Viktoria renovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Viktoria renovering

Inlägg av Baronen »

Den cylindern svarar bra på en Bing 17 ubåt. Fixa till ett eget insug bara så kommer du få en trevlig motor. Arean på insuget på cylindern är motsvarande en 16,5mm förgasare har jag för mig. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Skulle behöva en vevaxel till motorn. Gängorna är förstörda.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Den cylindern svarar bra på en Bing 17 ubåt. Fixa till ett eget insug bara så kommer du få en trevlig motor. Arean på insuget på cylindern är motsvarande en 16,5mm förgasare har jag för mig. :)
Ju insuget i cylindern är stort, problemet tycker jag är spolportarna och avgasporten. De är väldigt små :shock: Avgasporten går ju lätt att bredda men spolportarna är ju värre att komma åt.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Skulle behöva en vevaxel till motorn. Gängorna är förstörda.
Går ju för det mesta att skära nya gängor...
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

HSE skrev:
BertR skrev:Skulle behöva en vevaxel till motorn. Gängorna är förstörda.
Går ju för det mesta att skära nya gängor...
Det gör det säkert men får ju gå ner i storlek då. Lamellsidan har jag gängat M10 standard gäng. På svänghjulet vill jag nog ha en finare gänga.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Då återstår det att jaga på Tradera, finns ett renoverings objekt med bra vevaxel med utropspris 500 nu.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Viktoria renovering

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:
Baronen skrev:Den cylindern svarar bra på en Bing 17 ubåt. Fixa till ett eget insug bara så kommer du få en trevlig motor. Arean på insuget på cylindern är motsvarande en 16,5mm förgasare har jag för mig. :)
Ju insuget i cylindern är stort, problemet tycker jag är spolportarna och avgasporten. De är väldigt små :shock: Avgasporten går ju lätt att bredda men spolportarna är ju värre att komma åt.
Ja, dom är små men det svarar ändå bra med förstorad avgasport. Blir en lite lagom trimmad motor även om måttlighet normalt sett straffar sig. Blev ju puchcylinder på min tillslut. Men nästa projekt blir att bygga en ny vev ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Viktoria renovering

Inlägg av erlan »

hur/på vilket sätt är gängorna förstörda.
vilken gänga är det original?

erlan
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Ska nog vara en M10 med 1 mm stigning.
Ser ut som man slagit på axel, försökte dra dit en mutter men blev bara sämre.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Viktoria renovering

Inlägg av erlan »

då är förmodligen gängorna hela några varv längst in?
i så fall kan en skicklig supportsvarvare passa in och skära om gängan med ett svarvstål
så den möter/matchar den gamla gängan. och på så sätt rädda veven.

erlan
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Bild
Gänga den med M9*1 skulle funka.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Konan ser också ut att tagit stryk. Haft ett hårt liv den där vevaxeln :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Viktoria renovering

Inlägg av erlan »

jag kan nog hålla med om att det vore bra med en ny vev där.

tradera, ebay.de rösebäckens motor, eller veteranmarknader, i nämd ordning,
skulle nog vara där jag skulle leta.

viktoria var ju hyfsat vanliga på sin tid, så delar brukar dyka upp då och då.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av Coolvette »

BertR skrev:Bild
Gänga den med M9*1 skulle funka.
Är kilspår i vevtapp och svänghjul fortfarande friska eller uppbankade?
De ser ut att ha levt hårt.

Om de är friska skulle det nog gå att slipa samman konorna med fin karborundum som används till att slipa in ventiler.
Gängan på tappen måste ändå fixas så gör jobbet i rätt ordning annars blir det bortkastat arbete...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Viktoria renovering

Inlägg av Micke S »

För att fixa gängan behöver veven sättas upp i en svarv och slipas rak och rund på den skadade gängan. Det behöver finnas material så att diametern innan gängning med M9*1,25 är uppåt 9 mm och inte mindre än 8,8 mm. Det är ingen katastrof om det inte blir full höjd på topparna på gängan eftersom de bara svarar för en mindre del av hållfastheten. Det går ju även att lägga på material och skära en ny M10*1 gänga.

Men med tanke på utseendet på veven är det troligt att mer behöver göras som t.ex. byte av vevstake med tapp och lager.

Konan går nog att rädda hjälpligt med slipning som Colvette skriver. Under förutsättning att den inte är kass även i svänghjulet och den risken är nog stor. Eller det kanske går att få tag på ett nytt svänghjul om det är lika som på vissa andra motorer?

Jag skulle gärna lägga ner lite jobb på att rädda en sådan vev som en övning om inte annat. Men utan frisk vevstakslagring eller tillgång till ny sådan är det meningslöst om den inte råkar vara bra men det ser ut att vara en del korrosion som inte är så lyckat.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar