Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av JNar »

Jag jobbar med att göra min fs1:a lite mer laglig o mindre farlig, men samtidigt inte ta bort de fina trimmen (den gör ca 75 kmph) Jag har nu drevat ned den o satt en 10:a kugg därfram, satt en 13 innan.

Nästa steg är att lägga in ett par brickor ovanför trottelfjädern, för att på så sätt minska maximalt gasutslag. Är detta skadligt för motorn? (Det kommer motsvara att man kör på 80% av maxgas då man vrider handtaget i botten)

Tänkte mig att moppen skall gå max 45.

Det är min grabb som skall ha den... och visst, detta gör mig nog mindre populär härhemma... men det får jag ta.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av HSE »

Är det inte lättare att sätta en bricka med hål i mellan förgasare och cylindern? Vet inte vad det skall vara för håldiameter på den mopeden men det går att prova ut... Jag körde med den metoden på grabbens Zyndapp en gång i tiden tills han övat upp sin skicklighet nog för att ta bort den :wink:
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av JNar »

Jo det skulle nog funka det oxå. På sf1 är förgasaren inbyggd. Så strategin är att enkelt öppna gummiluckan, skruva av trottellocket (för hand) o lägga dit brickorna. Med brickor kan jag enkelt ”ställa in” en lagom nivå.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Skulle kunna fungera bra att lägga dubbla topppackningar eller 3 för att sänka kompet .
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av billykid »

Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av erlan »

om det är skadligt för motorn beror på om förgasaren funkar som den ska över hela registret.
du bör nog ha så pass "motoröra" så du kan höra och känna så den får rätt bränsleblandning.
men den kanske inte går fortare än 45 med en 10mm förgasare?

erlan
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av JNar »

billykid skrev:Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D
Precis detta har jag tänkt på att göra, lite trång på trottellocket, ty gaswiren o tomgången sitter redan där, blir ett litet hål o en tunn men lång bult.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av billykid »

JNar skrev:
billykid skrev:Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D
Precis detta har jag tänkt på att göra, lite trång på trottellocket, ty gaswiren o tomgången sitter redan där, blir ett litet hål o en tunn men lång bult.
.
.
Hm lagligt eller ej...enklast billigaste för länge gasvajer så de ej dra upp trottel, byta från 13kugg fram till 11 hjläper föga tror jag...finns andra sätt, typ varv stopp min hemligthet. men gör den 75km, . Får du nog ha en gas på max 1/4. Köp en original cylle dom är ej dyra.

Gasa mindre..... åk å njut av farten vindar..:hmm:
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av JNar »

Jo, jag får en känsla av att man måste strypa gasen rejält för att komma ned i 45. Har en gammal originalcylinder, men ambitionen är att ”enkelt” kunna växla mellan ”laglig”/bra drag.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Inlägg av JNar »

Ok, efter en del pulande går nu moppen strålande, men på tok för fort... mätaren visade 80 km/h i går då jag var ute o provkörde. Jag skulle nog kunna varva ännu mer, men det kändes inte så kul. Ny mätare dock, som kanske är lite av en glädjemätare... så jag skippade tänket kring brickor ovanför trotteln.
Har ett par originalinsugsplattor, men vill kanske inte riktigt gå så långt i nedstrypningen. Gjorde som vissa av er nämnt, skapade en bricka med ”lagom” stort hål i. Nära original, men något större. Brickan lade jag in i förgasarkanalen in mot insugsplattan. Nu gör moppen cirka 45-50 (på fjärde växeln, efter en stunds accelererande på plan mark, som sagt, ny mätare, visar inte för lite i alla fall) och då känner jag att jag törs låta grabben köra den. Den är inte lika iögonfallande trimmad längre o kör han försiktgt (han är en försiktig general) så tror jag inte farbror blå kommer att känna behov av en polisiär insats. Jag vet, 30 är max, men han får köra lungt o försiktigt.
Skriv svar