sachs 60cc förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skogsola
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 jul 2016, 19:36

sachs 60cc förgasare

Inlägg av skogsola »

Jag undrar om någon provat med mindre förgasare än kyrkporten på sachs 60cc ?
Tacksam för alla svar :)
DBS Panter
Volvo Amazon-69
BM 36-54
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av Petrolhead »

Hej,

Har provat både 8,5mm och 12mm, båda med ställbart och slutsatsen är störst är bäst...
Det krävs att man filar till en adapterplåt mellan fugge och förgasare då de mindre förgasarna inte täcker insugshålet på cylindern.
Men med 12mm så blev det ganska OK att puttra runt med, betydligt bättre än original.

Mvh
JOhan
skogsola
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 jul 2016, 19:36

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av skogsola »

Tack för svaret. :D
Varför jag undrar är för jag räknar lite på att bygga ett reedhus till Sachsen och jag tror nog man kan tjäna på en lite mindre förgasare när reedventilen kräver lite undertryck den också.
DBS Panter
Volvo Amazon-69
BM 36-54
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av Micke S »

skogsola skrev:Tack för svaret. :D
Varför jag undrar är för jag räknar lite på att bygga ett reedhus till Sachsen och jag tror nog man kan tjäna på en lite mindre förgasare när reedventilen kräver lite undertryck den också.

Ja det stämmer. Med en mindre förgasare än normalt för kolvstyrt så håller reedbladen öppet längre. Vad som däremot är lagom i ditt fall kan jag inte säga.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av erlan »

en vanlig 50cc 4,3a orkar (orkade på -70talet i alla fall) dra luft genom en 19mm förgasare.
sachsförgasaren anser jag ganska primitiv. så om du ändå ska bygga, så är det nog ide att satsa på en dellorto eller mikuni.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av billykid »

Petrolhead skrev:Hej,

Har provat både 8,5mm och 12mm, båda med ställbart och slutsatsen är störst är bäst...
Det krävs att man filar till en adapterplåt mellan fugge och förgasare då de mindre förgasarna inte täcker insugshålet på cylindern.
Men med 12mm så blev det ganska OK att puttra runt med, betydligt bättre än original.

Mvh
JOhan
.
.
Håller med där....borrade upp original till 13 mm, fick då laga hål men Plasticpaddning...funkade hyfsat bra. Gjorde bara egen packning så funkade det. Var iaf inte så långt efter krykport 17 bing....Bättre med runda hål i förknasaren, mitt tipps blir en motorsågs förknasare på 20 mm :)
skogsola
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 jul 2016, 19:36

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av skogsola »

Det jag egentligen vill åt är björnstyrka i motorn, så jag har till och med sneglat åt en 13 mm förgasare typ Bing SSN till en Tomos. men troligtvis blir det en 15mm Bing
Har för länge sedan provat motorsågsförgasare men tycker det bara gick bra på högvarv. Högfartsmunstycket är ju vaakumstyrt där.
DBS Panter
Volvo Amazon-69
BM 36-54
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av billykid »

skogsola skrev:Det jag egentligen vill åt är björnstyrka i motorn, så jag har till och med sneglat åt en 13 mm förgasare typ Bing SSN till en Tomos. men troligtvis blir det en 15mm Bing
Har för länge sedan provat motorsågsförgasare men tycker det bara gick bra på högvarv. Högfartsmunstycket är ju vaakumstyrt där.
En vanlig Sachs Bing 12-13mm borra & slipa så mycket du vågar...från båda håll ej rakat igenom. Då ska spara där trottel går på mitten i förgasaren det gjorde ej jag, utan körde borren rakt igenom förknasaren....jag filar upp förknasaren fyrkantig mot cyllen insug.. dessa går rakt på kyrkportar cylindrar med egen gjort ev. 2st packning av tjockare papp typ Ex. bakstycke på ett Colligeblock använda jag då(best med nåt packnings materila), inga spacers behövs.

Åkt med sånt vid yngre år miltals utan några problem. Har inga bilder då fanns ej Digital/Cam. Visst blir förgasarhalsen tunn & hål tätade med PlasticPadding. Visst hände det att Paddnigen lossnade, gör rent på med nytt... 8)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: sachs 60cc förgasare

Inlägg av erlan »

den enkla vägen till råstyrka är en gammal 3,5a (enligt sachs 2,6 hk eller ev 3,2 jag har inte lyckats klura ut vad 3,2 hk har för spec.) som borras till 41mm och med en suzukikolv.
suzukikolven har lite längre nederdel på kolven än en sachs 60cc kolv så den ger
lite kortare insugsduration. du förlorar lite toppvarv men vinner bottendrag.
kombineras med en 12mm förgasare. borrar man en originalförgasare märkt 8,5
så blir det nästan omöjligt att upptäcka med ögat.

ska du bygga på kyrkportscylinder så gjorde zeta? en variant på 4,3an med mindre portar.
den ger bättre bottendrag på bekostnad av toppvarv.

enn ide jag haft, men inte provat är att med adapter montera en yamaha DT standardcylinder,
volymborrad med så grov kolv som får plats. sök på sachsaha om du inte sett konceptet förut.

erlan
Skriv svar