Monark skoterett

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Hej! Jag är drygt 14 och ska ta mopedkort. På vårat torp så har vi en gammal monark skoterett (vet ej årsmodell). Jag hade tänkt att renovera den. Det enda problemet är att det är hål i tanken. Kan man svetsa i det eller ska jag försöka få tag på en ny.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark skoterett

Inlägg av Raketsport »

Svetsning är väl inte min starka sida, men det är klart det går. Inte helt utan risker och man bör veta vad man gör.
Vet inte hur hålet ser ut, finns tanktätning att köpa för mindre läckage som tätar från insidan och så går det ju att köpa en bättre begagnad tank. Ring Rösebäckens cykel och motor och fråga om tank.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monark skoterett

Inlägg av Micke S »

Det är inte lätt att svetsa i murken plåt som kanske bara är några tiondelar tjock över en stor yta och risken för att det blir en livsfarlig explosion är mycket stor om man inte vidtar ett antal åtgärder. Plåt som har rostat från insidan brukar vara mör inom ett mycket större område än vad som syns från utsidan. Ett lite mindre farligt sätt är om du kan mjuklöda tanken. Först slipa rent ordentligt och knacka in det skadade området och sedan lägga på lod som väter bra. Jag skulle i så fall göra rent tanken ordentligt innan och fylla upp den med vatten till strax under det skadade området som får vara högsta punkt. Därefter löda igen skadan.

Men med tanke på risken för att man inte har upptäck hål som är på väg och att det innebär en del jobb och att man måste vara hyfsat duktig på att löda så är det antagligen enklare att leta reda på en felfri tank.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monark skoterett

Inlägg av HSE »

Eftersom tanken är dold under kåpor så spelar ju inte utseendet någon roll så ur den synvinkeln kan man svetsa och härja hur man vill. Problemet brukar vara att om det rostat hål på tanken så är det inte rostigt vid hålet utan överaltt och det blir lätt så att det går hål på nya ställen hela tiden.
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Tack för svar! skickar bilder på renoveringen
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Vet någon hur växlarna sitter på en skoterett är det 1:an ner och resten upp växel?
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Monark skoterett

Inlägg av TolvNollNio »

ludwig2003 skrev:Vet någon hur växlarna sitter på en skoterett är det 1:an ner och resten upp växel?
Sällan någon moped har det på annat sätt.
Isåfall på japanska och tidiga 70-tals Gilera.

Om du inte redan sett det finns här lite att läsa: http://www.raketsport.com/skotermopeder.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark skoterett

Inlägg av HVA59 »

Det är väll en tvåväxlad Husqvarna flinta motor? 1an ner och 2an upp brukar det ju vara på dem...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monark skoterett

Inlägg av erlan »

f-n jag börjar bli gaggig, jag hade precis för mig att flintan hade ettan uppåt på
vanliga moppar. scoteretten har ju länkage, så där har jag en lucka i mitt kunnande.

erlan
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Vilka tändstift skulle ni rekommendera?
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Är skoteretten fläktkyld eller luftkyld
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark skoterett

Inlägg av Raketsport »

Den är fläktkyld.
Tändstift NGK b5hs eller b6hs funkar, så även Bosch W8AC
//Jossan
Josefine Andersson
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Är det en tvåtakts motor eller fyrtakts motor? om det är en tvåtakts motor hur mycket olja ska det då vara i 10L bensin?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark skoterett

Inlägg av Raketsport »

2-taktsmotor. 3% olja är lämpligt, dvs 3 dl på 10 liter.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monark skoterett

Inlägg av HSE »

ludwig2003 skrev:Är det en tvåtakts motor eller fyrtakts motor? om det är en tvåtakts motor hur mycket olja ska det då vara i 10L bensin?
Tvåtaktare, hur mycket olja är alltid en debatt om. Vissa köper miljöbränslet ex Aspen som är avsett för motorsågar och liknande och är färdigblandad med 2% olja. Fabriksrekommendationen var dock 4% eller för att vara exakt 1 till 25 så blandar du själv blir det 4 dl olja till 10 Liter bensin men 3% fungerar också bra då dagens tvåtaktsoljor är bättre än för 30 år sedan.
Skriv svar