Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Inlägg av Forklift_Alex »

Jag har för avsikt att "gå igenom" min Zundappmotor och tänkte be om lite tips av er. Det rör sej alltså inte om en renovering som jag sett många trådar om utan snarare en översyn. Moppen är nyinförskaffad så jag vet helt enkelt inte i vilket skick motorn är annat än att den är fullt fungerande just nu och inga direkta missljud men jag vill ändå se över den för att få så bra prestanda som möjligt till våren. Så min fråga är egentligen vad bör jag tänka på när jag plockar isär den och vad är extra viktigt för att få en så välmående motor som möjligt? Behövs det några udda verktyg? Jag har ingen direkt erfarenhet av motorer men är heller inte helt bortkommen tekniskt eller logiskt. Tacksam för tips.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Inlägg av HSE »

Fungerar den bra skulle inte jag plocka isär för mycket. Bara byta växellådans olja och kontrollera så den är oljetät. Sota ur avgas systemet och ljuddämparen skadar inte. Kontrollera så det inte är glapp i vevstakslagren eller ramlagren gör du genom att känna på svänghjulet och plocka av cylindern för att sota avgasporten och byta kolvring kan man också göra. Svagaste punkten är nog tändsystemet men jag skulle inte röra det om det fungerar.
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Inlägg av GlobalNomad »

Gammalt djungel ordspråk "Rör inte det som fungerar bra".
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Forklift_Alex
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 sep 2017, 17:29
Ort: Göteborg

Re: Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Inlägg av Forklift_Alex »

HSE skrev:Fungerar den bra skulle inte jag plocka isär för mycket. Bara byta växellådans olja och kontrollera så den är oljetät. Sota ur avgas systemet och ljuddämparen skadar inte. Kontrollera så det inte är glapp i vevstakslagren eller ramlagren gör du genom att känna på svänghjulet och plocka av cylindern för att sota avgasporten och byta kolvring kan man också göra. Svagaste punkten är nog tändsystemet men jag skulle inte röra det om det fungerar.
Tack. Precis den typen av tips jag är ute efter. Då börjar jag där helt enkelt.
GlobalNomad skrev:Gammalt djungel ordspråk "Rör inte det som fungerar bra".
Håller egentligen med dej och djungeln men samtidigt vill jag bekanta mej med motorn och kunna känna att jag litar på moppen till våren. Vore trist om det visar sej att allt inte är okej när det är dags att plocka fram den till våren.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Översyn av 4-växl. Zundappmotor

Inlägg av Hynboholm »

Kör några turer nu innan det blir vinter, så kommer du kanske på några saker att fixa.
Skriv svar