Olja till JB motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Hej, någon som vet hur mycket olja det ska vara i kopplingshuset på en JB 48cc motor?
Jag hittade information någonstans om att det skulle vara 3 dl olja, men det är ju omöjligt, det går ju inte ens i en bråkdel av det om man så fyller hela kopplingshuset till bredden. :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Olja till JB motor

Inlägg av Raketsport »

Det ska vara 2 dl SAE 80 olja till JB 48cc. Lagerhus vid kedjedrev smörjs med fett var 500 mil.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Ska det verkligen vara så mycket olja? Det känns mycket... Men visst jag tror dig :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Olja till JB motor

Inlägg av Raketsport »

Jag kan dubbelkolla med Jim.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Tack! slider_thankyou.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Olja till JB motor

Inlägg av Raketsport »

Fick mina uppgifter bekräftade av Jim, det ska vara 2dl sae80 eller en rak sae30 i JB:n på 48cc.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Ok, tack för besväret!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Josefine, jag tror bestämt att du hade fel ändå... Jag öste på så det blev ca 2 dl olja, men jag tror att jag förstörde kopplingen :( Den har vägrat att över huvud taget greppa det minsta, det märks knappt skillnad om man har kopplingen i eller ej. Så jag vände uppochner på fanskapet och hällde ut oljan igen, men utan resultat... Den är nog paj cocos_acc.gif

Jag vet inte säkert om det stämmer, men jag hittade den här sprängskissen på Raketsport, och det är väl en kopia av ett original?
Här står det 3,5 cl vacuum oil GX80...
http://www.raketsport.com/sprangskisser.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
JB.jpg
Jag som har kämpat så länge med den fördömda Vimplen... Jag ger snart upp, den tar på mig mentalt nu :cry:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Olja till JB motor

Inlägg av SS440-80 »

Ingen olja kan ensam förstöra en koppling på en o,8hk-motor.
Har man en olja som inte funkar åt det ena eller andra hållet med frikoppling eller slirning, så tappar man ur den felaktiga oljan, fyller på med lite lacknafta och promenerar runt lite med mopeden samtidigt som man drar in och släpper på kopplingshandtaget. Då rengörs lamellskivorna från oljan.
Sedan tappar man ur lacknaftan ordentligt innan man fyller på med en tjockare eller tunnare olja, beroende på vad problemet med den föregående oljan var.

När du tröttnat helt på Vimpeln så kan du ställa den på ett tåg norrut, till Dalarna, så ska jag förbarma mig över den stackarn... :bigeyebouns:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Olja till JB motor

Inlägg av Micke S »

Det som händer om man slår i rätt olja och mängd i en motor med dåliga lameller 'är att den slirar mycket mer än om man inte har någon olja alls eller väldigt lite olja i.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

SS440-80 skrev:Ingen olja kan ensam förstöra en koppling på en o,8hk-motor.
Har man en olja som inte funkar åt det ena eller andra hållet med frikoppling eller slirning, så tappar man ur den felaktiga oljan, fyller på med lite lacknafta och promenerar runt lite med mopeden samtidigt som man drar in och släpper på kopplingshandtaget. Då rengörs lamellskivorna från oljan.
Sedan tappar man ur lacknaftan ordentligt innan man fyller på med en tjockare eller tunnare olja, beroende på vad problemet med den föregående oljan var.

När du tröttnat helt på Vimpeln så kan du ställa den på ett tåg norrut, till Dalarna, så ska jag förbarma mig över den stackarn... :bigeyebouns:
Bra ide! Att jag inte tänkt på det förr. Det ska jag prova direkt :)
Men att skicka den till dalarna blir absolut sista utvägen :wink: Det skulle passa dig rätt bra va?!
20120328_030115.jpg
Än ger jag mig inte!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Olja till JB motor

Inlägg av SS440-80 »

HVA59 skrev: Men att skicka den till dalarna blir absolut sista utvägen :wink: Det skulle passa dig rätt bra va?!
[/quote]

HE HE HE!!! Absolut mistick_yes.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Nu har jag haft isär kopplingen och rengjort den noga, torkat bort all olja och tvättat korkarna med t-sprit.
Den greppade faktiskt i början när jag hade kåpan av, men slirade till min förvåning lite även utan olja, sedan hällde jag på 3,5 cl olja (som det står i instruktionsboken) men då slirade den direkt igen :(

Vad fasen ska jag göra?!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av TolvNollNio »

Byta "korken" mot tjockare?
Dom kan ju ha blivit slitna med åren, även om det är en lågmilare.
Lär bli till att göra nya själv, kanske något sånt kan vara en början: http://www.tradera.com/item/344400/254952392/korkamne" onclick="window.open(this.href);return false;
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Olja till JB motor

Inlägg av HVA59 »

Du har nog rätt i det, jag var ute och plockade ner alltihopa igen nu idag, tvättade rent med t-sprit och sandpapprade korkarna! Gick bra utan olja, men när jag slog på olja (inte mer än 15 ml!) så slirade den igen :(

Jag vet inte vilken oljemängd jag ska rätta mig efter, Jim Lundbergs 2 dl, eller instruktionsbokens 3,5 cl...

Men som du säger, mopeden har nästan inte gått någonting på sina 65 år, utan bara stått, så korkarna bör nog bytas.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar