Kopplingslager ZEN till Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Kopplingslager ZEN till Sachs

Inlägg av Baronen »

Hur glappa är ZEN lagren jämfört med nonamelagren? Tänkte ifall någon utvärderat det? Har konstaterat att ett originallager måste vara närmast rent på kulor innan ett noname gör förbättring..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Kopplingslager ZEN till Sachs

Inlägg av Falkfish »

Hej. Har testat ett flertal av ZEN lagren, närmare bestämt 4 motorer som har renoverats med dessa lager.
Det sorgliga är det att dessa lager har en för stor toleransnivå i tillverkningen, vissa lager är supertighta och vissa är lika slappa som en - ja bestäm själva - dessutom så har jag i två av fallen sett att konan på lagret ej stämmer med konan i sekundärdrevet ( korgen ) och ett viss meck med att få det till att nypa i dessa fallen, men trots detta så verkar lagren hålla för lite mer stryk än de från Asien..
PS.
Jag talar om kopplingslagret..
DS.
Mvh
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Kopplingslager ZEN till Sachs

Inlägg av Baronen »

Tack för svar, Falkfish.
Då utsikten att hitta ett NOS SKF Lager känns vag så får det bli ett ZEN. Har inte tittat men borde man inte kunna ta upp lagersätet till ett större lager och slipa ner en originalinnerbana med kona till presspassning? Det borde väl vara godset i blocket som sätter stopp för den idéen. Jag måste ut och mäta! ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar