Reparera bromsar

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Reparera bromsar

Inlägg av HVA59 »

Hallå!
Jag tänkte ta och äntligen fixa bromsarna på Vimplen nu, De tar bara något litet, bromsar knappt alls... Lite farligt på en gammal 1petare som gör 45km/h otrimmad... :wink:

Det är Wano nav med torpedonav bak och halvnav fram, men hur får man dessa till att fungera igen?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Reparera bromsar

Inlägg av SS440-80 »

För några veckor sedan så tappade jag bakbromsen på min multi-HPD-moped som jag kallar för Örnen-Express (fast det är ytterligare 7-8 andra fabrikat på den)
Iallafall så är det ett bakhjul från en Kreidler K50 tidigt 50-tal på den som jag vänt på för att få drivning på höger sida, och bägge beläggen i bakhjulet hade tagit pension och släppt i limningen. Nu är ju Kreidler lite speciella på det mesta, så de tillverkade sina egna nav och även bromsarna.
De dumma bromsbackarna är bara 15mm breda, men en tur till Rösebäcken löste saken. Efter en stunds rotande bland diverse bromsbackar så dök det upp några med rätt bredd och nästan rätt anhåll.
Så med lite justeringar av utseendet passade de fint som snus, och jäklar i satan vilket hugg det blev i bromsarna. Jag har aldrig varit med om något liknande på ett halvnav tidigare...


Så mitt tips är att försök att få tag på helt nya bromsbackar, det är värt besväret.

IMG_4202.jpg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HVA59 »

Ja, det får väll bli så... Det är kanske bäst.

Go moped förresten :D trevligt stuk på den!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HVA59 »

Hade isär frambromsen igår, lustigt, lite olja fanns där... Torkade upp det med t-sprit. Original aspes-bromsbackar, såg som nya ut trotts 65 år på nacken :)
Men den vart lika kass efter rengöring... så något annat måste ju också vara paj :?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HSE »

Jag brukar börja med att ta isär allt och smörja upp axeln som vrids när man påverkar hävstången för att spänna ut bromsbackarna, ofta kärvar den, skall löpa lätt. Sedan sätter jag ihop allt på bromsskölden och kontrollerar så det fungerar som det skall. Nästa steg är att kolla navets bromstrumma, polera bort rost med sandpapper och kontrollera så den inte är oval. Sedan prova med bromsbacks delen i bromstrumman för att se och känna så spelet mellan backarna inte är för stort, skall vara ett par millimeter bara på hävstången tills backarna nyper fast. Om det ändå är för dålig broms efter det får man prova med nya broms backar och blir det inte bra nog får man leta upp ett nav med bättre/större bromsar som rymma i gaffeln och ta jobbet att ekra in det i fälgen men då är mopeden inte original längre...
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Slipa av ytan på backarna för dom blir hårda med åren . :evil:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HSE »

HUSQVARNA SPORT skrev:Slipa av ytan på backarna för dom blir hårda med åren . :evil:
Gamla backar kan innehålla Asbest så jag rekommenderar inte det, byt hellre till nya :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Reparera bromsar

Inlägg av Baronen »

Jag brukar putsa av den glasade ytan som brukar bli på banden. Sen rygga upp ytan i trumman ordentligt. Att få bromskammen att gå lätt är a och o som HSE säger. Sen har jag lekt lite med svetsen på några kammar och fått en bättre utväxling på den vilket har gett riktigt bra bromsverkan.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HVA59 »

Jo, som HSE skriver så innehöll de gamla originalbackarna det där jäkla lunggiftet... Asbest...
men jag sandpapprade ändå dem litegrann, utan resultat.
så det får väl bli nya isället, vet ni var man kan få tag i dem?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Reparera bromsar

Inlägg av Baronen »

Asbest är bra till bromsar. Man kan ju välja att inte sniffa dammet som blir ;)
Jag köpte nya bromsband till bilen och på dom va det stämplat att de innehöll asbest :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Reparera bromsar

Inlägg av HSE »

Gammalt hjullagerfett kan ibland degraderas och bli rinnigt, då kan det hamna på bromsbanden. Värm dem med ex varmluftspistol och se om det tränger ut olja. I så fall är det nog kört med dem, tvätta med tinner hjälper bara tillfälligt.
Skriv svar