Nytt medlem Simson presenterar sig

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Baronen »

fatchance skrev:
Baronen skrev: Vad är det för bultdelning på cylindern? :)
Simson S51, S61 och S70 har 50 x 50
Simson S50 har 45 x 45 thumb_up
mistick_yes.gif
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av JanneL »

här kan man lära sig mer.
fick en länk av Stefan häromdagen :D

https://www.youtube.com/watch?v=WTZJt_HY7Zg
Användarens profilbild
Simson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2015, 16:51
Ort: Gråbo

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Simson »

Hejsan

Nu äntligen har jag fått hem min "Habicht" (Hök). mistick_yes.gif

Över jul var jag hos familjen och då kunde jag själv se min moped för första gången. Hon är fin men behöver lite kärlek för att bli lika fin som hon var för 43 år sen när hon lämnade fabriken i Suhl.
Höken hade bara en ägare som fyllde 83 och fick tyvärr sluta köra moped.

Nu vet jag inte än hur man integrerar en bild här. Jag kör med länken än så länge...
Bild 1 visar höken.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Hon är i originalfärg och nästan allting är original. Egentligen hade hökarna en motor med 4 växlar men den gick sönder och gubben bytte mot en motor från en stare som har 3 växlar men är annars samma modell.
Det finns liiiite rost här och där och säkert behöver jag byta en del men då vet jag vad jag har att göra under vintern (som kanske kommer snart).

Bild 2
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Det som jag gillar är att höken kan dra en släpvagn. Man ser eluttaget till släpbelysning. Det är nog ett av mina projekt... att byta till en elektronisk tändning och belysning med LED. I alla fall blinker, broms och frilägeslampan.

Bild 3
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Ett fint tanklock :lol: tanken är tyvärr lite rostig. Den behöver jag behandla... jag har inte bestämt mig än hur. Kanske med lite sand och sen skaka skiten en halv dag, eller med lite syra eller fosfor kanske ur Coca Cola... jag vet inte än. Kanske har ni bra tipps på hur jag kan få bort rosten ur tanken?

Bild 4
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Jag såg att min svärfar äger en mini släpvagn och det visade sig att TT-line ville bara ha 10€ extra så fick jag låna vagnen och kunde äntligen ta hem höken. Nu står den i garaget och väntar på lite vård. Jag tror jag börjar enkelt och försöker att få allting fungera först. En ordentlig inventering behövs för att se vad som behöver bytas. Och sen skapa en lista med alla delar...

Största problemet är nog försäkringen... eller så blir det hur enkelt som helst... :?:

Hälsningar Andreas
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
Användarens profilbild
Simson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2015, 16:51
Ort: Gråbo

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Simson »

Ok nu fattar jag hur man infogar bilder... sorry hate-wall.gif

Bild 1
IMG_20151226_133737.jpg
Bild 2
IMG_20151226_133817.jpg
Bild 3
IMG_20151226_133952.jpg
Bild 4
IMG_20151226_134948.jpg
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av erlan »

har du typintyg eller motsvarande till den, bör du kunna registrera den som MC.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av billykid »

Hej och välkommen Simson Andi........du har en trevlig och kul moped. En sån skulle jag gärna äga.. :wink:

Om jag ägde din moped, så skulle jag låta det yttre vara som det är dvs lacken + övrigt. Fixa det maskinella
så att motorn går bra....och låta det övriga vara orginal som det är.. :!:

Simson motorn är inte helt okänd för mig då jag samlat fakta om dessa motorer då de är ganska billiga.
Och vad jag kan förstå så har dom bra cylindrar och verkar lätt skruva med tanke på trimning.... mistick_yes.gif
muran
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jun 2016, 07:02

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av muran »

Hej Simson
Är precis ny här på forumet men äger också en simson schwalbe 1982 års modell
Fastnade direkt för mopeden.
Tillgången på reservdelar verkar vara enormt vilket är ett stort plus men verkar inte vara vanlig i sverige alls.
Kul att det är fler i sverige som kör simson.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Nymans2013 »

Hej Simson.

Såg att du hade funderingar på att registrera maskinen.

En föredetta chef till mig importerade och registrerade en Schwalbe. Vid frågor/funderingar kan jag eventuellt förmedla kontakten.

//M
Har inte vettet att sluta med moppar.
JanBachmann
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jun 2016, 17:58

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av JanBachmann »

Hej Simson och Nymans2013,

jag är ny på forum. Kul att se att det finns fler som kör Simson in Sverige. Jag förde in en Schwalbe (1984) för en månad sen. Fick moppen dock inte godkänd vid registreringsbesiktningen igår p.g.a. att synbarheten av körriktningsvisare bak är inte tillräcklig. Det var förstås frustrerande (var dessutom inte medveten att man får betala 1800 spänn för en sådan registreringsbesiktning). Det känns väldigt krånglig att få en Simson registrerad i Sverige. Det är därför att jag är nyfiken, Nymans 2013, hur din f.d. chef gjorde att få hans Schwalbe registrerad. Nästa steg för mig är i alla fall att söka undantag hos Transportstyrelsen eftersom moppen är i originaltillstånd med blinksystem som den har (dvs blinkern sitter vid styre och inte vid bakljus som bilprovningen kräver). Jag kan rapportera när jag har fått ett resultat.
@Simson: hur gick det med din Habicht?

Hälsningar

Jan (Göteborg)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av HSE »

Vore väl enklast att hänga på bakre blinkers,bara gör man inkopplingar och fästen utan att borra hål o.s.v. Så är det ju bara att plocka bort igen efter godkännandet :wink: Snabbare väg om du vill kunna köra med den innan sommaren är slut...
Användarens profilbild
Simson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2015, 16:51
Ort: Gråbo

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Simson »

Hejsan

Jag köpte ny moppe idag. En Simson Schwalbe från 1976. mistick_yes.gif

Det som JanBachmann pratar om är jag faktiskt rädd för. Jag har som tur möjligheten att försökra och registrera mopparna via min pappa eller syster i Tyskland. Då får jag tyska skyltar och de är gällande i hela EU. Då får jag bara komplettera med "D"-märke... eller man borde nästan ta "DDR" ;)

De senare mopeder från Simson hade ju blinkers bak också. Man skulle ju kunna komplettera blinker men det är krångligt och framförallt inte original. Men det är nog möjligt om man bygger egna lite LED blinkers med kanske resistans som blinkgivaren tror att det är de 2 som det brukar vara. Var det den enda anledningen att du inte fick godkänd besiktningen?

Min tidigare nämnd Habicht är isärskruvad i alla sina delar. Nästa vecka kommer jag hämta delarna från lackeringen och då börjar jag med montaget. Motorn är hos en gubbe som regenererar den komplett. Jag hade inte verktyget för allting och inte kunskapet heller ;)

Hälsningar Andreas
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av bmw02touring »

Hej Simson
Vad roligt med flera som gillar Simson mopederna.
Jag är sugen på att importera en Simson Scwalbe och har funderat på hur man ska göra med försäkringen. Jag kan ju inte försäkra och registrera min in Tyskland eftersom jag bor här. hate-wall.gif cocos_acc.gif
Så jag funderar helt enkelt på att bara ringa mitt försäkringsbolag och ange att jag vill försäkra en Simson med följande Ramnr, Motornr och hoppas på att de inte ställer så mkt mer frågor än så. slider_anon.gif
Borde fungera, när jag försäkrat mina tidigare mopeder, Monarscoot, Monarped, Yamaha Fs1, har de aldrig frågat efter något mer, i fallet med yamahan angav jag inte något motornummer heller.
Jag får prova helt enkelt.

Med vänlig hälsning
Niclas
Skriv svar