Sida 1 av 1

Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 14 dec 2017, 22:04
av JNar
Jag jobbar med att göra min fs1:a lite mer laglig o mindre farlig, men samtidigt inte ta bort de fina trimmen (den gör ca 75 kmph) Jag har nu drevat ned den o satt en 10:a kugg därfram, satt en 13 innan.

Nästa steg är att lägga in ett par brickor ovanför trottelfjädern, för att på så sätt minska maximalt gasutslag. Är detta skadligt för motorn? (Det kommer motsvara att man kör på 80% av maxgas då man vrider handtaget i botten)

Tänkte mig att moppen skall gå max 45.

Det är min grabb som skall ha den... och visst, detta gör mig nog mindre populär härhemma... men det får jag ta.

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 14 dec 2017, 22:25
av HSE
Är det inte lättare att sätta en bricka med hål i mellan förgasare och cylindern? Vet inte vad det skall vara för håldiameter på den mopeden men det går att prova ut... Jag körde med den metoden på grabbens Zyndapp en gång i tiden tills han övat upp sin skicklighet nog för att ta bort den :wink:

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 14 dec 2017, 23:27
av JNar
Jo det skulle nog funka det oxå. På sf1 är förgasaren inbyggd. Så strategin är att enkelt öppna gummiluckan, skruva av trottellocket (för hand) o lägga dit brickorna. Med brickor kan jag enkelt ”ställa in” en lagom nivå.

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 15 dec 2017, 19:20
av HUSQVARNA SPORT
Skulle kunna fungera bra att lägga dubbla topppackningar eller 3 för att sänka kompet .

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 15 dec 2017, 20:01
av billykid
Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 15 dec 2017, 20:09
av erlan
om det är skadligt för motorn beror på om förgasaren funkar som den ska över hela registret.
du bör nog ha så pass "motoröra" så du kan höra och känna så den får rätt bränsleblandning.
men den kanske inte går fortare än 45 med en 10mm förgasare?

erlan

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 15 dec 2017, 22:58
av JNar
billykid skrev:Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D
Precis detta har jag tänkt på att göra, lite trång på trottellocket, ty gaswiren o tomgången sitter redan där, blir ett litet hål o en tunn men lång bult.

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 16 dec 2017, 01:59
av billykid
JNar skrev:
billykid skrev:Har du ett extra trottellock...borra å gänga i en grann stopp skruv, brevid vajern rakt ner, som stoppar höjning av trottel. Sen kan du ställa in öppningen hur du vill..hur enkelt som helst ju...ibland e ja för jäkla smart med min enda cell när den inte tutar upptaget.. :D
Precis detta har jag tänkt på att göra, lite trång på trottellocket, ty gaswiren o tomgången sitter redan där, blir ett litet hål o en tunn men lång bult.
.
.
Hm lagligt eller ej...enklast billigaste för länge gasvajer så de ej dra upp trottel, byta från 13kugg fram till 11 hjläper föga tror jag...finns andra sätt, typ varv stopp min hemligthet. men gör den 75km, . Får du nog ha en gas på max 1/4. Köp en original cylle dom är ej dyra.

Gasa mindre..... åk å njut av farten vindar..:hmm:

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 16 dec 2017, 08:20
av JNar
Jo, jag får en känsla av att man måste strypa gasen rejält för att komma ned i 45. Har en gammal originalcylinder, men ambitionen är att ”enkelt” kunna växla mellan ”laglig”/bra drag.

Re: Ett par brickor ovanför trottelfjädern

Postat: 25 dec 2017, 13:37
av JNar
Ok, efter en del pulande går nu moppen strålande, men på tok för fort... mätaren visade 80 km/h i går då jag var ute o provkörde. Jag skulle nog kunna varva ännu mer, men det kändes inte så kul. Ny mätare dock, som kanske är lite av en glädjemätare... så jag skippade tänket kring brickor ovanför trotteln.
Har ett par originalinsugsplattor, men vill kanske inte riktigt gå så långt i nedstrypningen. Gjorde som vissa av er nämnt, skapade en bricka med ”lagom” stort hål i. Nära original, men något större. Brickan lade jag in i förgasarkanalen in mot insugsplattan. Nu gör moppen cirka 45-50 (på fjärde växeln, efter en stunds accelererande på plan mark, som sagt, ny mätare, visar inte för lite i alla fall) och då känner jag att jag törs låta grabben köra den. Den är inte lika iögonfallande trimmad längre o kör han försiktgt (han är en försiktig general) så tror jag inte farbror blå kommer att känna behov av en polisiär insats. Jag vet, 30 är max, men han får köra lungt o försiktigt.