Är det kondensatorn?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av HVA59 »

Nog bättre att du får expertishjälp från någon annan här på forumet först innan du river av allt igen om det nu skulle visa sig vara onödigt... Jag är inget vidare bra på det här med el och tändning :oops:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Inga problem, med lite tur vaknar erlan eller någon annan ur mellandagsdvalan och styr mig i rätt riktning. Tack i alla fall HVA59!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av erlan »

lite gnista är det alltid, det går inte att komma ifrån.

erlan
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Tack Erlan....
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av mopedus »

Hej.

Jag bidrar med mitt tips i tändningsfrågan med tipset att byta tändkabeln om inget annat hjälper. Det hjälpte min EM50 motor när jag hade problem att starta den när den var varm. Den såg schysst ut skall tilläggas men var felaktig.

Vh Mopedus.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Ja, jag körde min nyss 12 km, utan stopp. Så nog verkar den nya kondensatorn hjälpt. Återkommer problemet så har jag köpt en helt ny tändspole samt tändstiftshatt, o med tändspolen kom ju en ny sladd till stiftet. Så nästa steg är att hitta tändspolen.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Grabben kom precis hem med ett stort smile i facet. Han körde den 7 km utan några som helst problem, ren körglädje. så med mina 12 därtill så har den nu nästan gått två mil utan tillstymmelse till problem. Jag väntar därför med tändspolebytet. Lustigt det där att kondensatorn har en sådan påverkan, den borde ju inte ens behövas, men den skapar en ”tröghet” i systemet.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Foto på pärlan
Bilagor
0E0B60C1-E5E5-4CED-9E7C-61E6320FD886.jpeg
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av mopedus »

Toppen! mistick_yes.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av HSE »

JNar skrev:Grabben kom precis hem med ett stort smile i facet. Han körde den 7 km utan några som helst problem, ren körglädje. så med mina 12 därtill så har den nu nästan gått två mil utan tillstymmelse till problem. Jag väntar därför med tändspolebytet. Lustigt det där att kondensatorn har en sådan påverkan, den borde ju inte ens behövas, men den skapar en ”tröghet” i systemet.
Min åsikt är att den hjälper till att skapa gnistan genom att den laddas upp och laddar ur och snabbar därmed på strömstöten genom tändspolens lindning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av erlan »

den delen skulle säkert gå att lösa med rätt lindningar, men man skulle få en kraftig gnista över
brytarspetsarna. dom skulle brännas mycket snabbt.

erlan
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Är det kondensatorn?

Inlägg av JNar »

Jo, så är det. Kondingen förlänger livstiden på brytaren och ser till att gnistan koncentreras. Jag har nya brytare i en påse, men väntar lite med att byta, det verkar lite knepigt att få till rätt inställning. Nästa utmaning är att få bort läkaget från flotörhuset, lät bensinkranen vara öppen i garaget, men riskerar nu att få ställa moppen i uthuset på grund av dofterna från den lilla pölen under motorkåpan. Fruntimmer är inte lätt att tas med, bensin som doftar sågott....
Skriv svar