Koppla till omkopplaren, zundapp.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bengtssonn96
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 jan 2013, 00:00
Ort: Kronoberg.

Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av bengtssonn96 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har suttit länge ut i garaget nu och funderat och provat olika saker med sladdarna men får inget ljus. Dock har jag fått igång tutan iallafall. :P

Bild
Här är fem sladdar som kopplas ihop med omkopplaren. Röd=tuta, Svart= huvudström ( eller vad det heter ) Blå och grå= var kopplade till lampsockeln innan jag delade på det. Gul=Tuta?

Det funkade inte innan jag plockade ner det heller, kan det vara något annant än sladdarna som sitter fel, jag menar finns det någon spole på tändplattan som ska leverera ström till lysena?

Bild
Sockeln.

Bild
Omkopplare.

Bild
Omkopplare.

Det är en mustang mamba, ingen utanpåliggande tändspole (om det spelar roll)
Måste ju ha lysen om kvällarna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strömmen kommer ju från en ljusspole innanför svänghjulet, den brukar inte fallera. Jag brukar koppla in en batteriladdare där kablarna kommer ut från motorn, för att ha ström till att mäta och koppla så all fungerar. När det funkar som det skall är det bara att koppla tillbaka strömkabeln från spolen och starta motor för att kolla. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kopplar enligt detta elschema så borde det funka...

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

HSE skrev:Strömmen kommer ju från en ljusspole innanför svänghjulet, den brukar inte fallera. Jag brukar koppla in en batteriladdare där kablarna kommer ut från motorn, för att ha ström till att mäta och koppla så all fungerar. När det funkar som det skall är det bara att koppla tillbaka strömkabeln från spolen och starta motor för att kolla. Mvh HSE.
Väcker liv i denna tråd i hopp om lite hjälp. Jag har liknande problem med elen för hur jag än kopplar så får det ingen effekt alls. Har provat varianten med tändningslås och ljusomkopplare samt med ljusomkopplare bara.
Skulle du kunna förklara vidare hur du menar med batteriladdaren för att testa?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av erlan »

man kopplar in en strömkälla t.ex. en batteriladdare istället för den gula kabeln
från motorn. då behöver man inte ha motorn igång när man letar fel.
eftersom jag inte använt den metoden själv, så har jag dock inget tips på lämplig
laddare.

jag har ingen koll på mustanger, men jag börjar alltid med att kolla så alla kablar har rätt färger.
ofta år någon kabel bytt genom åren, och då till den färg som fanns till hands.

erlan
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

Det är Zundapp det gäller i mitt fall. Om jag inte minns helt fel så har väl Mustangmopparna Zundappmototer med.

Jag kan tillägga att framlykta, varvräknare och dödare fungerade innan men jag vill dra elen korrekt och även koppla in bakljuset som var avklippt.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av HSE »

Jag använder en gammal batteriladdare som är omkopplingar mellan 6 och 12 volt för felsökningen, flesta mopeder har 6 volts lampor så har man bara 12 v laddare får man låta strömmen gå genom en 6v glödlampa efter laddaren för att inte överbelasta mopedens lampor... Man kan ju motstånds mäta ledningarna istället med Ohm mätaren i ett multi instrument men min erfarenhet är att det är mindre säkert, dålig kontakt på något ställe visar sig ofta inte innan man belastar stället ordentligt medan om alt fungerar med en yttre strömkälla så fungerar det också när belysningsspolarna kopplas in efteråt om dessa/denna spole är Ok.
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

Jag kan ju tycka att det är väldigt märkligt att det inte funkar när det är en så simpel grej. Vad kan gå fel undrar man? Att det kommer ström från motorn vet jag iom att det funkade innan jag plockade bort det gamla. Kablarna är köpta av mopedhandlare och är nya.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av HSE »

Finns en massa felkällor som kan spela in, dålig jord här och var är den vanligaste jag stött på tätt följd av Kina omkopplare som inte stämmer och Kina kablar med fel färgmärkning. Tålamod och mätinstrument så löser man det till slut. Fast jag har fått kassera Kinaskit ibland för det inte fungerat...
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

Jag köpte en omkopplare som beskrevs som "extremt hög kvalitet" och hoppades därmed slippa det fruktade Kinaskräpet. Jag får blotta min okunskap ytterligare och fråga om kablarnas färger har nån betydelse för funktionen eller om det bara är för att hålla ordning?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av T M »

:twisted:
Generellt:
Svart via plint lykta till K i omkpplare
Grå - direkt till baklykta
Gul - Via plint till 56 i omkopplare OBS finns två varianter: i axeln till vredet eller vid sidan
Grön - Via bromsljus kontakt till övre lampa i baklykta
Halvljus = 56 A lamphållare till 56 A i omkopplare
Helljus = 56 B lamphållare till 56 B i omkopplare
Tuta en kabel kopplas ihop med gul iplint lamphus
Brun från H omkopplare via plint till tuta

Finnes ingen plint lamphus skarvas gul kabel i ena tut polen
Resten går direkt till omkopplaren & två leds in i lykthuset
skvamme
Forumsponsor
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016, 21:12
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av skvamme »

Forklift_Alex skrev:Jag köpte en omkopplare som beskrevs som "extremt hög kvalitet" och hoppades därmed slippa det fruktade Kinaskräpet. Jag får blotta min okunskap ytterligare och fråga om kablarnas färger har nån betydelse för funktionen eller om det bara är för att hålla ordning?
Olika färger är bara för att hålla ordning. Ju mer komplicerat elsystem desto mer nytta har man av olika färger.
Flakmoppe 1189
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av erlan »

Forklift_Alex skrev:Jag kan ju tycka att det är väldigt märkligt att det inte funkar när det är en så simpel grej. Vad kan gå fel undrar man? Att det kommer ström från motorn vet jag iom att det funkade innan jag plockade bort det gamla. Kablarna är köpta av mopedhandlare och är nya.
en sak som kan gå fel vid en renovering är att man noggrant ser till att det kommer färg överallt.
sedan har man ingen stomanslutning, populärt kallat "jordning". och då funkar ingenting.
man måste se till att få elektrisk kontakt mellan lykta-gaffel-lagerskålar-ram-motorblock om man t.ex. vill ha lyset att funka.

erlan
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

erlan skrev: en sak som kan gå fel vid en renovering är att man noggrant ser till att det kommer färg överallt.
sedan har man ingen stomanslutning, populärt kallat "jordning". och då funkar ingenting.
man måste se till att få elektrisk kontakt mellan lykta-gaffel-lagerskålar-ram-motorblock om man t.ex. vill ha lyset att funka.

erlan
Jag ska se över jordningen ordentligt, kan vara så att det ligger där. Tack för tips och hjälp.
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Koppla till omkopplaren, zundapp.

Inlägg av Forklift_Alex »

Härligt med kunnigt folk. slider_thankyou.gif Har sett över jordningen och nu funkar det. Dock ej halvljus, kan det bero på glödlampan? Det är lite svart inuti men helljuset funkar.

Sen måste jag dra till med :evil: :evil: :evil: över omkopplaren av den extremt höga kvaliteten då det verkar som att dödarknappen har kontakt hela tiden. Det räcker att jag placerar den på styret så dör moppen.
Skriv svar