Viktoria motor.
Re: Viktoria motor.
Det ska bli intressant att se HMW:n, en mycket vacker motor, precis som Victoria MS51:an men mycket ovanligare...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Viktoria motor.
Ja, gjutningen av motorkåporna är den friaste jag sett på en mopedmotor, som gjort för en högglans polering . Har ju ett par stycken med dåliga vepartier, provstartat en och den startade men lär illa ifrån rostangripna vevlager så jag får beställa lager och packboxar, N.O.S vevstakes sats och packnings sats har jag redan på hyllan.HVA59 skrev:Det ska bli intressant att se HMW:n, en mycket vacker motor, precis som Victoria MS51:an men mycket ovanligare...
Re: Viktoria motor.
Som sagt, fina kåpor från fabriken:
.Re: Viktoria motor.
https://www.tradera.com/item/100701/292 ... etargeting" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Viktoria motor.
Testade tändsystemet med standardmetoden, dutta med 6v mot anslutningarna på kondensatorn medan brytar spetsarna hålls åtskilda med en papperstuss. Sedan set man om man får gnista och hur stark den blir. Fick gnista men i svagare laget, vilket bekräftade vad jag redan visste efter att testat med svänghjulet på. Så jag får byta kondensatorn och tändspolen. Blev förvånad över hus små avgas och spolkanalerna var i cylindern, insugsporbten var ju relät stor Blev inte bättre av allt sot i avgasporten så det blev att rensa upp där. En peang är bra till vissa jobb som att få kolvens knaster på plats.
. .Re: Viktoria motor.
Budade 2400 och fick den. Tyckte nog att priset var i överkant men den är ju komplett förutom motor och hastighetsmätaren... Hämtade den idag. Bara att hänga på motor och köra, fast jag saknar ju avgassystem och ljuddämpare också. Vill minnas att -57 var det vanlig cigarr ljudämpare på dem, innan var det ju en kort sak.T M skrev:
https://www.tradera.com/item/100701/292 ... etargeting" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Viktoria motor.
Priset var ju lägre än en tom E-Type ram
Hjulen såg ut att har varit nedekrade och putsade samt återuppbyggda?
Satt nog en grön plastbit i stf mätare
Re: Viktoria motor.
Jo, hjulen var fixade med nya lager och bromsar samt däck. Tror också att den sålts utan hastighetsmätare men täck plastbiten saknas så det får nog bli en hastighetsmätare i hålet. Bästa med den är ju att inget saknas, det enda som inte är original ät bränslekranen... Femtiosju års modell skall nog ha korta ljuddämparen men de vanliga avgas systemen kom året efter så jag kan nog köra med det utan att skämmasT M skrev:
Priset var ju lägre än en tom E-Type ram
Hjulen såg ut att har varit nedekrade och putsade samt återuppbyggda?
Satt nog en grön plastbit i stf mätare
Re: Viktoria motor.
Här är en fin tändplatta med spolar och grejor om det är aktuellt...
https://www.tradera.com/item/344399/293 ... latta-ms51" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en gammal ciggar-ljuddämpare till en Rexoped med MS51 motor, men den är så rostig/bucklig så den vill du nog inte ha
https://www.tradera.com/item/344399/293 ... latta-ms51" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en gammal ciggar-ljuddämpare till en Rexoped med MS51 motor, men den är så rostig/bucklig så den vill du nog inte ha
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Viktoria motor.
Lödade loss Kondensatorns anslutning och kontrollerade funktionen, som väntat OK så det blir bara ny tändspole. Funderade på om jag skulle skala av den yttre klena lindningen som brukar var det som ger upp och bygga om till utvändig spole med spolens grova lindning som matarspole. Har gjort det förr där nya tändspolar inte går att få tag i med gott resultat. Med nya spolar finns ju för under en femhundring så det blir en sådan.
. . .Re: Viktoria motor.
Nu är jag inte riktigt med, du skrev tidigare att du hade 10 mm gnista när du körde runt med muttersnurra. Detta låter för mig som en rätt hygglig gnista på en så pass gammal motor.
Spolen lär det ju inte vara något fel på för annars så lär det väl helt utebli gnista.
Bert
Spolen lär det ju inte vara något fel på för annars så lär det väl helt utebli gnista.
Bert
Re: Viktoria motor.
Kan tyckas men gnistan var lite klen och oregelbunden Frisk spole ger "fet" stabil gnista. Gamla tändspolar får ofta problem med isoleringen mellan alla de klena trådar som högspänningen byggs upp i. Då kortsluts trådarna och spänningen blir dålig ut till stiftet. Kompressions trycket ökar motståndet då luft isolerar så 10 mm i det fria motsvarar ungefär vad som råder i motorn. Provet skall också göras med spolen uppvärmd till en 60-70 grader då problem med tändspolens isolering flerdubblas när den blir uppvärmd och arbetes temperaturen på en tändspole som sitter inuti svänghjulet ligger där någonstans. Utanpåliggande tändspolar slipper motorns värme och vibrationer och går sällan sönder. Men som sagt det är skillnad på gnista och gnista och en tändspole från femtiotalet är inte att lita på. Det har jag lärt mig den hårda vägen, fått hanka mig fram hem flera gånger med tändspolar som fungerat utmärkt kalla och gett upp så snart de blivit varmaBertR skrev:Nu är jag inte riktigt med, du skrev tidigare att du hade 10 mm gnista när du körde runt med muttersnurra. Detta låter för mig som en rätt hygglig gnista på en så pass gammal motor.
Spolen lär det ju inte vara något fel på för annars så lär det väl helt utebli gnista.
Bert
Re: Viktoria motor.
Om man nu ska bygga om det kan man inte satsa på ett CDI system då?
Är väl närmast som jag tänkt på men en del problem uppstår ju.
Är väl närmast som jag tänkt på men en del problem uppstår ju.
Re: Viktoria motor.
Onekligen bättre men dyrare. Fått den nya tändspolen nu och lödat på tändkabeln. . .BertR skrev:Om man nu ska bygga om det kan man inte satsa på ett CDI system då?
Är väl närmast som jag tänkt på men en del problem uppstår ju.
Re: Viktoria motor.
Aldrig får man vara riktigt glad, nya tändspolen tar i svänghjulet så det blir till att putsa