Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hoolmertzz
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 aug 2013, 22:16

Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av hoolmertzz »

Hej alla,

Är i stort behov av eran hjälp nu, är som så att jag håller på och ska renovera en treväxlad zundapp motor som sitter på en mamba, tror modellen heter 278. Idag var dagen då motorhalvorna skulle delas och det gick åt skogen, är nämligen så att den vänsta halvan sitter fast på axeln som vevstaken sitter på. Ska för söka förklara lite bättre. Har lossat allt, baktill vid kick axeln och drev axeln är det löst, där släpper motor halvan men framtill sitter den som berg. jag har läst en del i bla stora tvåtaktsboken och där värkar det som man lägger motorn på höger sida och drar av vänster sida medans man håller i axlarna, i mitt fall finns det inte en chans i hel*vete att man kan få loss den från främre axeln (samma som svänghjulet sitter på) med hand kraft, jag har lyckats bända isär motorn ca två cm, men ser att det är på högra sidan som blocket glidit av ca en cm innan det tog tvärstopp även där ( man ser det på bilden)

Så min fråga är nu om det finns nån snäll själ som vet vad som kan vara fel eller vad jag missar ?

tusen tack på förhand

// Hoolmertzz
Bilagor
motordelning.jpg
motordelning.jpg (403.22 KiB) Visad 7011 gånger
Sven
Inlägg: 174
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: sundsvall

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av Sven »

Värme är bästa avdragaren fick jag lära mig av en äldre kollega då jag jobbade
På en verkstad för många år sedan.

Prova att värma blocket lite med en värme pistol.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av Hasse »

Du får göra dig ett enklare verktyg, veven sitter rätt hårt i lagren. Kolla på denna länk,
Figur 29. Där ser du hur man kan göra.

http://projectmopedmanual.info/Manuals/ ... manual.pdf

Du använder skruvhålen som är "under tändplattan"och sen en skruv mot änden på veven som pressar isär skiten.
Dålig förklaring men du kanske hajar om du studerar bilden.
Var lite försiktig så du inte skadar gängorna för svänghjulsmuttern.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av Johan Lat »

Man ser även att motorn är ett hopplock. Ditt tändningsblock är med liten kanal och är från 72/73 och framåt och det andra blocket har stor kanal och är till den korta veven. Inget som spelar nån större roll men skall du inte ha en päroncylinder på så bör du försöka hitta ett högerblock som har litena kanla också.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
hoolmertzz
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 aug 2013, 22:16

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av hoolmertzz »

Tack för alla svar, kändes lite lugnare och höra att dom kan sitta så där hårt, får försöka fixa någon typ av avdragare ser det ut som.

Angående olika blockhalvor så har jag själv funderat på detta, har sett att passformen inte är korrekt på sina ställen så jag har misstänkt det, vad har detta för betydelse? Anledningen till att jag river motorn är bla av splinsen på drevaxeln var trasiga men även för att renovera den, byta packboxor, lager, packningar, lammeler mm för att sedan få på ett 70cc kit ( har kollat på athena supertherm) är detta något som påverkas av att min motor har olika motorhalvor?
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av Calleberg »

Ja då var det lätt, då kan du lägga både veven och höger motorhalva i bra att ha lådan.

Se till att matcha överströmmarna i blocken mot 70 cc Cylindern. (det gör du enklast när halvorna är helt tomma)

Köp ett ritovevparti, och lite lager och sånt, smacka ihop den och kör.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
hoolmertzz
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 aug 2013, 22:16

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av hoolmertzz »

Tack för alla svar, så mitt vänstra block är alltså det nyare mao letar jag efter ett höger block från 72 - 73 och framåt?

Och efter det köper jag tex http://www.rnmotor.eu/zundapp-delar/zun ... 4-vxl.html ?

Får se detta som lär pengar då det förmodligen hade blivit billigare och köpt en färdig renoverad 4 - växlad motor :=)

Skulle någon sitta och trycka på ett sånt block jag behöver "så tveka inte och hör av er" :P
hoolmertzz
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 aug 2013, 22:16

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av hoolmertzz »

Skrämmer liv i tråden igen ..

Har nu hållit på mer eller mindre hela sommarn med motorn och efter mycket om och men är den åter monterad på ramen , gjorde första provstarten igår och "döm till min förtjusning" så starta fanskapet mer eller mindre på första sparken och gick Hur fint som helst både i motor och växlar.

Har nu för och summera lite skaffat mig ett nytt högerblock ( det med mindre kanaler / långa veven) bytt drevaxel, Alla lager, packboxar mm. I sitter nu den långa veven ( rostfärgad) nämndes innan att man bör byta vev om man ska köra 70cc , är detta ett måste? Står nämnligen i begrepp att köpa trimm och funderar på om jag var dumsnål som inte byte vev när jag ändå hade allt isärplockat ...

Tacksam för input från er med mer erfarenhet gällandes trimmning.

Vill oxå nämna att det känns så förbannat bra att åka med en motor som man själv renoverat och känner till hela konstruktionen i, aldrig gjort det förut. Vill oxå passa på och tacka alla som kommit med inputs under vägen i denna och i en annan tråd.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Jag renoverade min 3växlade motor för många år sedan men bytte inte vevstakslager då detta inte är helt lätt (pressa isär vevparti och få tillbaka det rätt igen).
Körde en sommar med trim (70CC o 24mm mikuni) och började sedan höra bank från toppen. Vevstakslagret hade gett med sig.... cocos_acc.gif
Redan fick det bli Rito rundvev.

Rundveven är inte ett måste....det finns nog många som kört runt med original vevparti med 70CC, speciellt förr i tiden.
Men det kan ju vara en risk....
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
hoolmertzz
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 aug 2013, 22:16

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50

Inlägg av hoolmertzz »

Har inte heller bytt vevstakslager då det precis som du säger värkade bökigt. Men med andra ord kan jag prova sätta på nya prylarna på befintlig setup och hoppas på det bästa. Worst case scenario är väll att jag får riva motorn igen och byta veven i framtiden, nu med lite erfarenhet, införskaffade värktyg mm kommer det gå betydligt fortare än vad det gjort denna gång :) (får se det possitivt)
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50

Inlägg av jonTe-Zündapp »

hoolmertzz skrev:Har inte heller bytt vevstakslager då det precis som du säger värkade bökigt. Men med andra ord kan jag prova sätta på nya prylarna på befintlig setup och hoppas på det bästa. Worst case scenario är väll att jag får riva motorn igen och byta veven i framtiden, nu med lite erfarenhet, införskaffade värktyg mm kommer det gå betydligt fortare än vad det gjort denna gång :) (får se det possitivt)
Worst case skulle jag säga är att vevlagret totalrasar och att du får byta cylinder o topp oxo när det släpper bitar.
Sedan är ju en rundvev positivt ut trimsynpunkt oxo skall man inte glömma. Fyller upp vevhuset bättre vilket är positivt. Vet dock inte hur mycket det gör men det kanske någon annan kan.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
alqz
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 aug 2016, 21:09
Ort: Mariestad

Re: Problem och dela zundapp 278 / KS50..

Inlägg av alqz »

Hasse skrev:Du får göra dig ett enklare verktyg, veven sitter rätt hårt i lagren. Kolla på denna länk,
Figur 29. Där ser du hur man kan göra.

http://projectmopedmanual.info/Manuals/" onclick="window.open(this.href);return false; ... manual.pdf

Du använder skruvhålen som är "under tändplattan"och sen en skruv mot änden på veven som pressar isär skiten.
Dålig förklaring men du kanske hajar om du studerar bilden.
Var lite försiktig så du inte skadar gängorna för svänghjulsmuttern.
Väcker en gammal tråd!

Håller på att plocka isär en 278, och har stött på samma problem med att jag inte får isär halvorna.
Länken med verktyget funkar inte längre, nån som har en bild på hur det ser ut?
Skriv svar