Pops Vespa 50 -1971. En till i stallet!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Pops Vespa 50 -1971. En till i stallet!

Inlägg av Pop »

Så, efter en oaktiv sommar med mopeder med kanske en eller två åkturer totalt, så är det dags att börja igen. Fast med en ny kula. Mina andra mopeder ska, eller har mer eller mindre redan sålts. Och en ny köptes för några veckor sedan efter ha fått span på den här på forumet en morgon. Har inte varit aktiv sedan forumet bytte adress då jag inte orkat byta bokmärkes fliken. Men den morgonen satt jag på toa och slö surfa. Vips, "vespa 50"... Kan inte vara sant, så in på annonsen och köpte den direkt.

Så, hade gärna satt fingrarna i den direkt när jag kom hem, men med 2 andra projekt, en Saab 99 med motor byte i full fart och en Renault 4 (Laban) så vart det lite utdraget innan jag satte mig ner med den.

Första jag gjorde va att byta bensin,göra rent förgasaren och byta tändstift. Den gick redan innan, men det är sånt man ändå vill ha gjort så man vet att den biten är okej. Sen starta igång motorn. Gick fint och lugnt och för första gången bland mina mopeder hade jag en moped som kunde stå på tomgång utan att fibbla med gasen varje sekund.

Sen blev den stående ett tag. Vajer till koppling och växel skulle införskaffas. Efter ha dragit det genom chassit, som va lite nervöst. Eftersom det är ett helsike att få genom vajer om man inte fäster den nya i den gamla så man drar den rätt. Men det gick bra. Så bra att jag gjorde om det två tre gånger pågrund av för korta vajrar när kah köpte dom. Så jag fick köpa tre nya.

Efter det så spändes allt rätt, massor med fakta har vid det här laget konsumerats på nätet eftersom jag aldrig meckat med vespa förut, så va det dags att provköra den på parkeringen. Och ingen koppling. Aja, inget mer med det, det blir en ny!

Efter någon vecka till så vart det svårt att hålla fingrarna i styr, så då blev det riva kopplingen, jag hade läst mig till att kopplingen klibbar ihop om den står länge, och jag hade ingen aning om hur länge denna stått. Så dags att göra första riktiga meck jobbet.

Ett tecken på att den stått en stund va att den hade rästerna av ett geting bo i baksärmen. Stort som en grapefrukt måste det varit. Sen börjar operation Titta koppling. Problemet som med verktyget kopplings avdragare visste jag skulle uppstå, men en sådan hölls på att planera svarvas på teknikprogrammet på skolan jag jobbar på. Men ändå, värt att titta in där ändå för man kanske kunde få överblick.

Bild
Började plocka av hjulet och böka ut det från avgasröret som satt rätt snett.

Bild
Enklare grejer skulle nog bara puch maxi kunna skryta om. Efter lossat hjulet. Så blottas broms klossarna och dom såg riktigt fina ut, dom tar otroligt bra också, men bäst av allt, ingen olja där, så packboxen har inte läckt.

Bild
Efter lossat tre skruvarna så kommer man åt kopplingens kåpa, och under den sitter direkt kopplingen och ruvar. Som ni ser sitter packboxen på utgående axel direkt på bromsskölden och tätar mot bromstrumman som sitter ihop med hjulet.

Bild
Sen skulle allt ha stannat och skulle bara inspekteras. Men det går ju inte. Det är ju så nära att vi får ut den nu... Så vi tog fram helt fel verktyg för jobbet, en avdragare för lager. Och drog ut kopplingen. Ingen skada skedd. Men inte rätt. Och nu kanske det finns folk som undrar vilken moped mekaniker har inte avdragare hemma för svänghjul etc.? Jag har, men inte just denna som är invändig m26 avdragare. Istället för vanlig svänghjuls avdragare. Så därför.

Bild
Efter det så ska man avlasta kopplingens fjäder som sitter i packetet, då köper man ett special verktyg för 150 spänn eller rotat rätt på två brickor och en bult i lagom längd i sitt fråd. Och en mutter. Sen använder det för dra ihop för att avlasta. Då märks det att lammelerna är ihop klibbade. Så dom delas på och ser helt okej ut i slitage. Så dom åker ihop igen.

Bild
Hela denna operation tog ungefär 2 timmar medräknat låta packningsmasan torka. Någon speciell som ska torka lite lätt en timme innan man drar åt fullt.
Och som avslutning en bild på den.


Efter senaste rycket funkar koppling och växlar fint.

Nästa projekt är att hitta lampa, och koppla in elen.
Senast redigerad av Pop den 07 maj 2018, 20:48, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

välkommen tillbaka.
såg annonse och tänkte, den annonsen blir inte gammal.
misstänkte att det var rätt bra pris på den.

erlan
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Kul att du är tillbaka, och spännande med en lite
ovanligare moped!
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

satt o tänkte på dig igår, lixom "vart tog pop vägen"...kul du e tebax =)
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Den var rätt efterfrågad. Folk ringde på den när vi stod och lassa in den i bilen för hem körning. Inte allt för vanlig.

Dock krävs lite plåt snickrande också för att få den se bra ut. Men det ska väl inte vara några problem. Ska ta en när bild på färgen, den ser ut att vara lagd på en grund som har vinkel slipats någon gång...

Ja, blev mer eller mindre internet lös, och när man har internet prioriterades tyvärr inte forumen lika mycket. drog till Norge ett tag. Drog hem, bodde på soffan hos polare då min lägenhet va uthyrd, sommaren kom, jobbade som en dåre i sommar för få så mycket kontakter som möjligt inom jobbet. Och har gett utdelning. Flyttade hem igen när kontraktet gick ut för min inneboende. Men jobbar fortfarande 80 timmar i veckan så mycket meck blir det inte
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Beställde igår saker. Såklart glömde jag det mest basic av allt så som brytare och kolv+ringar...


Bild
Men allt för total renovering av motor och även plåt för repeterar tidiga ägares vurpor
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Neifelheim skrev:satt o tänkte på dig igår, lixom "vart tog pop vägen"...kul du e tebax =)
JA och hur var det med brudarna i Norge, var det som vi trodde ( gulle gull, eller) :oops:
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

alf-johan skrev:
Neifelheim skrev:satt o tänkte på dig igår, lixom "vart tog pop vägen"...kul du e tebax =)
JA och hur var det med brudarna i Norge, var det som vi trodde ( gulle gull, eller) :oops:
haha vad menar du nu?;)
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Ja. Undrar. Skoj att man gör intryck på folk så en saknar en ibland. Kah saknar dock inte kvinnorna i Norge. Dom va trevliga och behagliga, minst lika vackra som våra egna. Man kan nästan tro vi delar samma genpol.


Bild
Idag vart jag överraskad av en vän som skar ut ett lock i Alu till mig för hastighets mätare hålet som jag inte kommer köpa en på ett tag. Vart super bra! Tänkte köpa ett täck lock från em-scooter i Göteborg. Men slipper det nu. Plus DIY är sjukt mycket trevligare
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Bild


Något kom idag. 4 dagar blev 2 1/2 veckor
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Kliar ju lätt i fingrarna... Så

Bild
Framlyckta monterades. Här syns om något skicket på lack...

Bild
Sen rykte vad som en gång i tiden varit avgasrör. Det bar symptomen av att det bildas vakuum i den och sugits ihop...

Bild
Avsaknad av riktig packning gjorde det till en lite grisigare sortens byte.

Bild
Men 6 minuter senare så låter han total mysig.


Andra saker som var med i lådan är lite repetitions plåt, nya grepp till handtag, lister till fötterna och lager och packningar för total plocka ner motorn och renovera den. Vilket lät ske i november/december
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Så. Ytterligare en kväll i termogaraget. Test montering av sadel. Tjecka läget med varför lyset inte funka och byte av bränslekrans packning.

Bild
Gamla sadeln med överdrag på. Den har fåglar lånat stoppningsmatrial ifrån på senare tiden.

Bild
Nya sadeln. Men ska spara den gamla stommen då jag inte riktigt vet vilken som den skall bli i långa loppet.

Bild
Den här har fått våldas med rejält för att kunna stängas. Löst nu!


Bild
Gul lampa fram. Tycker det ser snyggare ut plus att jag kör sällan där det inte är gatulycktor

Bild
Och helheten.




Nu ska den plockas isär. Motor ska råka ut för lagerbyte och packningar. Samt ny koppling.

Någon som har förslag på en lagom skön färg. Något diskret och snyggt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Kanonfin sadel... Den sitter ju helt perfekt där :shock:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Pop skrev:
Någon som har förslag på en lagom skön färg. Något diskret och snyggt.
Jag hade min i ganska precis sån här gråblå och det såg lagom veteranoriginaligt och tungt brukslookigt ut.

Men jag tänkte på din hastighetsmätare där. Jag skall höra med en kompis om ifall han har en Veglia liggande i en låda. Jag har för mig att han har det. :)
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Ja sadeln satt som ett smeck!

Ja, den där färgen va inte alls dum! Hamnar på listan över färger stt välja mellan. En annan färg som är snygg är mangogrön på vw typ 1 -60. Eller pargasblau från vw jetta -83.

Men absolut aldrig röd :lol:

Angående mätare så har jag lyckats hitta en, men tack ändå!
Skriv svar