Blästersand.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Blästersand.

Inlägg av BertR »

Har byggt en eget blästerskåp och har sand som jag köpt på Biltema tidigare. Det är något ganska grovt och svarta stena tycker det fungera dåligt, blir en grov yta även på plåt.
Någon med erfarenhet av någon bättre sand och hur grov.
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Blästersand.

Inlägg av tompa »

Det här funkar på lite finare prylar
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000024043/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Blästersand.

Inlägg av BertR »

Är nog den typen jag har men den är i påse, denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000022202/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad använder du för bläster och vilket tryck på blästern. är rätt grön på detta att använda bläster.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blästersand.

Inlägg av Micke S »

Jag kör samma tryck som till luftmaskiner 6 bar fast från en separat utgång på kompressorn med olje- och vattenavskiljare. Blästringen blir effektivare ju högre tryck man har men ställer större krav på skåpets täthet och ventilation. Jag har en 5,5 hp kompressor med 180 l tank. Kompressorn ger ca 500 minutliter Men tankvolym och dimension på slangar och kopplingar styr också vilket effektivt flöde man har. Tidigare hade jag en ungefär lika stor kompressor men med liten tank och då tog luften slut mycket fort och det fungerade inte bra att blästra. Jag använder blästerpistolen som var med ett skåp från Verktygsboden. Den är nog samma klass som Biltemas blästerpistol d.v.s. en lågprisgrej.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
skvamme
Forumsponsor
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016, 21:12
Ort: Göteborg

Re: Blästersand.

Inlägg av skvamme »

Blästersanden jag använder just nu är inköpt på Jula. Funkar bra tycker jag. Ytan blir grov med ny sand och finare och finare ju fler gånger sanden används.

Jag brukar ösa på med 10 kilo/cm2.
Flakmoppe 1189
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Blästersand.

Inlägg av HSE »

skvamme skrev:Blästersanden jag använder just nu är inköpt på Jula. Funkar bra tycker jag. Ytan blir grov med ny sand och finare och finare ju fler gånger sanden används.

Jag brukar ösa på med 10 kilo/cm2.
Jo på den tiden jag blästrade på jobbet så konstaterade jag också det, till slut maldes sanden ned till den inte tog alls... Man fick ju sila den mellan varje gång man använde den för att få bort skräp som lossat när man blästrade. För finare jobb finns ju nötskal och glaskulor och bakpulver att ta till.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Blästersand.

Inlägg av BertR »

Så var det med den sanden.
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... ch-17-294/" onclick="window.open(this.href);return false;
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Blästersand.

Inlägg av drutten »

Jag kör allt mitt med glaskulor samt ca 3,5-4 bars tryck på luften
Man får en bra yta som går att lacka på nästan direkt
Skriv svar