Monark skoterett
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
är det någon speciell olja som rekommenderas?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Monark skoterett
Huvudsaken du inte köper en 2-taktsolja som är avsedd för båtmotorer (utombordsolja) så ska det går bra. De flesta bensinmackar har 2-taktsolja så även Biltema. Har själva testat både billig och dyr olja, alla smörjer fast en del sorter ryker lite mer än andra.
Mopedfirma: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... jor-2-takt" onclick="window.open(this.href);return false; Bara de som de står 2-taktsolja på är för bensinblandning
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022979/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mopedfirma: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... jor-2-takt" onclick="window.open(this.href);return false; Bara de som de står 2-taktsolja på är för bensinblandning
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022979/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
Blir det någon skillnad om jag har 4% eller 3% olja?
Re: Monark skoterett
Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
Re: Monark skoterett
om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser.
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser.
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
Re: Monark skoterett
Jag hade kört på 4% på den modellen. Fast mina moppar går ibland på Aspen med en extra 1% olja, alltså 3%. Men då är jag noga med att de inte går för magert på fullgas.ludwig2003 skrev:vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
Ska jag tänka på något speciellt innan jag startar första gången på ca 30 år
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% oljaerlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
Re: Monark skoterett
Du ska nog inte köra med fyrtakts bensin, tvåtakt och fyrtakt är helt olika koncept, och behöver olika oljor. Själv kör jag med aspen tvåtakts motorsågsbensin och blandar sedan i lite extra tvåtaktsolja.ludwig2003 skrev:Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% oljaerlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Monark skoterett
jodå det funkar att köra med aspen fyrtakt. bränslet är lika, bara att tvåtaktvarianten levereras med olja. så måste man göra om man vill köra aspenbränsle i båtmotorer.
det är ju enklare att bara köpa en sorts bränsle.
och sen blanda efter var man ska använda det.
aspen säljer sin olja separat, både vanlig tvåtaktolja eller utombordsolja.
och för mig funkar det med 2 procent, men flintan är känsligare, så jag törs inte
säga att du kan köra på det i scooteretten.
erlan
det är ju enklare att bara köpa en sorts bränsle.
och sen blanda efter var man ska använda det.
aspen säljer sin olja separat, både vanlig tvåtaktolja eller utombordsolja.
och för mig funkar det med 2 procent, men flintan är känsligare, så jag törs inte
säga att du kan köra på det i scooteretten.
erlan
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 sep 2017, 18:03
Re: Monark skoterett
Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
Re: Monark skoterett
Nej, Fläkten är fäst på svänghjulet och blåser upp luft som kommer utifrån på cylindern.ludwig2003 skrev:Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Monark skoterett
ludwig2003 skrev:spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?
nej men 98 oktan är lyxmat till en tvåtaktare. 95 räcker normalt sett bra.
erlan