Lagom viktkompensation på 1209

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Johan70 »

Hej
Jag har en kompis som har en Crescent 1209 med Sachs 2 växlad hand och kick.
Orört originalskick.
Men igår när han fick höra om min 60cc Compact bestämde han sig för att den
Behöver lite mer kraft för att bli rolig att åka på.
Kan ni ge tips på lagom trimning. Och vilken drevning som blir lagom.
Skall ju inte bli någon fartracer.
Men man vill ju kunna glida i typ 40km/h på lagom varv och ändå
Ha lite kraft kvar till uppförsbackarna
Bilagor
86C26BD6-ECCE-40A6-8881-2B43E9009E7E.png
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av erlan »

ja om han tyckte din 60cc var för ettrig så är en s.k. 3,5a nästa steg neråt.
en 5,5a blir som regel sämre på låga varv, så där blir det där med att puttra i 40 lidande.

ny skriver du inte exakt hur din compact är byggd, det kan ev kanske möjligen gå att göra en snällare variant av den.

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Johan70 »

Min har 60cc. 17mm kyrkport och 32mm avgassystem.
Vad det är för drev fram vet jag inte kanske 14. Men bak sitter det 28.
Jag är nöjd. Jag tycker den går fint på lågt varv på 3ansväxel och har ändå kraft i uppförsbackarna.
Vad sitter där för drev original på en 3 växlad Compact?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av erlan »

12-37 std-drevning på trepetad compact.

det har funnits ett antal olika varianter på 60cc till sachs
dom man vill ha är ju dom tidiga, före mitten -80talet eller den som nts/norscand tog fram för 2 år sen.
och ljuddämpare finns även dom ett antal olika. dom flesta väljer den s.k. sachs-jamarcool som är en kamoflerad pipa. men med en vanlig ljuddämpare kan man locka fram lite mer bottendrag.

tändtidpunkten ger även den lite olika karaktär på motorn. den måste/bör anpassas till avgassystemet. (och naturligtvis till ev andra ändringar.)
original tändning på kyrkportscylinder med tyst/tät ljuddämpare är 3mm f.ö.d. Men ända ner till 1 mm funkar på såna cylindrar med en bra pipa.

Jag antog att det var din kamrat som tyckte din var för hetsig, eftersom du frågar efter nåt lagom?

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Johan70 »

Jag har ju bara haft moped i 3 dagar. Och det bara råkade bli just denna mopeden. Att jag ville ha lite extra kräm förstod jag. För man väger ju lite mer nu vid 47 år. Kanske dubbelt mot när man var 15 :)
Han har haft sin i ett år ungefär. Och verken han eller jag kan så mycket om mopeder.
Så frågan var väl igentligen.
Vilket trim kör dom flesta med.
Vilket ger bäst bottendrag.
När man var 15 var ju topphastighet viktigast.
Men idag vill man hellre köra på lite lägre varv.
Om jag förstod dig rätt är 3.5 an trevligare än 5.5 an
Är 60 cc starkare än 5.5an ?

Jävligt många dumma frågor kanske cocos_acc.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av erlan »

en gammal (sachs original) 3,5a borrad till 60cc med en 12mm förgasare är svårslagen när det gäller bottendrag, men frågan är ju hur mycket bottendrag man behöver.
bor man t.ex. i bergslagen uppskattar man det nog mer än i skåne.
speciellt om man ska ut på skogsstigar och dyl.

dom allra flesta kör med s.k. kyrkportscylinder (smeknamn på 4,3a 5,5a 60cc cylindrar)i en eller annan form. somliga propsar på att moped ska vara 50cc, andra vill ha så mycket volym som praktiskt möjligt. ju större volym, desto bättre bottendrag med lika cylinder i övrigt.

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Johan70 »

Tack för info.
Nu börjar jag förstå.
Om man inte tvunget vi ha 50cc. Så är Altså min setup inte fel val.
Då får man en trevlig moppe med gött bottendrag. Sen är det ju bara att hitta rätt drevning så man kan ligga runt 40 på högsta växeln och glida fram. Hastigheten kan man ju själv justera med gashandtadet :D

Om han nu köper ett 60cc kit med förgasare och blås. Samt drev.
Vad behöver man mer göra? Ställa om tändning? Byta stift?
Tidigare eller senare tändning ?
Varmare eller kallare stift ?
Något mer ?

Sen hur är det med inkörning av ny cylinder.
Hur länge?
Halv gas?
Skall man ha mer olja i soppan?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av erlan »

om ni köper ett kit med nya delar, så rekomenderar jag att kosta på det här kitet,
med en äkta bingförgasare. dom kinatillverkade kopiorna är av blandad kvalitet.
tändningen rekomenderar jag att prova sig fram, och börja på en millimeter f.ö.d. och sedan öka.
tändstift vill jag minnas att rekomendationen var 2 steg kallare än svensk original.
drev så skulle jag börja med 15 kugg motordrev, sen ev följa efter med mindre bakdrev.
inkörning finns säkert många teorier om, men många anser att sachs vill ha hårdare inkörning än andra motorer. det viktigaste är att inte släppa av för mycket i nedförsbackar, så försvinner ju smörjningen.
olja? där har vi ju pandoras ask, att glänta på den kan ge långa diskussioner.
jag kör på aspen 2t som den är. oljan finns att köpa separat om någon känner för att pytsa i mer.
alternativt kan man köpa aspen 4t och blanda med sin favoritolja.
jag anser att det är bättre att ge lite fetare bränsleblandning och öka smörjningen på så sätt under inkörningen.

erlan

PS
om allt är rätt injusterat så blir kröken blå av avgasvärmen, det är normalt.
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Johan70 »

Jag tackar för infon.
Jag vet att prata olja och inkörning kan bli en diskussion.
Men som sagt jag är helt ny på detta. Så jag är tacksam för alla info jag kan få.
Sen förstår jag att det är mycket tycke och smak.
Men jag tackar. Jag har lärt mig mycket idag.
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Rocket Scientist »

Membrancylinder borrad till 41mm, 12mm Bing, högkompressionsmittstiftstopp, funkar svinbra på min 2vxl Raket!
Behöver inte ettans växel, startar lika bra på tvåan...
Användarens profilbild
Peter_K
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 dec 2015, 10:21

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Peter_K »

Motsvarar det den här cylindern ?
https://www.trimbutiken.se/sachs/cylind ... chs-60-cc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Passar original topp med pys och förgasaren rakt av, original Bing 12 mm. ? ser ut som man behöver ett annat insug så det kanske inte får plats på en
Crescent 2000.
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Lagom viktkompensation på 1209

Inlägg av Rocket Scientist »

Lagom...? staff_gemini-1.gif mefipallina_yahoo.gif staff_gemini-1.gif mefipallina_yahoo.gif
Skriv svar