Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

Har ett nav enligt rubriken där man får trampa ett halvvarv bakåt för att bromsen ska ta. Har haft isär det, gjort rent och fettat lagren som ser okej ut. Men jag tycker inte det blir någon skillnad när jag lägger åt den inre delen i navet för att spänna åt bromsen. Någon som har något tips?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av T M »

:twisted:
Novo har lite halvlångt slag i bromsen än värre blir det om drivaren är sliten eller ligger fel.
Det som är viktigt är att fjädern på drivaren inte är utmattad och ligger rätt i spåret, fanns ett verktyg som höll ihop den när drivaren skulle i nav.
Man börjar med att sätta i drivaren och dra in den med kransen sen stoppar man i resten monterat på axeln justerar sen med konan på drivsidan.

PS
Minns inte måtten på slitagegräns drivare men är räfflorna mindre än en mm så bör man byta den, på en ny gissar jag att de är runt 3 mm
Nån som har en N O S och kan mäta hur djupa de är?
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av sachsmaster »

Du pratar som en redig gammal cykelreparatör TM, men ett fel har du här och det är sidan man justerar på. Saken här gäller Novo Special och där är alltid justeringen på vänstersidan, lika Torpedo, men Novo Standard har justeringen på högersidan vid drivaren och kedjedrevet.
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

Det blir att riva isär en gång till. Jag tyckte det gick lite tungt runt också. Är det inte bromshävarmen som man drar åt för att lägga åt bromsen? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

Där hann sachsmaster före :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av sachsmaster »

Snabb vid tangentbordet 8) men slö i verkstan :lol:

Inte för mycket fett i navet nu bara för då har du ingen broms cocos_acc.gif

Bara lite tunt eller knappt nåt alls där det bromsar men fett i kulringarna och på drivarens gänger :)
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

sachsmaster skrev:Snabb vid tangentbordet 8) men slö i verkstan :lol:

Inte för mycket fett i navet nu bara för då har du ingen broms cocos_acc.gif

Bara lite tunt eller knappt nåt alls där det bromsar men fett i kulringarna och på drivarens gänger :)
Allt var kliniskt rengjort och infettat. Bromstrumman och spännrullen eller vad vi ska kalla den är dock inte smorda. Men jag har ett rejält spel i bromsen.. Kan man schimsa ner spelet på något vis?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av T M »

Baronen skrev:Det blir att riva isär en gång till. Jag tyckte det gick lite tungt runt också. Är det inte bromshävarmen som man drar åt för att lägga åt bromsen? :)
:twisted:
Du kan bara justera lagerspelet med bromskonan/lilla drivkonan.
Givetvis går det att justera från bromssidan med, tycker bara att det blir lite lättare att hålla ihop delarna när axeln monteras ihop med bromsbitarna.

Tänk hur drivaren löper i konan inne i nav & bromshylsa, sen blir det begripligt hur mycket slaget ökar när det är runt 2 mm bortslitet på rillorna

Jag lät svarva ett verktyg till att fixera fjädern men det funkar med eltejp om man trycker ihop den & lindar ett varv


PS
Ett gammalt fultrick om drivaren slirade var att vända den ½ varv med bättre driv och sämre broms som följd......... staff_shutup9ou.gif .
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av sachsmaster »

Lyssna lite på vad TM säjer...

Drivaren är den mojjen med gängan på och som drevet sitter fast på. Sen är det den här dubbelkonan, minns inte just nu vad den brukar kallas men vi kan kalla den dubbelkonan. Om den sitter en rund fjäder och den fjädern är väldigt viktig. Den fungerar som ett fäste för dubbelkonan så det ska svara snabbt när du växlar mellan broms och cykla. Fjädern måste sitta rätt, inte vara för sliten och ha god spänst. Dubbelkonan sätter du i allra först, därefter gänga i drivaren med drevet och nu sitter dubbelkonan stadigt fast och kan inte trilla ur läge. Nu går du till vänstersidan och trycker i bromskonan med bromshylsan på. Vänster sida igen och nu kan du skjuta i och skruva i axeln i bromkonan och sen är det bara på med dammskydd och bromsarm, muttrar och sist justera. Observera att du endast kan vända bromshylsan åt ett håll.

Är allt rätt i navet kan det också vara så att bromshylsan är sliten eller trasig och det borde du se på den. Annars lägg in en bild så får vi kika.

Just bromshylsan är svaga punkten på dom här naven. Dom är också svåra och få tag på. Jag har några NOS men dom är inte gratis bara för det är cykel.....
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

Tack för utförliga instruktioner! Ska kolla ikväll. Jag misstänker att rillorna inte är så rillade längre. Det här navet sitter på en Framoped. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Novo Special frihjulsnav, justering av broms?

Inlägg av Baronen »

Nu är navet demonterat, väl rengjort, återmonterat på rätt sätt denna gång och fett på rätt ställen. Fjädern hade ju hakat ur så det var en av anledningarna till att allt gick tungt. Vidare så är det inte mycket till rillor kvar men det finns ju iallafall spår på rullen kvar. Jag får nog leta på en ny rulle i framtiden. Jag använde mig av 3st bladmått när jag tryckte ner dubbelkonan med fjädern på. Den gled ner så fint i botten på navet. Nu rullar det lätt men man får dra drevet en bit bakåt innan bromsen lägger ann. Morsan får nog leva med det tillsvidare skulle jag tro. Det finns ju faktiskt frambroms också. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar