Är det kondensatorn?
Är det kondensatorn?
Jag tycker mig märka att fs1:an går sämredå den blir varm. På höga varv så tänder den öjämnt, drar jag ned på gasen (växlar upp) så spinner hon fint igen, men så fort jag ökar gaspådraget så återkommer ojämnheten. Har någon av experterna på detta forum en ide vad som är roten till detta? Tänkte byta konding o spole, tror ni det hjälper?
Re: Är det kondensatorn?
i princip en omöjlig fråga att svara på på distans.
det måste nästan någon med motoröra provköra och känna och höra moppen.
i och med att du tricksar med fuskstrypning så är det inte sökert att förgasaren lirar med resten.
det är en ganska knepig väg du går där, med att spärra trotteln på trimförgasaren.
visserligen har en del EUmopeder sån strypning, men den brukar konbineras med andra munstycken/nålar i förgasaren.
en ny kondensator kan nog vara vettig investering. har FS1 utanpåliggande tändspole?
i så fall bporde den ha klarat sig.
erlan
det måste nästan någon med motoröra provköra och känna och höra moppen.
i och med att du tricksar med fuskstrypning så är det inte sökert att förgasaren lirar med resten.
det är en ganska knepig väg du går där, med att spärra trotteln på trimförgasaren.
visserligen har en del EUmopeder sån strypning, men den brukar konbineras med andra munstycken/nålar i förgasaren.
en ny kondensator kan nog vara vettig investering. har FS1 utanpåliggande tändspole?
i så fall bporde den ha klarat sig.
erlan
Re: Är det kondensatorn?
Om brytaravståndet är rätt och de inte är brända tippar jag på att den får lite för mycket soppa. Eller att luftfiltret är igensatt. Det är inte heller fel att prova med ett nytt tändstift.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Är det kondensatorn?
Som vanligt, tack erlan o Micke S, otroligt hjälpsamt o vänligt forum!! Hoppas kunna bidra med svar själv så fort jag byggt mer kunskap.
Jag har ännusålänge ej fuskstrypt den, vill först få den att gå prima, innan jag ”förstör allt”
Just nu verkar moppen gå perfekt, men det kanske bror på minusgraderna ute, kondingen blir inte så varm. Skall provköra lite till för att se om problemet återuppstår.
Har beställt konding brytare o tändspole samt avdragare, kommer så fort PostNord får ordning på sina leveranser. Skall kolla brytaravståndet först 0.4 mm bör det vara (se, man lär sig lite på detta grymma forum).
Återkommer!
Ps: den startar så imponerande lätt o den är så djäkla kul att köra. Min stackars HD står o gråter i garaget....
Jag har ännusålänge ej fuskstrypt den, vill först få den att gå prima, innan jag ”förstör allt”
Just nu verkar moppen gå perfekt, men det kanske bror på minusgraderna ute, kondingen blir inte så varm. Skall provköra lite till för att se om problemet återuppstår.
Har beställt konding brytare o tändspole samt avdragare, kommer så fort PostNord får ordning på sina leveranser. Skall kolla brytaravståndet först 0.4 mm bör det vara (se, man lär sig lite på detta grymma forum).
Återkommer!
Ps: den startar så imponerande lätt o den är så djäkla kul att köra. Min stackars HD står o gråter i garaget....
Re: Är det kondensatorn?
Abriss-avståndet är enligt min mening viktigare än brytaravståndet.
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
Re: Är det kondensatorn?
Om man inte vill köra utan kil, plockar man bort den så kan man ställa som man vill...erlan skrev:Abriss-avståndet är enligt min mening viktigare än brytaravståndet.
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
Re: Är det kondensatorn?
du får en chans till på den............................HSE skrev:Om man inte vill köra utan kil, plockar man bort den så kan man ställa som man vill...erlan skrev:Abriss-avståndet är enligt min mening viktigare än brytaravståndet.
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
erlan
Re: Är det kondensatorn?
Tack, skriver snabbare än jag tänker ibland Abriss är ju mer eller mindre inbyggt i svänghjulet från fabrik.erlan skrev:du får en chans till på den............................HSE skrev:Om man inte vill köra utan kil, plockar man bort den så kan man ställa som man vill...erlan skrev:Abriss-avståndet är enligt min mening viktigare än brytaravståndet.
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
erlan
Re: Är det kondensatorn?
ja och värt att notera att hos sachs så ska fotväxlade motorer ha 0,05 mm mindre brytaravståndHSE skrev:Tack, skriver snabbare än jag tänker ibland Abriss är ju mer eller mindre inbyggt i svänghjulet från fabrik.erlan skrev:du får en chans till på den............................HSE skrev:Om man inte vill köra utan kil, plockar man bort den så kan man ställa som man vill...erlan skrev:Abriss-avståndet är enligt min mening viktigare än brytaravståndet.
abriss justeras genom att kompromissa med brytaravståndet.
som regel vill man göra brytaravståndet mindre.
erlan
erlan
än 2växlade motorer.
erlan
Re: Är det kondensatorn?
Högre skolan, imponerad av både erlan o HSE, skall kämpa på med praktik o teori så att man kan bidra. Coolt!
Re: Är det kondensatorn?
abriss finns rätt bra beskrivet på Raketsports hemsida. om jag minns rätt ligger det under mektips.
erlan
erlan
Re: Är det kondensatorn?
Lite kul news.
Jag har då och då haft problem med att moppen flödar, dvs rinner bensin på garagegolvet. I dag kom det hem ett paket med allsköns delar (ny hastighetsmätare, ny lampsarg, liten löjligt gul yamahasymbol att sätta på framskärmen (inte nog med att den är gul, den är gjord i gummi oxå...), avdragare, två kondingar, tändspole, brytare, bensinslang, kedjelås osv osv, och en ny liten flotör.
Tänkte börja med att starta moppen innan jag rev ned svänghjul för att byta spole o konding, men då jag vred på soppakranen sprutade det soppa ur förgasarhuset....
Ok, gick på att byta flotören i stället.
Sagt o gjort, byte flotör o hastighetsmätarn samt lampsarjen. Jag tänkte i ett svagt ögonblick att det kanske var flödande fögge snarare än taskig konding som vart mitt problem hela tiden. Satte mig på moppen o körde en mil, utan tillstymmelse till problem. Ok, nu råkar det vara nollgradigt, men det verkar som moppen går bra nu. Jag chillar med att byta konding, brytare o spole. De kanske är ok. Återkommer!
Jag har då och då haft problem med att moppen flödar, dvs rinner bensin på garagegolvet. I dag kom det hem ett paket med allsköns delar (ny hastighetsmätare, ny lampsarg, liten löjligt gul yamahasymbol att sätta på framskärmen (inte nog med att den är gul, den är gjord i gummi oxå...), avdragare, två kondingar, tändspole, brytare, bensinslang, kedjelås osv osv, och en ny liten flotör.
Tänkte börja med att starta moppen innan jag rev ned svänghjul för att byta spole o konding, men då jag vred på soppakranen sprutade det soppa ur förgasarhuset....
Ok, gick på att byta flotören i stället.
Sagt o gjort, byte flotör o hastighetsmätarn samt lampsarjen. Jag tänkte i ett svagt ögonblick att det kanske var flödande fögge snarare än taskig konding som vart mitt problem hela tiden. Satte mig på moppen o körde en mil, utan tillstymmelse till problem. Ok, nu råkar det vara nollgradigt, men det verkar som moppen går bra nu. Jag chillar med att byta konding, brytare o spole. De kanske är ok. Återkommer!
Re: Är det kondensatorn?
Ok, grusade förhoppningar. Värmen är tillbaka i Sthlm, typ 8 grader. Tog en tur i morse innan jobbet och efter cirka 5 km dog pärlan. Bara att kliva av o ta en promenad. Efter några minuters ledande nåddes en sluttande nedförsbacke, i med ettan o vips gick den igång igen. Nu kom jag typ 1 km, sedan stöp hon igen. Samma visa, kort promenad sedan full fart hem.
Plockade av svänghjul, plockade loss den gamla kondingen, lödde dit den nya, på med svänghjulet igen (detta var knepigt, att få krysskilen på plats, den e stark magneten...). Nåväl, efter lite svärande fick vi dit allt. Startade motorn och allt verkar frid ö fröjd. Tar man bort inspektionsluckan så ser man en liten blixt vid brytaren (på exakt samma ställe), men bara om man gasar på lite, är detta normalt?
I mörrn får grabben ta en lite längre tur o se om detta gjort vad vi hoppas.
Plockade av svänghjul, plockade loss den gamla kondingen, lödde dit den nya, på med svänghjulet igen (detta var knepigt, att få krysskilen på plats, den e stark magneten...). Nåväl, efter lite svärande fick vi dit allt. Startade motorn och allt verkar frid ö fröjd. Tar man bort inspektionsluckan så ser man en liten blixt vid brytaren (på exakt samma ställe), men bara om man gasar på lite, är detta normalt?
I mörrn får grabben ta en lite längre tur o se om detta gjort vad vi hoppas.
Re: Är det kondensatorn?
En liten blixt borde väll inte vara något problem, så kan det väll vara även på en frisk motor? Rätta mig om jag har fel...
Men annars är väll blixtar mellan brytarna oftast tecken på dålig kondensator? Jag har varit med om det på min Husqvarna Cornette, rena fyrverkeriet nere i tändsystemet
Men annars är väll blixtar mellan brytarna oftast tecken på dålig kondensator? Jag har varit med om det på min Husqvarna Cornette, rena fyrverkeriet nere i tändsystemet
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Är det kondensatorn?
Jo, det är en liten gnista, enbart på högre varvtal (halvgas o uppåt). Kondingen är helt ny (köpte två så jag kan ju testa med den andra, men ett rackarns bök att ta av allt igen.