Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av zappafan »

Hur mycket pallar 4-lamellen för egentligen?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Hur mycket pallar 4-lamellen för egentligen?
Ca 14 hp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av JanneL »

selma skrev:
kejsaren skrev:
zappafan skrev:Har du lika mycket HK som du säger, är det nog godnatt med den där kopplingen & satsa på nåt bättre.... :(
Den där kommentaren passar bättre i skitsnackstråden :mrgreen:
Å där kände jag att jag inte kan knipa,inget fel på kopplingen Men den klarar ej vrid från 80cc.
Föremålet vi testade kopplingen på var en Ekf snurra med 24 blandare med krompipa.När pipan började dra så orkade den inte hålla i.Vi fick aldrig till det,den är i gränslandet men vad hjälper det.Det är en kombo som kanske ger 10-11hp i bästa fall.Här dröms det om 17hp,så lägg inte ner för mycket krut på den med din kombo.
Testobjektet var en 50ss som numera finns i min ägo,numera utrustad med en 4 puckare som orkar hålla i.
Den kanske funkar med ett passivt rör och mindre blandare,men då missar man det roliga :wink:
Jag skojjade ju bara med Zappa,
Vad det gäller kopplingen klarar den vrid från 80cc eftersom jag testat den på såna, men naturligtvis inte på alla olika trimningsgrader och utföranden på dessa.
Pratade med trådskaparen idag och han har ju kört 120+ och gissade själv på toppfart uppåt 130 med stockholmaren, och det är ju är mer än bara std athena80+24+krompipa på den besten kan jag säga. :wink:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av zappafan »

& jag som har svårt att förstå skoj.... :| :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

Hur kan han ha kört 130 när motorn slirar redan på 3an? Var det brant nedförsbacke :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av erlan »

en athena i orört skick ska väl göra lite över 100 kmh?
och för en 25% hastighetsökning anser man väl att effekten behöver ökas med 50%
om inte jag minns fel.

det kanske är läge att leta på MatsTs tråd där han visar bilder på sitt kopplingsbygge med derbi(senda?) koppling. eller Conrad Engstöms aluminiumkoppling. dom två kopplingarna är nog dom bastantaste jag sett till sachs.
kopplingen från högerdrevade motorerna har ju visat sig dra bra dom med.

om du borrar ur fjäderkopparna så du får dit zyndapp fjäderkoppar så får du hårdare fjädrar, sen finns det starkare ändå till den. men dom sticker ut längre så med en std koppling får man göra packning av 3mm korkmaterial.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

Sambandet mellan topphastighet och effekt är kubiskt när luftmotståndet sätter gränsen. Utgår man från ett fordon som gör 100 med 9 hp krävs det ca 15 hp för 120 km/h.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Som person jag är så valde jag att bli tyst. Men som sagt. Jag har pratat med kopplingstillverkaren. Bra och trevlig snubbe för övrigt. Men men. Jag skall ge kopplingspaketet en ärlig chans. Rätt olja. Hårda fjädrar och de vettigare lamellerna. Kanske bär det mig dit jag vill. Kan också passa på att tillägga. För de som har bekymmer med slitage på kopplingskorgar och dylikt. Glöm det med denna kopplingskorg, den är fan stenhård. Inget jag vill fräsa i ens med mina HM-fräsar. :P Så ja. Inte en skråma i korgens kanter. Men däremot mellanskivorna som är av typ originalutförande demoleras friskt. :D Men ganska irrelevant då det ej drabbar funktionen och är relativt billiga att byta/skära ut nya vid behov. Sen angående lagerslitage. Har ej något med kopplingen att göra. Men det hoppas jag ni förstod. Skulle väl dock va gött att bli av med lite sidobrytningar med rakskurna prylar dock.
Sen ja. 120km/h är möjligt och gick att nå. Dock bara precis i början. Sen blev det ganska fort mer slirigt.. Eller så va det jag som gasade mer våldsamt. Nog en kombination.
Men men. Vi får se vart det bär efter andra försöket. Kanske.. /Daniel
Senast redigerad av sniffer den 14 apr 2015, 11:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av erlan »

ska bli intresant att höra hur det funkar med rätt olja.
tänk på att det är svårt att få ur all gammal olja ur en sachslåda.

kan även tillägga att med rätt kvalitet på HMfräsen och rätt skärdata så kan man fräsa i fachinerande hårda material. betydligt hårdare än vad jag tror kopplingskorgen är.

erlan
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Jo vet. 50-70hrc är ju möjligt. Men då får man ge lite mera pengar för sina HM-pinnar än va jag gör. Så mina mäktar inte med mer än 50hrc.. Ebay är billigt. ;)

Angående oljan så jo. För väl skölja ur den lite, tomma och hälla i ny igen.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Hmm. Nu blir jag fundersam.

Detta anses ju vara de bättre sachs-lamellerna:
Bild

Men va är då det här? Säljs som race-lameller av RN Motor.
http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/sachs ... alite.html

Någon som provat?
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

erlan skrev:en athena i orört skick ska väl göra lite över 100 kmh?
och för en 25% hastighetsökning anser man väl att effekten behöver ökas med 50%
om inte jag minns fel.

det kanske är läge att leta på MatsTs tråd där han visar bilder på sitt kopplingsbygge med derbi(senda?) koppling. eller Conrad Engstöms aluminiumkoppling. dom två kopplingarna är nog dom bastantaste jag sett till sachs.
kopplingen från högerdrevade motorerna har ju visat sig dra bra dom med.

om du borrar ur fjäderkopparna så du får dit zyndapp fjäderkoppar så får du hårdare fjädrar, sen finns det starkare ändå till den. men dom sticker ut längre så med en std koppling får man göra packning av 3mm korkmaterial.

erlan
Det där med fjäderkopparna lät för övrigt intressant. Har ändå varit inne på att fräsa fram en ny stabilare tryckplatta, då jag gillar konstruktionen med att ej behöva distansera ut kåpan. :) Eller hmm. Då kan jag ju lik väl knöka i mer Sachs-fjädrar.. Ah. Får kolla påt.

Kork?? Jag HATAR kork! ...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av JanneL »

Har dom gröna lamellerna kommit fram?
Jag har faktiskt inte sett att nån säljer dom längre, dom är riktigt bra! känns som det är nåt slags kompositmaterial.
Jag håller på att se över kvalitén på lamellerna jag skickar med kopplingarna.
det verkar som att dom är av sämre kvalité än de första sändningarna jag fick hem och jag har nog missbedömt följden av det :oops:

David: kom i håg att prova en sak i taget som vi pratade om (om du orkar), först ny olja-prova, sen nya lamellerna-prova och till sist hårdare fjädrarna.
så vet vi om det är nåt av ändringarna som blir avgörande.

Ang. tryckplattan så sitter jag också och klurar på en ny sån för att få det lite stummare och med en bättre, gynnsammare fördelning av fjäderkraften.
Problemet för mig är att fästa plattan i korgen på ett slimmat, enkelt sätt med så liten plats :?
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

kejsaren skrev:Har dom gröna lamellerna kommit fram?
Jag har faktiskt inte sett att nån säljer dom längre, dom är riktigt bra! känns som det är nåt slags kompositmaterial.
Jag håller på att se över kvalitén på lamellerna jag skickar med kopplingarna.
det verkar som att dom är av sämre kvalité än de första sändningarna jag fick hem och jag har nog missbedömt följden av det :oops:

David: kom i håg att prova en sak i taget som vi pratade om (om du orkar), först ny olja-prova, sen nya lamellerna-prova och till sist hårdare fjädrarna.
så vet vi om det är nåt av ändringarna som blir avgörande.

Ang. tryckplattan så sitter jag också och klurar på en ny sån för att få det lite stummare och med en bättre, gynnsammare fördelning av fjäderkraften.
Problemet för mig är att fästa plattan i korgen på ett slimmat, enkelt sätt med så liten plats :?
Jo. Dom är allt framme. Får se vad jag hinner med för olika tester. Men skall försöka hinna innan bil-motorsportsessongen drar igång på allvar. /Daniel
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Petrolhead »

Om man provar med Zundappfjädrar kan det gå som för mig om man inte använder en distans/tjock packning...
Bild

Efter det fixade jag lite korkpackning och allt fungerade mekaniskt men sliret var kvar...
Bild

Mvh
JOhan
Skriv svar