Viktoria renovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Viktoria renovering

Inlägg av Baronen »

Den veven tror jag är fullt räddningsbar. Ms50/51 vevarna ser ut så med längsgående urfräsningar som på bild kan förväxlas med ett misshandlat krysskilspår. Och jag tror att ett sådant fräst spår ger en synvilla om att konan är bruten. Jag skulle börja med att slipa in veven mot svänghjulet med carborumdum för att bedöma kondisen på konan. Stora, runtomgående, nedmattade ytor tyder på god anliggning. Sen gängar du med det närmsta du kan komma. Kan du tillverka en mutter med M9x1 så kör på det. Hur ser lagerytorna ut på veven? Är nog mer intressant att veta.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Är osäker på att lägga en massa jobb på den, var rätt rostig från början.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Någon som vet, har MS 50 samma vevaxel som MS 51?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Någon som vet, har MS 50 samma vevaxel som MS 51?
Jo, det är samma.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Även om veven ser lite rostig ut på axeln skulle detta kunna vara något.

https://www.tradera.com/item/344400/262 ... -item-main" onclick="window.open(this.href);return false;
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Även om veven ser lite rostig ut på axeln skulle detta kunna vara något.

https://www.tradera.com/item/344400/262 ... -item-main" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är väll ingen Victoria på den bilden :shock: Ser ut som en Minarelli för mig...
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Här är en riktig men kanske lite dyrare...https://www.tradera.com/item/344399/295 ... ungerande-" onclick="window.open(this.href);return false;
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Victoria som reservdelsmotor till bra utrops pris. https://www.tradera.com/item/344399/296 ... toria-ms50" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

HSE skrev:
BertR skrev:Även om veven ser lite rostig ut på axeln skulle detta kunna vara något.

https://www.tradera.com/item/344400/262 ... -item-main" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är väll ingen Victoria på den bilden :shock: Ser ut som en Minarelli för mig...
Visst är det så, jag har gjort en tabbe.
Försökte stoppa affären för dom har angivit det som en Viktoria men dom ville inte ens diskutera det, svara ej på mejl.
Nu är frågan om jag ska lösa ut den eller låta dom få den åter, är det något som man kan sälja.>
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Har letat kring lite lite bland enpetar motorer, tycker cylinder ser ut som Sachs motor och söker jag på det hamnar jag på Automat Morini Franco motor.
Kan det vara en sådan motor?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Viktoria renovering

Inlägg av erlan »

det är en morini franko S5 från en MCB 1254.
förmodligen säljbar, men kanske inte för det priset.

jag bläddrade ner bland säljarens (master66622) omdömen, hen har ju några negativa,
och dom negativa jag såg verkar alla bottna i slarv/lathet/okunskap i objektbeskrivningar.

mitt råd:

betala, se det som lärpengar, ge negativt omdöme där det framgår att han inte viste vad han sålde.
sen sätter du ut den på tradera igen där du anger i objektbeskrivningen att du blivit lurad och inte master66622 visste vadhan sålde.

syna motorn, om cylinder och vev är fina så har du kanske chans att få igen pengarna.

erland
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Blir nog att sälja den i delar, cylindern ser fin ut. Ljuddämpare är ju lite unik. Kan inte känna något glapp på vevaxel heller.
Nu är frågan hur stor efterfrågan är på denna motor.
Ska lägga den i delar i veckan så får se om det är något mer man kan sälja.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Den motorn satt i hop så fick såga bultarna itill cylindern med mindre skada på den, får se om det går att få bort bultarna. Har delat motorn men kopplings huset sitter som berget, funderar på om något där är skruvat på axeln. Har haft stora avdragaren och största nyckel men det rör sig inte.

Soptunnan är nära.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Fått pengarna åter så är nöjd.
Nu hittat en vevaxel på Tradera, ser ut att vara rätt men byta nål/ rullager i vevstaken är det någon idé att ens försöka.


Bert
Bilagor
261927051_1d450944-432c-46e3-a02f-d469842557d7.jpg
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Skönt det ordnade sig med den där grisen säcken du köpte :wink: Byta bara rullarna i storändan brukar sällan löna sig när det ser ut att vara så mycket rost, behövs nog en sats som i fallet med min HMW motor. Men man vet aldrig innan man pressat isär och kontrollerat.
Skriv svar