Håller på att montera ihop en HMW zt motor frågan är om det är nån vits med att jacka kolven .
när kolven är i sitt högsta läge öd så öppnar inte insuget helt det fattas ca 3-4mm som kolven täcker insuget i överkant tanken är att fila till kolven så att insuget öppnar helt men dom kolvarna växer inte på träd vill ju inte förstöra den
kolvjack
Re: kolvjack
Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: kolvjack
Kolven blir ju inte direkt förstörd av en sådan åtgärd men med tanke på att de kolvarna inte är billiga så skulle jag börja med att provköra med motorn i original utförande. Vill du sedan ha 5 km mer i toppfart är det ju lätt att ta till filen...
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
- Ort: Bergkvara
Re: kolvjack
Tror jag lämnar kolven orörd ,jag har matchat alla kanaler insug/avgas så det blir nog bra ändå
Autoped-55
Re: kolvjack
det där är kanske olika på olika motorer, men som jag minns det så blev sachsen starkareHVA59 skrev:Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke
över hela registret med 3mm kolvjack. nu var det några år sen jag höll i en HMWcylinder,
men har inte dom en rund insugskanal ca 10mm i diameter? om sportsterxlhs cylinder har en trimmad insugskanal så kan det vara orsaken till att kolven inte öppnar hela hålet.
erlan
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
- Ort: Bergkvara
Re: kolvjack
insugskanalen är bara trimmad mot insugsröret så hålen är mitt för varandra utan kanter så är innsugsröret upptaget liteerlan skrev:det där är kanske olika på olika motorer, men som jag minns det så blev sachsen starkareHVA59 skrev:Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke
över hela registret med 3mm kolvjack. nu var det några år sen jag höll i en HMWcylinder,
men har inte dom en rund insugskanal ca 10mm i diameter? om sportsterxlhs cylinder har en trimmad insugskanal så kan det vara orsaken till att kolven inte öppnar hela hålet.
erlan
Autoped-55
Re: kolvjack
är kolven vändbar på HMW? dom flesta mopedkolvar är det.
kolla om kolvbulten sitter mitt i kolven, och om kolvringarna går fritt från kanalerna
åt båda håll.
i så fall har du chansen att vända kolven om det inte blir bra.
minns jag rätt om storlek på insugskanal så tror jag det blir bra med en måttlig kolvlucka.
men prova först original och känn efter om du tycker du vill ha bara lite mer ork i den.
erlan
kolla om kolvbulten sitter mitt i kolven, och om kolvringarna går fritt från kanalerna
åt båda håll.
i så fall har du chansen att vända kolven om det inte blir bra.
minns jag rätt om storlek på insugskanal så tror jag det blir bra med en måttlig kolvlucka.
men prova först original och känn efter om du tycker du vill ha bara lite mer ork i den.
erlan
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: kolvjack
Det där är ju illa. Klart du ska fixa till det.