Solifer

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ton
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 sep 2017, 13:52

Solifer

Inlägg av ton »

Hej ni alla, jag är från Holland och vi, jag och min fru har en sommarstuga i Sverige. Där bor vi fyra månader varje sommar, resten av året bor vi i Wormer, en by 2 mil norr om Amsterdam.

Kanske ni kan hjälpa mig med någonting. Jag har en bekant i Holland som har tävlat kring 40 år sen med Berini M35 3 växlad motorer, de var Holländsk tillverkat och för att det var tävlingmaskiner de hade ingen pedaler men trampstart som var förbjudit på vanliga mopeder i Holland då.
Den bekant letar nu efter så en motor, han påstå att Solifer har kört med så en motor, men jag har hittat att Solifer var en Finsk märke, men det fanns också Fram och King i Sverige.
Och om det gäller Solifer eller Fram eller King, det måste vara en 50 kubik tre växlad motor med trampstart och en specielt insug, inte på cilindern. Motorn original tillverkat som Berini i Holland men jag vet när den var monterat i Solifer då var det en Solifer märke på motorkåpan.
Det viktigaste egentligen är att hitta trampstart systemet till så en Berini M35 motor.
Är det någon som kanske vet mer om saken?

Tack för hjälp,

Ton Visser
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Solifer

Inlägg av SS440-80 »

Hejsan.
Jag kan ingenting om finska Solifer och inte mycket om svenska Fram-King heller egentligen, men jag hittade den här sidan på mo-ped.se
http://www.mo-ped.se/mopoja/soli60d1.htm
Det är finska Solifer Export med en Pluvier- (Berini) motor eller med Express M52-motor. Är det den modellen ni söker?
ton
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 sep 2017, 13:52

Re: Solifer

Inlägg av ton »

Förmodligen, det liknar trots att det står export till Tyskland 2-gång.
Men det stämmer att serien slutar 1964.
Men det ser ut att alla som står på bilderna har pedaler.
Och vitsen är ju att min vän letar efter en M35 Berini motor, 3 växel och med kickstart.
Nu har jag fått veta att Belgien och Frankrike hade ingen krav på pedaler och ingen begränsning vad gäller hästkrafter heller, inte då i alla fall.
Tack för hjälp.

Ton.
Skriv svar