Kopplingswire Raketare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
larkal
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 okt 2017, 13:32

Kopplingswire Raketare

Inlägg av larkal »

Hej....har köpt en Raketare 62års modell. Tyvärr är kopplingswire borta. Det sitter en "länk" kvar på greppet. Nu till min fråga. Vad behöver jag för nipplar för att få till kopplingen. är det en special nippel som skall anslutas mot länken. Vore tacksam om någon kunde förklara för mig vad jag skall beställa för prylar och var jag skall beställa för att få ihop det där.
Med vänlig hälsning Lars
skvamme
Forumsponsor
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016, 21:12
Ort: Göteborg

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av skvamme »

Den här vajern borde passa, den fasta nippeln passar i länkaget. Nere på motorn använder du en skruvnippel.

https://www.ettansmopeder.se/product/ko ... -1500x15mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Flakmoppe 1189
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av Raketsport »

larkal skrev:Hej....har köpt en Raketare 62års modell. Tyvärr är kopplingswire borta. Det sitter en "länk" kvar på greppet. Nu till min fråga. Vad behöver jag för nipplar för att få till kopplingen. är det en special nippel som skall anslutas mot länken. Vore tacksam om någon kunde förklara för mig vad jag skall beställa för prylar och var jag skall beställa för att få ihop det där.
Med vänlig hälsning Lars
Har du kvar förlängningen dvs metallpinnen och vajerfäste som går från handtagskloven? Om själva vajerfästet/koppling mellan vajer och den böjda länken är borta så kör utan länken/pinnen tills du hittar kopplingsdelen. Kan fota och lägga upp lite senare så det blir tydligare.
//Jossan
Josefine Andersson
larkal
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 okt 2017, 13:32

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av larkal »

Länken från greppet finns kvar men det skall troligen vara någon "mojäng" mellan wire och länken som är borta. Finns "mojängen" att köpa ?
kanske att jag kan göra en bara jag visste hur den skall se ut. Är tacksam för bild på hur jag löser det annars.
larkal
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 okt 2017, 13:32

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av larkal »

skvamme skrev:Den här vajern borde passa, den fasta nippeln passar i länkaget. Nere på motorn använder du en skruvnippel.

https://www.ettansmopeder.se/product/ko ... -1500x15mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tippset....skall kika på det där.....
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av Raketsport »

Så här ser mojängen ut.
Mojäng
Mojäng
//Jossan
Josefine Andersson
larkal
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 okt 2017, 13:32

Re: Kopplingswire Raketare

Inlägg av larkal »

Ahaaa. Bra bild. Nu förstår jag hur det ser ut och funkar. Finns det sådana att köpa ?
Kanske att jag kan göra en själv.....
Skriv svar