Ny hjälmlag 1 december -17

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Mariestad
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 sep 2017, 23:03

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Mariestad »

CE klistermärken finns ju annars att smeta på sin hjälm.
Att tänka på är att logan måste vara minst 5mm enl standard.

Själv kommer jag köra vurpollon på mina veteran mopeder som är original.
Dock mer seriös hjälm på mina Honda & Yamaha då det handlar om betydligt högre fart.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av BertR »

Är man på en träff med med sin veteranmoppe tycker jag att man borde få ha en tidsenlig hjälm. Var väl knappt mopedhjälm var uppfunnen på sextiotalet, jag hade ingen då.
Tycker nog att man ska använda en godkänd hjälm när man kör för nöjes skull, om man har något av värde att stoppa i hjälmen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Raketsport »

BertR skrev:Är man på en träff med med sin veteranmoppe tycker jag att man borde få ha en tidsenlig hjälm. Var väl knappt mopedhjälm var uppfunnen på sextiotalet, jag hade ingen då.
Tycker nog att man ska använda en godkänd hjälm när man kör för nöjes skull, om man har något av värde att stoppa i hjälmen.
Att kunna köra tidsenligt på träffar skulle vara bra, det är ju då man främst vill ha dem. Om jag sen kör till ICA för en liter mjölk med en ny jet-hjälm spelar mindre roll
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Hasse »

Jag tänker pissa på detta, min Nolan duger gott, tror inte den plötsligt blivit livsfarlig bara för att TS har "tänkt" till... :roll:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av billykid »

Hmm jag vet att det så kallade vurpollonet ej var godkänt.... 8)

Köpet en ny med tanken på att en original moppe ej går så fort, då kan man lika hjärna ha en sån hjälm...
istället för en dålig ej godkänd hjälm :?

Men vid race och tävlingar har jag haft en bra hjälm, som går ner & täcker hakan. Jo hakan är en jätten bra sak...
Meduca vet ju detta.... :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Baronen »

Dagens säkra hjälmar förstör evolutionen. Precis som dagens säkra bilar. Det var bättre förr.. :?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Dagens säkra hjälmar förstör evolutionen. Precis som dagens säkra bilar. Det var bättre förr.. :?
Vet inte om det var bättre förr men det var åtminstone friare... Körde ju moped utan hjälm då men tog på en när jag körde MC men de tuffa grabbarna körde utan där också :wink: På tal om frihet fick jag brev OK där de kräver att få veta hur mycket jag tjänar och var jag fått mina pengar från + en massa andra frågor för att förhindra penningtvätt eller finansiering av grova brott genom mitt bensinkort :shock: Varit medlem i OK i 50 år men nu får det vara slut :evil:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:
Baronen skrev:Dagens säkra hjälmar förstör evolutionen. Precis som dagens säkra bilar. Det var bättre förr.. :?
Vet inte om det var bättre förr men det var åtminstone friare... Körde ju moped utan hjälm då men tog på en när jag körde MC men de tuffa grabbarna körde utan där också :wink: På tal om frihet fick jag brev OK där de kräver att få veta hur mycket jag tjänar och var jag fått mina pengar från + en massa andra frågor för att förhindra penningtvätt eller finansiering av grova brott genom mitt bensinkort :shock: Varit medlem i OK i 50 år men nu får det vara slut :evil:
Lite lika från Nordea. Det har ju varit lag sedan länge på att banker måste ta in vissa uppgifter om kontoinnehavare. Men något har hänt som gör att kraven har ökat. Jag fick ett meddelande med detaljerade frågor om och hur mycket pengar jag i så fall skickar utomlands per månad och ett antal liknande frågor. Det är säkert det stora inflödet av nya kontoinnehavare ofta med utländsk härkomst som gör att man har ökat kraven under påtryckning av USA m.fl. Som en liten uppmuntran att svara på frågor skrevs det även att uteblivna svar kunde leda till restriktioner. Förbannat dumt av dem att skjuta från höften istället för att inrikta sig på rätt kategorier. Jag blev precis som du inte glad åt att vara kund där även fast inget finns att dölja men det är säkert lika på alla banker så jag behöver bli lite, med betoning på lite, mer retad innan jag byter bank,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av HSE »

Som sagt ett Bensinkort! Illa nog med bankerna men skall alla ställen man har kort hos börja kräva in uppgifter blir det tröttsamt :roll: Minskat mina bankonton med ett jag haft kvar med 250 konor på Tjörns sparbank i 40år men inte brytt mig om att avsluta innan de också krävde massa uppgifter. För 250 kronor, inga gränser alls. Så det blir nog att minska sina spridda kort framöver, har några kronor i + på en del och då kommer det väl brev på posten.
Användarens profilbild
Peter_K
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 dec 2015, 10:21

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av Peter_K »

Köpte mig en DOT godkänd Biltwell och den tänker jag fortsätta köra med. Grymt skön och sitter hyffsat lågt på huvudet. Köpte först en Nolan men med den såg man ju ut som Calimero.

https://www.biltwellinc.com/p246/buy/he ... lat-black/" onclick="window.open(this.href);return false;
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: Ny hjälmlag 1 december -17

Inlägg av mopedus »

Förstår att ni som kör med ett äggskal från 50-talet etc. tycker att det inte blir autentiskt med en ny intergralhjälm på en gammelmoppe. Och jag håller med angående de estetiska men jag har en modernare intergralhjälm när jag kör mina moppar då jag inte efter en eventuell olycka vill intaga min frukost, lunch och middag via sugrör. Man är ju inte själv ute i trafiken, man ska ju även dela vägbana med en massa jon som är mer upptagna med statusuppdateringar på Facebook än av sin egen körning.
Skriv svar