snokat rätt på en kolv nu Rösebäcken hade 39mm i rätt höjd 64mm till zt motornHSE skrev:Det är ändå den längsta mopedkolv jag sett, jämför med en känd tysk moped motors kolv på bilderna: . .sportsterxlh skrev:då är den ca 5mm kortare än min då blir väl som att jacka 5mm kanske funkar , det är såna kolvar jag hittat i England men dom har inga 39mm i lager närmast över är 39,75HSE skrev:Får det till 22,4 mm där ? Köpte den på tradera för en 5 år sedan, mins inte vad jag gav men tror det var runt 200 kr. På den tiden hade Rösabäcken också kolvar, vet inte hur det är idag.
och 38,25 38,50 men det kanske inte räcker för att få cylindern rund ska mäta lite mer noga
HMW 50 motor.
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
- Ort: Bergkvara
Re: HMW 50 motor.
Autoped-55
Re: HMW 50 motor.
Fint, då löser det sig så långt för dig. Vad kostar den hos dem?
Re: HMW 50 motor.
Helt klart till en Victoria/ ZU ms 50 motor. Då saknar jag insug till den andra HMW motornT M skrev:
Det finnes en märklig likhet:
https://www.tradera.com/item/344423/294 ... ria-ms-50-" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
- Ort: Bergkvara
Re: HMW 50 motor.
den kostar 350:-kompl med ringar /bult i RösebäckenHSE skrev:Fint, då löser det sig så långt för dig. Vad kostar den hos dem?
fick även tag i ett Stefa tändsystem i dag som passar min motor kompl med svänghjul och fungerande 150:-:D
det var i en gammal affär i Borrby (skåne) Hans Persson AB där fanns allt från LP skivor till gamla moppe delar/motorer men inget till HMW har du vägarna förbi så titta in där det var som tiden stått stilla där i 60 år.
Autoped-55
Re: HMW 50 motor.
Jag fyllde ju olja på motorns växellåda och ställde den på hylla. Konstaterade nu att den inte är oljetät Skulle inte återanvänt den gamla blockpackningen, blir att dela motorn igen och göra om jobbet . Kan ju inte ha en motor som fuktar växellådsolja...
.Re: HMW 50 motor.
Bytt till ny packning och använt pematex klister denna gång. Gillar inte kolvens lösning med invändigt lås stift för kolvringen. Stiftet dölj ju av ändarna på kolvringen när man trär på cylindern så det känns osäkert om ringen hamnar helt rätt Tur att det är en ovanlig ringtyp. För att få topplocks muttrarna enkelt på plats använder jag en magnet, fäster muttern och brickan på magneten, sticker ned mellan kylflänsarna och gängar på första varven.
. . Re: HMW 50 motor.
För den som undrar heter kolvringstypen 2 och förekommer ex på denna motor. http://www.cykelkraft.se/kolvring-ciaob ... gInjPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: HMW 50 motor.
Fyllt på olja igen och ställt på hyllen för att kontrollera så den är oljetät nu. Oljepåfyllnings pluggen är lite rostangripen så jag tänkte ta den fina från andra motorn. Men återigen var det inte exakt lika delar mellan de två Den andra pluggen var längre så jag fick polera upp den befintliga istället.
.Re: HMW 50 motor.
Efter att motorn stått på hyllan ett tag är den fortfarande torr och fin så jag monterade resten. Har ingen ram till den för tillfället så provstarten kan vänta lite.
Re: HMW 50 motor.
Den ser fin ut! Hoppas den funkar som den ska nu
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Jag har några små frågor angående HMW 50N motorn HSE, nu när du har mekat med den lite...
Jag undrar om du vet i vilket läge luftfiltret är stängt?, jag har inte samma sorts luftfilter på min som du har, men det kanske är samma håll ändå?
Vet du vilken storlek du har på munstycket? För min går bra med det som jag antar är luftfiltret stängt, men blir svag och får kraftigt ökat motorvarv när man öppnar det, vilket jag tycker är konstigt.
Jag har blåst ur munstycket, kollat flödet i slangen och rengjort bensinfiltret i förgasaren, så jag vet inte vad felet kan vara...
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Jag undrar om du vet i vilket läge luftfiltret är stängt?, jag har inte samma sorts luftfilter på min som du har, men det kanske är samma håll ändå?
Vet du vilken storlek du har på munstycket? För min går bra med det som jag antar är luftfiltret stängt, men blir svag och får kraftigt ökat motorvarv när man öppnar det, vilket jag tycker är konstigt.
Jag har blåst ur munstycket, kollat flödet i slangen och rengjort bensinfiltret i förgasaren, så jag vet inte vad felet kan vara...
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Jag har inte någon originalförgasare till min så jag kan inte hjälpa dig med luftfilter/choke frågan. Den förgasare jag har på bilden har inget spjäll alls utan en startfunktion med en kolv som sprutar sprutar bränsle in i luftfiltret när ,man trycker ned en knapp. Lite som en del moderna motorsågs motorer har... Det finns två förgasare att välja på till din motor, DelOrto T1 9SA eller T4 9D så huvudmynstycke rekommenderas 48 till 52 och nålläge 1 till 2. Om motorn går dåligt utan choke finns det risk för att den tar tjuvluft via torkade vevaxeltätninga eller dy. Lycka till HSE.
Re: HMW 50 motor.
Ja, min förgasare har också en sådan flödare som din, men min har luftspjäll också...
Min har storlek 49 på munstycket, så då är väll det kanske ganska rätt då, men det här med vevtätningar... Är det till att riva motorn då mån tro? Skulle ju gärna slippa det
Min har storlek 49 på munstycket, så då är väll det kanske ganska rätt då, men det här med vevtätningar... Är det till att riva motorn då mån tro? Skulle ju gärna slippa det
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Brukar gå bra att få bort de gamla utan att dela motorn, svänghjul och tändplatta måste dock bort liksom växellåds gaveln om tätningen på den sidan också är dålig. Dock brukar den klara sig bättre för att den får oljestänk när motorn körs så den går inte torr på samma sätt som på svänghjulssidan. Så om du vill spara på jobbet så byt den sidan först och se om det hjälper. Byte av dessa tätningarna kostar inte mycket så jag byter dem alltid på motorer som stått länge...
Re: HMW 50 motor.
Kullager.com är ett billigt alternativ fö att köpa tätningar. Vill du ha dimension/nummer på dem får du säga till.