HMW 50 motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Mitt fel, kollade på min andra motor och det skall vara 32 :oops: PM din adress så skickar jag en passande tätning som plåster på såret....
DSCN5800.JPG
DSCN5800.JPG (130.62 KiB) Visad 3036 gånger
.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Såja! nu är packboxen bytt och mopeden provkörd, med bra resultat :D Det hjälpte! Tack ska du ha HSE slider_thankyou.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

HVA59 skrev:Såja! nu är packboxen bytt och mopeden provkörd, med bra resultat :D Det hjälpte! Tack ska du ha HSE slider_thankyou.gif
Så det fixade problemet! Toppenbra...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Ja ett av problemen borta i alla fall! Jag ska ut och provköra lite i helgen om det inte regnar, så får vi se hur den gör med hastighet och styrka...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Axel-Foley
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2020, 14:06

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av Axel-Foley »

Gör ett försök att återuppliva tråden!

Vill börja med att säga att det här är ett väldigt trevligt forum överlag. slider_cheers.gif

Har en gammal Mustang med en HMW 50n motor. Och nu är jag i behov av delar. Packningssats har jag hittat och införskaffat, men resten verkar det nästan som att man får se sig i stjärnorna efter.
Hittar knappt någonting någonstans om delar till varken motorn eller Mustangen.

Har, dumt nog, inte införskaffat mig "Stora Tvåtaktsboken: Del 2" än, där det finns en komplett renoveringsguide till just min motor.
Var hittar ni mått, instruktioner, sprängskisser, och annat roligt om era motorer?

Fridens liljor.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Min källa är som du säger "Stora Tvåtakts boken" del två. Och sedan plocka isär och se vad jag har, det skiljer sig faktist lite på olika årsmodeller i vissa detaljer. Annars svåra motorer att hitta delar till, jag hittade nya vevstake satsen på tradera för länge sedan. Var ensam om att behöva/bjuda på den så den blev inte dyr :) Men Rösabäcken har jag hört har en del delar.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av SS440-80 »

Japp, Rösebäcken har en hel del motordelar till din motor.
Bland annat nya kolvar i olika dimensioner.
Axel-Foley
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2020, 14:06

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av Axel-Foley »

Härligt ändå att det är lite liv i tråden!

Vad kör folk för förgasare till sina HMW:er?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Lyfter fram denna tråd på begäran. HSE.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av kkj »

Har gått igenom hela denna tråd. Det var en sak som förbryllade mig: Hur kan det vara så mycket rost i vevhuset? Har motorn legat i en sjö? Eller är det ett rostkänsligt material?
Vilken märke är det på förgasaren, original. Finns ställbart munstycke till dem?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Originalförgasaren heter Dellorto T1 9 SA, en ovanlig förgasare som inte är så lätt att få tag på... Jag har letat efter en bra i nästan ett år nu... Tror alla HMW/Fuchs motorer förutom de sena 50N motorerna hade den förgasaren... Tror inte de fanns med ställbart munstycke, munstycket på dessa är löst och sitter spänt med skruv kan man säga...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Varför det var så mycket rost i vevhuset på mina motorer vet jag inte, gissar att de förvarats fuktigt, den jag köpte direkt förvarades i alla fall i ouppvärmt betong rum i Surte nedlagda glasbruk så där var det fuktigt. Den andra ropade jag in på tradera och blev besviken över att den var lika rostig i veven :(
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Dellorto förgasaren som sitter på motorn i en del av mina bilderna går att köra med ställbart munstycke. Dock är det en ovanlig förgasare att få tag på. Men om man inte är ute efter 100% original så kan man ju välja fritt på förgasar sidan.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av kkj »

HSE skrev: 05 mar 2021, 22:20 Dellorto förgasaren som sitter på motorn i en del av mina bilderna går att köra med ställbart munstycke. Dock är det en ovanlig förgasare att få tag på. Men om man inte är ute efter 100% original så kan man ju välja fritt på förgasar sidan.
Som t.e.x.vad då. Från vilken 50 cc som helst på 08 hk förmodar jag.
Ställbart är väl nästan nödvändigt om en motor ska gå rent vid alla tillfällen.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av kkj »

Två Dellorto-förgasare följde med Mopeden
1. SHA 14 12 12 m.m. kanal. platt trottel.
2. T19 SA 9 m.m. kanal. rund trottel.

Man kan se att någon försökt vidga insugsröret till 12 m.m. men
eftersom detta rör har en sådan knasig krök verkar som att det inte blivit så bra.
Tycker att det varit bättre om insuget pekat åt höger i stället och bättre utformat.

https://www.facebook.com/photo?fbid=102 ... 8813054906
https://www.facebook.com/photo?fbid=102 ... 8813054906
Bilagor
delllo 1.jpg
Skriv svar