Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Har kört sönder 2 stk nya rito, en 42 slag och en 44 slag, på båda har vevlagret rasat.
I båda fallen så har dessa axlar suttit i vanlig sachsmotor med portad 4,3 cylle.

Triboron 2% i båda fallen
/S
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

har du renoverat dom, eller har du reklamerat dom?

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:har du renoverat dom, eller har du reklamerat dom?

erlan

Går ej att reklamera, används ju till trimmning...
Blir att byta till annan stake samt lager.
/S
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Finns väl inga sådana undantag som håller juridiskt?
Är en produkt defekt så är den, bevisföring kan dock bli själva stötestenen.

Sker haveriet inom 6 månader vilar en stor del av bevisbördan på säljaren, denne skall göra för sannolikt att det är ett fel som uppstod genom felaktig användning.

Så har jag uppfattat lagtexten.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av JanneL »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Finns väl inga sådana undantag som håller juridiskt?
Är en produkt defekt så är den, bevisföring kan dock bli själva stötestenen.

Sker haveriet inom 6 månader vilar en stor del av bevisbördan på säljaren, denne skall göra för sannolikt att det är ett fel som uppstod genom felaktig användning.

Så har jag uppfattat lagtexten.
Mm men jag tror ändå att praxis i denna bransch är att trimdelar = noooo garanti.
svårt att sälja delar om man måste hålla garanti till all sorts möjlig och omöjlig trimningsgrad. :hmm:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

med tanke på att ritovevar marknadsförs just för att användas vid trimmning
så är det tveksamt om det håller att neka reklamation enbart av den anledningen.
men jag vet inte om jag skulle bli gladare av att få ett nytt vevparti av tveksam kvalitet.
jag skulle nog välja att betrakta veven som halvfabrikat, och montera en ny stake.

men jag var mest nyfiken på om någon kontaktat 50cc.eu i frågan?
och hur dom ställer sig i fråga om reklamationer.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

JanneL skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Finns väl inga sådana undantag som håller juridiskt?
Är en produkt defekt så är den, bevisföring kan dock bli själva stötestenen.

Sker haveriet inom 6 månader vilar en stor del av bevisbördan på säljaren, denne skall göra för sannolikt att det är ett fel som uppstod genom felaktig användning.

Så har jag uppfattat lagtexten.
Mm men jag tror ändå att praxis i denna bransch är att trimdelar = noooo garanti.
svårt att sälja delar om man måste hålla garanti till all sorts möjlig och omöjlig trimningsgrad. :hmm:
förr drogs väl ofta gränsen vid tävlingskörning? vid tävling upphörde garantier?

erlan
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av andazon »

Så länge du håller dig under 19 000 rpm ska det väl inte vara några problem med att reklamera. Det har de ju som försäljningsargument :mrgreen:

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Hynboholm »

Den Ritoveven jag köpte till min Kreidler valde jag att lämna tillbaka till inköpsstället (JMPB).
Det är viktigt att reklamera saker som man inte är nöjd med, gör man inte det så har man accepterat en lägre kvalitetsnivå enligt mitt sätt att se på det.
Hur JMPB gjorde, eller hur Rito ser på saken har jag dock ingen aning om.

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Micke S »

Uppgiften om att vevarna garanteras klara 19000 rpm har säkert varit gynsam för försäljningen genom att många felakigt tror att veven kommer att hålla om man t.ex. bara varvar till 14000 rpm. Men det finns måna saker som påverkar hur veven kommer att klara höga varvtal. Vilken tyngd det är på kolven, som påverkar balansen, och andra saker som t.ex. hur väl centerad vevstaken är i cylindern, oljekvalité och mängd olja i bränslet. Har man ett tajt axialspel och veven inte sitter precis mitt i cylindern, kommer det att saknas spel för oljefilm i vevstakslagret som krävs för att slippa ett haveri. Resultatet blir likadant oavsett vilket fabrikat och kvalite man har på vevparti.

Därmed inte sagt att havererade vevar har varit felfria men det är något att tänka på när man bygger en motor och se till att inte shimsa axialspelet för tajt och att cylindern inte lutar i sidled som tornet i Pizza. Det behöver inte vara mycket lutning i cylinderfoten för att vevstaken ska snedbelastas när kolven är högst upp och veven utsätts för störst belastning.

Har man en trimmad motor är det inte fel att kolla att veven är rak m.h.a fixtur och indikatorklocka innan den monteras. Jag brukar även känna att vevstaken kan röra sig i sidled när cylindern sätts dit och rotera motorn några varv innan topplocksbultarna dras.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Baronen »

Har någon haft problem med E15 veven här?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av mallgroda »

Falkfish skrev:Hej.
Har kört sönder 2 stk nya rito, en 42 slag och en 44 slag, på båda har vevlagret rasat.
I båda fallen så har dessa axlar suttit i vanlig sachsmotor med portad 4,3 cylle.

Triboron 2% i båda fallen
/S
Har också ett ritovevparti som havererade i vevstakslagret, visserligen i en puchmotor men rito som tillverkare. Nu bytt mot en samarinstake med helt andra lager

Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

rito har altså valt att hålla kvar vid 14mm vevtapp på puchvevaxlar?

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av zappafan »

Tycker man håller på vara duktigt besviken varenda gång man tror det kommer nåt "nytt" på marknaden & det visar sig man skulle renoverat det som satt där från början... :cry:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Tycker man håller på vara duktigt besviken varenda gång man tror det kommer nåt "nytt" på marknaden & det visar sig man skulle renoverat det som satt där från början... :cry:
Håller med, så i fortsättningen ska jag renovera originalvevar som pajar och sätta dit en förhoppningsvis bra vevstake på dem. Det spar man en slant på och slipper kassera grejor som i grunden håller mycket hög kvalité. Det finns ju många inklusive mig som har kört trimmat 10+ hp och hårt med 40 år gamla originalvevar utan problem medan en del Ritovevar pajar nästan på direkten. Lite lurt är det dock för när jag kollade med en känd motorbyggare för ett par år sedan kände han inte till ett enda haveri med Ritovevar. Problemen kanske kom med EKF-vevarna?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar