Rex Comet
Re: Rex Comet
Försökte räta ut den stora bucklan.
Blev bättre men inte helt bra.. Skall försöka knåda innifrån någon dag.
Men nu är det i alla fall spacklingsbart.
En gängstång påskruvad på bulten. Ett fs1 svänghjul och mutter i änden blev en fin glidhammare.
Blev bättre men inte helt bra.. Skall försöka knåda innifrån någon dag.
Men nu är det i alla fall spacklingsbart.
En gängstång påskruvad på bulten. Ett fs1 svänghjul och mutter i änden blev en fin glidhammare.
- Bilagor
-
- Bättre
- DSC_0032liten.jpg (85.56 KiB) Visad 5619 gånger
-
- Smältlim
- DSC_0025liten.jpg (84.52 KiB) Visad 5619 gånger
Re: Rex Comet
Ingen uppdatering på projektet..
Säg aldrig till en lackerare att "Det är ingen brådska"
Lämnade in grejorna vintern 2014-15
Sista budet nu är i början på maj.
Nydonade hjulen har sedan dess hamnat på min Comet Sport som samtidigt uppdaterades med Ekf och Athena.
Krävdes lite filande för att få plats mellan rambenen.
Har även köpts en hög med delar och ett antal Rexar sedan dess.
Säg aldrig till en lackerare att "Det är ingen brådska"
Lämnade in grejorna vintern 2014-15
Sista budet nu är i början på maj.
Nydonade hjulen har sedan dess hamnat på min Comet Sport som samtidigt uppdaterades med Ekf och Athena.
Krävdes lite filande för att få plats mellan rambenen.
Har även köpts en hög med delar och ett antal Rexar sedan dess.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Rex Comet
Typiskt lackerade. He he. Snygga moppar du har. Avis....Mattis skrev:Ingen uppdatering på projektet..
Säg aldrig till en lackerare att "Det är ingen brådska"
Lämnade in grejorna vintern 2014-15
Sista budet nu är i början på maj.
Nydonade hjulen har sedan dess hamnat på min Comet Sport som samtidigt uppdaterades med Ekf och Athena.
Krävdes lite filande för att få plats mellan rambenen.
Har även köpts en hög med delar och ett antal Rexar sedan dess.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Rex Comet
Här kommer några bilder på de senaste bågarna.
En Crescent 2013 till sambon.
En dansk Ktm Comet GT50 från 1974 som skall vara giftgrön.
Och nya favoriten. En Comet Cross från 1971.
Den har någon hängt på en högerdrevad Sachs på.
Motorn har enligt säljaren 5 vxl. Han har aldrig fått i fler iaf. På kåpan står det 50/6 Gs och den har 39,7 i slag med en original 3 ports Ags cylinder.
Var lite nyfiken på lacken så sprayade på Gasket Remover på tanken. Under den fanns en väldigt sliten originallack.
En Crescent 2013 till sambon.
En dansk Ktm Comet GT50 från 1974 som skall vara giftgrön.
Och nya favoriten. En Comet Cross från 1971.
Den har någon hängt på en högerdrevad Sachs på.
Motorn har enligt säljaren 5 vxl. Han har aldrig fått i fler iaf. På kåpan står det 50/6 Gs och den har 39,7 i slag med en original 3 ports Ags cylinder.
Var lite nyfiken på lacken så sprayade på Gasket Remover på tanken. Under den fanns en väldigt sliten originallack.
Re: Rex Comet
Fan vad jag vill ha en sån där med kromad tank. Den är ju görsnygg! Det får bli en sån som nästa projekt.
Re: Rex Comet
Är det alltså samma ram på 50cc som på 125cc??
Re: Rex Comet
Vet faktist inte. Har aldrig sett någon i verkligheten.SS440-80 skrev:Är det alltså samma ram på 50cc som på 125cc??
Såldes det några?
Ramtypen ser ut att vara snarlik.
Bredare mellan främre rambenen. Och motorfästen skiljer så klart. Sving och främre lagring till den skiljer säkert också. I övrigt samma grejer som fanns på svenska Rexar och Ktm Comet 50.
Re: Rex Comet
Nu har jag undersökt den senaste Comet Crossen med högerdrevad motor och tagit en längre provtur.
Den måste ha varv.. Hög 1:a tror jag. Surar gärna ner sig vilket jag tror beror på en billig 22mm Stylepro Pwk-kopia och ett biltema fiddy filter. Går nästan bara riktigt på full trottel. Kändes som dålig komp också... Hittade bara 5-växlar. Demonterade för att kolla vad det satt för grejer i.
Verkar vara en motor från 70 enligt stämpel i vänsterkåpan. Sitter en liten koppling och en alustake i.
Jämförde med den 6 växlade jag köpte från Muskö och den där klinkan verkar ha lika många hack.
Muskömotorn såg fin ut men har ett illa slitet kopplingsdrev. Så får nog inhandla ett nytt kit.
Är lite novis på dessa motorer så all info och tips är tacksamt.
Den måste ha varv.. Hög 1:a tror jag. Surar gärna ner sig vilket jag tror beror på en billig 22mm Stylepro Pwk-kopia och ett biltema fiddy filter. Går nästan bara riktigt på full trottel. Kändes som dålig komp också... Hittade bara 5-växlar. Demonterade för att kolla vad det satt för grejer i.
Verkar vara en motor från 70 enligt stämpel i vänsterkåpan. Sitter en liten koppling och en alustake i.
Jämförde med den 6 växlade jag köpte från Muskö och den där klinkan verkar ha lika många hack.
Muskömotorn såg fin ut men har ett illa slitet kopplingsdrev. Så får nog inhandla ett nytt kit.
Är lite novis på dessa motorer så all info och tips är tacksamt.
Senast redigerad av Mattis den 03 maj 2016, 17:50, redigerad totalt 2 gång.
Re: Rex Comet
Har också en Comet med bågen framför motorn. Är det mycket filande för att få dit Athena cyllen?
Tänkte på kylflänsarna.
Tänkte på kylflänsarna.
Re: Rex Comet
Det var en del filande.. Ca 3x3 cm på främre hörnena.JoNo skrev:Har också en Comet med bågen framför motorn. Är det mycket filande för att få dit Athena cyllen?
Tänkte på kylflänsarna.
Sen blir det fruktansvärt mekovänligt.
Måste ta loss långa cylinder-pinnbultarna för att lyfta av topp och cylinder. Går inte att dra rakt upp pga ramens fäste för topplock. Fick även fila ur i bakkant på topplock för att kunna lyfta ur toppen. Och fila i toppen för att få i bulten till toppfästet. Så det var några timmars jobb och klurande. Toppen var redan nerkapad på yttersta flänsarna. Kanske suttit på en Compact?
Hade jag gjort jobbet idag så hade jag flyttat upp/bakåt originalfästet på ramen. Det hade sparat på filandet och blivit lättmekat.
Re: Rex Comet
Ok, tack för input!
mvh
mvh
Re: Rex Comet
Står lite still i Rexgaraget för tillfället.
Försökte ta bort svarta färgen på "luftburken".
Blev inte så bra.. Limbortagaren löste dåligt och kröp under originallacken. Så jag blåste bort resten av färgen med högtryckstvätten. Luftburken fick åka med till lackeraren som skulle lacka "till veckan"
Fick även hem kopplingsdrev till Gs-motorn.
Hittade en rakskuren sats från Tyskland för 69 eur.
Hoppas inte kvaliteten är sämre då de flesta jag hittade var dyrare.. Top Racing skall vara tillverkaren på de dyrare.
Var lite tålamodskrävande att få sista lammelen i splinesen men till slut gled den i.
Så snart blir det sexväxlad Sachs på någon maskin.
Försökte ta bort svarta färgen på "luftburken".
Blev inte så bra.. Limbortagaren löste dåligt och kröp under originallacken. Så jag blåste bort resten av färgen med högtryckstvätten. Luftburken fick åka med till lackeraren som skulle lacka "till veckan"
Fick även hem kopplingsdrev till Gs-motorn.
Hittade en rakskuren sats från Tyskland för 69 eur.
Hoppas inte kvaliteten är sämre då de flesta jag hittade var dyrare.. Top Racing skall vara tillverkaren på de dyrare.
Var lite tålamodskrävande att få sista lammelen i splinesen men till slut gled den i.
Så snart blir det sexväxlad Sachs på någon maskin.
Re: Rex Comet
Nytt garage och nya projekt.
Den bärnstensfärgade väntar fortfarande på lackeraren. Har fått lackat allt utom kåpor och tank.
Så det fick bli ett annat sidoprojekt.
Köpte en Sachs Gs motor av Christer och en ram till en KTM 80 Rlw inhandlades i Tyskland.
Svetsade lite nya fästen och plockade lite fästen från en sabbad ram. Lämnade det oranga och svarta till blästring och pulverlack. Det vita lackades hemma i garaget med några burkar Chrysler Cloud White som min blandare hade stående. Motorn har fått en filad 6,25 och en vrålapa panikmonterades på vägen till Mellsta.
Detta blev ett fasttrack projekt med blandade delar.
Har lite andra idéer vad det gäller sadel och skärmar.
Och motorn ska fintunas lite.. Har en förhoppning på 2 siffrig effekt men bänkningen visade 8,nåt.
Men tiden räckte inte till då den skulle vara klar till Mellsta-träffen.
Den bärnstensfärgade väntar fortfarande på lackeraren. Har fått lackat allt utom kåpor och tank.
Så det fick bli ett annat sidoprojekt.
Köpte en Sachs Gs motor av Christer och en ram till en KTM 80 Rlw inhandlades i Tyskland.
Svetsade lite nya fästen och plockade lite fästen från en sabbad ram. Lämnade det oranga och svarta till blästring och pulverlack. Det vita lackades hemma i garaget med några burkar Chrysler Cloud White som min blandare hade stående. Motorn har fått en filad 6,25 och en vrålapa panikmonterades på vägen till Mellsta.
Detta blev ett fasttrack projekt med blandade delar.
Har lite andra idéer vad det gäller sadel och skärmar.
Och motorn ska fintunas lite.. Har en förhoppning på 2 siffrig effekt men bänkningen visade 8,nåt.
Men tiden räckte inte till då den skulle vara klar till Mellsta-träffen.