Montera kokusan Zundapp cs50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av e_pettersson »

Har ett kokusan som skall monteras på en zundapp cs50 81
Gör enigt denna anvisning http://www.rnmotor.eu/monteringsanvisni ... sning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag förstår det:
Gul + gul kopplas samman sedan till förbrukare. Någon som vet vilken färg jag ska koppla inte den på zundappens system?
Antar att den svartröda bryter tändning. Hittar idag en kabel som jag tror är svartröd. Ska få hjälp imorgon med att skilja färgerna åt (har svårt att skilja på grönt och rött).
Resten är kristallklart. :lol:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av Micke S »

Hej, ja det ser ut på elschemat som att den svart/röda (kabel 15) ska kopplas till dödaranslutningen på CDIn. Men du ska nog koppla loss den svart/röda på plinten och ansluta den direkt till CDIn.

Sedan koppla in den gula slingan även där den svart/röda satt på plinten. Det beror på att den punkten tidigare har matats från tändspolens primärsida som ger ström till tutan. Det kan låta konstigt men det är så det är rita på schemat. http://www.kjtools.se/zundapp/bild/csks.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver även ha en voltregulator som kopplas in som det är visat på bilden du länkade till.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av e_pettersson »

Tackar för snabb respons.
Jag hade lyckats hitta den svartröda rackaren, hade hjälp alldeles nyss.
När den gula slingan ansluts till där svartröd tidigare satt matas det sedan vidare till lysen etc?


Voltregulator har jag.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av Micke S »

Nej, den gula slingan ska anslutas där kabel 20, 3, 4 och 17 från tändplattan anslöt original. Kolla schemat som jag länkade till. Original finns 4 st ljusspolar men på Kokusan bara en gemensam anslutning för lysen.

Den gula slingan ska även anslutas till tutan där den högra ledningen märkt 9 på ritningen är kopplad och den ledningen ska kopplas bort.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av e_pettersson »

Mopeden hoppade snällt igång. Allt funkar som det ska. Vart betydligt bättre lyse. :D
1.3 förtändning är det vettigt med 70cc tro?
Ska provköra och laborera lite när denhär pansarisen gett upp.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av Micke S »

1,3 mm är lämpligt för höga varvtal men alldeles för sen tändning på låga varvtal upp till 6000 rpm för att motorn ska bli stark där. En bra kompromiss brukar vara 1,8 mm före TDC med fast tändning.

Eller så skaffar du en s.k. retarderingskrets som gör att du får en tändkurva som fungerar bra över hela registret.

https://www.mopedrenovering.se/zundapp/ ... kusan.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här kan du läsa om hur det fungerar.
https://shopcdn.textalk.se/shop/34330/a ... skrets.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Re: Montera kokusan Zundapp cs50

Inlägg av e_pettersson »

Tackar för bra kunnande! slider_score.gif
Skriv svar