Monark skoterett

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

är det någon speciell olja som rekommenderas?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark skoterett

Inlägg av Raketsport »

Huvudsaken du inte köper en 2-taktsolja som är avsedd för båtmotorer (utombordsolja) så ska det går bra. De flesta bensinmackar har 2-taktsolja så även Biltema. Har själva testat både billig och dyr olja, alla smörjer fast en del sorter ryker lite mer än andra.
Mopedfirma: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... jor-2-takt" onclick="window.open(this.href);return false; Bara de som de står 2-taktsolja på är för bensinblandning
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022979/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Blir det någon skillnad om jag har 4% eller 3% olja?
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monark skoterett

Inlägg av HSE »

Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monark skoterett

Inlägg av erlan »

om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser.

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monark skoterett

Inlägg av HSE »

ludwig2003 skrev:
HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?
Jag hade kört på 4% på den modellen. Fast mina moppar går ibland på Aspen med en extra 1% olja, alltså 3%. Men då är jag noga med att de inte går för magert på fullgas.
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Ska jag tänka på något speciellt innan jag startar första gången på ca 30 år
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

erlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% olja
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark skoterett

Inlägg av HVA59 »

ludwig2003 skrev:
erlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% olja
Du ska nog inte köra med fyrtakts bensin, tvåtakt och fyrtakt är helt olika koncept, och behöver olika oljor. Själv kör jag med aspen tvåtakts motorsågsbensin och blandar sedan i lite extra tvåtaktsolja.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monark skoterett

Inlägg av erlan »

jodå det funkar att köra med aspen fyrtakt. bränslet är lika, bara att tvåtaktvarianten levereras med olja. så måste man göra om man vill köra aspenbränsle i båtmotorer.
det är ju enklare att bara köpa en sorts bränsle.
och sen blanda efter var man ska använda det.
aspen säljer sin olja separat, både vanlig tvåtaktolja eller utombordsolja.
och för mig funkar det med 2 procent, men flintan är känsligare, så jag törs inte
säga att du kan köra på det i scooteretten.

erlan
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?
ludwig2003
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03

Re: Monark skoterett

Inlägg av ludwig2003 »

Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark skoterett

Inlägg av HVA59 »

ludwig2003 skrev:Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
Nej, Fläkten är fäst på svänghjulet och blåser upp luft som kommer utifrån på cylindern.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monark skoterett

Inlägg av erlan »

ludwig2003 skrev:spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?

nej men 98 oktan är lyxmat till en tvåtaktare. 95 räcker normalt sett bra.

erlan
Skriv svar