Fram

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Fram

Inlägg av Gösta »

Har en Fram som jag inte vet modellen på Viktoria motor 51 är väl motorn den långa modellen . Gul / Svart 24"hjul, Två växlad handtagsväxel, och halvnav tror jag att naven kallas, med gängad krans den har den gjutna dämparen och vanlig gubbsadel har inte lyckats hitta precis den på bild men det är klart att det fins en sån någonstans
Behöver en ny bakkrans, men kan också kransa om en som är mycket för stor, och kanske 30mm kupig , så den har med all säkerhet hört till något annat. Har aldrig haft någon krans i orginal att ha som mall. Ska den vara helt plan, och antal tänder, samt moppens modellnamn. Det är mina tre önskningar, hoppas nån går i uppfyllelse i alla fall. Den är nog före alla VOV beteckningar. Jo visst ja en bild också.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram

Inlägg av Baronen »

Tjenare Gösta! Kan detta vara till hjälp? http://www.mo-ped.se/moped/fr_king.htm
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Kollade efter att jag la in förfrågan och såg den sidan du angav. Jo det det enda som skiljer är nog naven, och det heltäckande kedjeskyddet, så nåt år äldre då kan jag tänka. Tack för visat intresse.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fram

Inlägg av Raketsport »

Enligt din beskrivning så har du en -58årsmodell av modell framoped 42N med victoria ms51.
42N har halvnav och drev med 32 t enligt teknisk data. Bulthål 5 i diam. och innerdiameter 41. Troligen är drevet kupigt.
//Jossan
Josefine Andersson
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Tack för visat intresse. Halvnav, kanske jag har fel, men det trodde jag var när navet var smalare på den sidan som inte är bromssidan ( mindre dimension) Och där på den smala sidan, finns bara två gängor och drevet ska gängas fast,och utanför sitter en gängad låsring. Misstänker att det är en senare modell som du beskriver, där kransen fästs med ett antal skruvar.
Men antal tänder, borde ju vara lika ändå, för det har väl med hjulstorleken att göra kan jag tänka.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Fanns den bara en kort produktionstid med den typen av kedjekransar, gängan är 36.7mm och har vanlig cykelgängstigning 26 Tpi. Den är alltså bra mycket mindre än den som fanns på mopedernas begynnelse, den som kom på lättviktarna och ersatte systemet med kontra bricka och fastskruvning direkt i ekrarna
Och sen! Fanns den på andra moppar än Fram. Det borde den rimligtvis ha gjort men vilka ?
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram

Inlägg av Baronen »

Du kan inte hitta någon information i mitten på navet? På min M41 sitter det JÖS fram och ett novolette nav bak. Men då har ju jag remskiva klämd på ekrarna och trampor som på en cykel också.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Fram

Inlägg av T M »

:twisted:
Kollade bilderna på grön 59 på moped,se
Den har ettdera Monark eller Nymans helnav.
Det får mig att ana dina nav är lika som på den här
Titta på storlek broms bak utformning framnav som är lite speciell

Bild


PS bilden kommer från Raketsport hemsida
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Ja det är ju lite speciellt utformade saker på utsidan ,ska jämföra. Bakbromsen är ju lite mera neutral. På bilden som du visar är det inte så enkelt att vet något om navet. Återkommer Tack
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

fram moped 012.JPG
Försöker med några bilder, första gången så vi får se hur det går, annars får jag väl minska ner dem, men det får i så fall bli en annan dag. Den första är fram navet ,och med det är det inga bekymmer.
De andra är på bakhjulet och visar modellen på det. Drevet som sitter där hö inte dit, Har för många tänder
Bilagor
fram moped 011.JPG
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Fram

Inlägg av ollaolle »

Ett sånt här har jag på min saxoped 1128.Vänstergängat 36.8 m.m.28 kuggar. Dyker upp på Tradera ibland...
Bilagor
98039545_3.jpg
98039545_3.jpg (28.34 KiB) Visad 6725 gånger
95020002_1.jpg
95020002_1.jpg (49.2 KiB) Visad 6725 gånger
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Ett sådant drev du Olla olle visar, har jag,fast helkass (30t) och saknar vissa av dem. Det kan jag ha som centrum, och använda på så sätt att det svarvas ner, och får sedan en annan kuggkrans påsvetsad.
Nu har det tidigare i tråden (rekommenderats av Raketsport) en 32 kuggars krans, FRÅGA: Har den moppen också 20" hjul. Lika som den jag har. Det är väl Hjulens storlek som till största delen bestämmer kuggkransens storlek,fram på motorn är det den storlek som var standard och bak har jag aldrig sett det rätta drevet som var där från början
Skulle helst vilja sätta dit ett drev med det rätta tandantalet, först som sist, då det både ska svarvas och svetsas
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Fram

Inlägg av ollaolle »

Har inte en aning hur många kuggar du ska ha på din Fram men dom här kan ju veta lite mera... http://www.club-victoria.nu/
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Fram

Inlägg av Gösta »

Nu rackarn fick jag se nåt nytt .Tackar för det.olla olle Nu ska här forskas
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Fram

Inlägg av BertR »

Hur går det med moppen, tror jag har något snarlika som jag ska försöka få i gång.
Kolla min sida: http://bertssida.se/groups/mopedrenovering/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ser ut att vara svart och gul men ska vara benvit och svart.
Skriv svar