Munstycke till Novolette
Munstycke till Novolette
Hej!
Nu har jag kört en del med Novoletten och tycker att den är fruktansvärt slö, inte svag utan bara långsam, toppar knappast 30...
Den 4taktar väldigt tidigt (typ 20-25 km/h) inte så kul att ständigt komma sist på mopperallyn.
Så jag har rengjort luftfiltret, sänkt trottelnålen, mm. Men detta gör ingen större skillnad.
Så tanken slog mig att kanske, bara kanske sitter inkörningsmunstycket kvar i förgasaren? Förra ägaren hade fått den i 15 års present av sin gudfar och enligt honom hade den alltid varit väldigt långsam.
Men vilken storlek har originalmunstycket samt inkörningsmunstycket, och även om det inte är inkörningsmunstycket, kan jag ändå testa med ett mindre?
Nu har jag kört en del med Novoletten och tycker att den är fruktansvärt slö, inte svag utan bara långsam, toppar knappast 30...
Den 4taktar väldigt tidigt (typ 20-25 km/h) inte så kul att ständigt komma sist på mopperallyn.
Så jag har rengjort luftfiltret, sänkt trottelnålen, mm. Men detta gör ingen större skillnad.
Så tanken slog mig att kanske, bara kanske sitter inkörningsmunstycket kvar i förgasaren? Förra ägaren hade fått den i 15 års present av sin gudfar och enligt honom hade den alltid varit väldigt långsam.
Men vilken storlek har originalmunstycket samt inkörningsmunstycket, och även om det inte är inkörningsmunstycket, kan jag ändå testa med ett mindre?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Munstycke till Novolette
Går alltid att testa en storlek mindre munstycke Men har du kollat cylinder och avgassystemet så den inte är igensotad, högt mottryck gör att motorn fyrtaktar tidigt. Det där med att komma sist i mopedrallyn känner jag igen, varje gång jag ställer upp med en otrimmad moped är jag där... Krävs minst 40 ärliga km/h för att hänga med någorlunda. Kan inte finnas många motorer som är helt original där
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Munstycke till Novolette
Har för mig att,60 är inkörning och sota ur ljuddämpare oc krök det går att få bra fart på den med mycket jobb .
Re: Munstycke till Novolette
Ljuddämparen försökte jag sota ur för ett tag sedan, men det är svårt efter som det är den helgjutna fyrkantiga burk-ljuddämparen med små hål undertill, som ej går att dela på
Avgaskröken har något "geni" varit och hällt plastic pudding på, varför vet jag ej... För att täta eller för att det är trasigt någonstans Så den vågar jag knappt försöka lossa... Men de klart, det hade nog inte suttit fel.
Men skulle 60 vara inkörning? Är då 58 normal modellen? Jag ska ut och se vad jag har på min och sen beställa en modell mindre om det finns
Avgaskröken har något "geni" varit och hällt plastic pudding på, varför vet jag ej... För att täta eller för att det är trasigt någonstans Så den vågar jag knappt försöka lossa... Men de klart, det hade nog inte suttit fel.
Men skulle 60 vara inkörning? Är då 58 normal modellen? Jag ska ut och se vad jag har på min och sen beställa en modell mindre om det finns
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Munstycke till Novolette
Sitter munstycke med storlek 52 på just nu, verkar väldigt litet om man ser till att 60 skulle vara inkörningsmunstycket...
Finns det mindre munstycken än 52 att köpa? Typ 50?
Får nog trotts allt ge mig på avgassystemet och cylindern ändå
Finns det mindre munstycken än 52 att köpa? Typ 50?
Får nog trotts allt ge mig på avgassystemet och cylindern ändå
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Munstycke till Novolette
Lyckades lista ut att munstycke nr 52 är vintermunstycket som släpper in extra bensin, så det förklarar ju en del. Måste nog bytas, men till vilket st 50, eller kanske st 48? Finns ens så små munstycken?
Har trottelnålens läge någon effekt på toppfarten? isåfall måste jag nog ändra det för den stod i högsta läget (inkörningsläget)
Någon som har svar?
Har trottelnålens läge någon effekt på toppfarten? isåfall måste jag nog ändra det för den stod i högsta läget (inkörningsläget)
Någon som har svar?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Munstycke till Novolette
praxis är att nålen ska vara i mittläge.
N bestämmer mängden bränsle som blandas med luftströmmen genom förgasaren vid gaspådrag
Flankvinklar och läge på N bestämmer storlek på mängden. Finnes även olika storlek på nålmunstycke
Dagens bränsle med sprit och bättre olja förgasas lättare kan därför behöva mindre munstycke.
Bensinkranen kan fungera som ställbart munstycke, testa med 1/4 till 1/2 varv öppnad
Instruktionsbok: http://www.raketsport.com/husqvarna54_i ... onsbok.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla sidan 13 i pdf'en http://mgaguru.com/mgtech/books/pdf/Tun ... retors.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Står lite om nålar där
Angående lydepotten din, fyll i en skvätt bensin och tutta fyr för att bränna ur den (utomhus & borttagen! )
Har du klet runt infästningen på kröken är troligen flänsen sönderbränd
Original avgas är kass ur effektsynpunkt, om du vill få lite bättre så tillverka en egen krök och häng en blöjpils dämpare på vänstersidan.
PS: Diskutera aldrig nålar nålvinklar viskositet på dämpvätska med en Anglofil som har SU inbankat i pannbenet
Re: Munstycke till Novolette
Tack så jättemycket TM!
Det finns ju fyra lägen på nålen, men där kan jag ju testa mig fram!
Att använda bensinkranen som ställbart har jag också tänkt på, men verkar vara lite "av o på" modellen med den, trotts att det ju är en skruvventil.
Men under ett varv på kranen vägrar den gå på, och mer än ett varv så beter den sig som vanligt, fyrtaktar fruktansvärt!
Att ljuddämparen är usel effektsett fattar jag, rena sugröret!
Det där med att bränna smatterburken tänkte jag göra, men jag var litet feg för jag vet inte hur den ser ut inuti. Är det bara en tom burk eller är där känsligare ljuddämpning där?
Instruktionsboken har jag tittat i, men pdf:en har jag inte sett innan, och den var ganska hjälpsam
Stort tack!
Det finns ju fyra lägen på nålen, men där kan jag ju testa mig fram!
Att använda bensinkranen som ställbart har jag också tänkt på, men verkar vara lite "av o på" modellen med den, trotts att det ju är en skruvventil.
Men under ett varv på kranen vägrar den gå på, och mer än ett varv så beter den sig som vanligt, fyrtaktar fruktansvärt!
Att ljuddämparen är usel effektsett fattar jag, rena sugröret!
Det där med att bränna smatterburken tänkte jag göra, men jag var litet feg för jag vet inte hur den ser ut inuti. Är det bara en tom burk eller är där känsligare ljuddämpning där?
Instruktionsboken har jag tittat i, men pdf:en har jag inte sett innan, och den var ganska hjälpsam
Stort tack!
Senast redigerad av HVA59 den 23 aug 2017, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Munstycke till Novolette
Erik Linding i söderala söderhamn har nog det mesta till din motor .
Re: Munstycke till Novolette
Ja han verkar ha storlek 48 munstycken, värt att prova!HUSQVARNA SPORT skrev:Erik Linding i söderala söderhamn har nog det mesta till din motor .
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik