Comet 1976 i min version!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

På väg hem å mycket nöjd en detalj mindre och vart så bra som jag hoppats på
1460969745191644934861.jpg
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av selma »

Kul tråd att läsa,mycket fint bygge :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då var tanken hemma och erkänner mig som väldigt jävig när det kommer till mina byggen. Men är mer än nöjd jag är skitnöjd!!! Visst har det kostat tid pengar om inte i massor i alla fall i mycket!! Visionen som jag fick när jag såg mopeden på blocket förra året är exakt så här!! Visst självklart att man alltid bygger som man själv vill ha det och tycker den blir exakt som jag vill!! Det blir verkligen en Comet i min version och mitt original..

Nu fått monterat tank och tillbaks med sadeln anpassat det gamla kaffeautomatlåset till bra funktion i verktygslådelocket.
Luckans dekaler som sadelns detaljer matchar varandra riktigt fint!! Konstaterar att detaljen tanklock måste bytas till ett något större svart och plast alternativt har jag ett i plåt som kan målas men inte riktigt nöjd över matchning svart dekal med svart lucka med rostfritt tanklock!!
Luckans dekaler som sadelns detaljer matchar varandra riktigt fint!! Konstaterar att detaljen tanklock måste bytas till ett något större svart och plast alternativt har jag ett i plåt som kan målas men inte riktigt nöjd över matchning svart dekal med svart lucka med rostfritt tanklock!!
I övrigt vart det bra men kan säga mitt bakre blinkers/sadelväskhållare måste dit för syns tydligt att avslutet på mopeden blir inte bra eller som tänkt utan!!
Saknade detaljer gör att mopedens bakdel ser "rumphuggen" och fel ut.... Tur man redan tänkt och fixat de detaljerna..
Saknade detaljer gör att mopedens bakdel ser "rumphuggen" och fel ut.... Tur man redan tänkt och fixat de detaljerna..
205.jpg (41.57 KiB) Visad 4191 gånger
Tar en bild till bara för att...
dekaler gör sig tillsammans..
dekaler gör sig tillsammans..
Men nu måndag strax hämta hem sötnosar ny barnvecka så äntligen lite liv i huset mopedbygge går ner på sparlåga!! Men tycker min plan bör hålla blir nog med all säkerhet klar till 1 maj!! Ja eller inte?? Återstår se!

Vill ha alla detaljer klart innan och heller inte stressa för mycket. Hoppas mina väskor kommer i början av veckan!! Måste som allting göras om en del samt få lite detaljfinish utöver skulle det vara kul få bytt ut nuvarande s2 till s3-cylinder men en klart mindre viktig detalj än många andra i nuläget...

Men nu under veckan läggs krutet på viktigare saker än mopedbygge...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ha gott där kom sms mina sadelväskor kommit 1133kr fattigare men läckra väskor rikare..(återstår se om de blir som tänkt åxå internethandel bra men kan luras ibland..) Men i alla fall fått lagom kvällspyssel perfekt enkel detalj fixa med vid köksbord med en kaffe när barnen somnat!! Hoppas få "byggt" om dem så de fungerar på mopeden och snabbt iväg för att sys lite gröna detaljer i veckan..
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Sydstatare »

Blir ju jävligt bra de dära. Snyggt jobbat!
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nöjd fått hämtat ut sadelväskor och de kommer bli riktigt bra två val antingen mycket krångel med anpassning av väskan till bågen eller en mindre ändring av bågen och enkel inpassning...

Tja inget svårt val stål är lättare arbeta med än tyg....

Så enkelt arbete och få bra passform på väskorna. Sen ska de dock piffas för passa bygget också onödiga fransar bort å nya detaljer som lite grönt dit... Kan säga väskorna har en riktigt bra kvalite och väl värt både pris och lång väntan..
Urtjusig modell 14 cm breda runt 25höga blir precis lagom...
Urtjusig modell 14 cm breda runt 25höga blir precis lagom...
väska.jpg (11.84 KiB) Visad 4154 gånger
sen blir det projekt för få väskan matcha bygget bra..
sen blir det projekt för få väskan matcha bygget bra..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hittade i alla fall ett bättre tanklock!! Som efter lite slip grund och halvblank svart färg vart dugligt!! Men funderar på ett inköp från Rinab...
ett dugligt så länge... Dock tror jag det saknar luftning så får borra ett par 1mm hål..
ett dugligt så länge... Dock tror jag det saknar luftning så får borra ett par 1mm hål..
Överväger detta ska tydligen vara till Puch Nevada 3000 mf någon som har yttermått på ett sådant?? Käns onödigt köpa om det tar i verktygslådan på tanken och inte går öppna hehe..
någon som har mät gärna och meddela..
någon som har mät gärna och meddela..
214.jpg (22.99 KiB) Visad 4105 gånger
mer exakt finns här och tror denna typ skulle passa utmärkt på mitt bygge..
http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/Puc ... rt1420.htm
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Barnen till sängs. Så lite småpyssel kan man kosta på sig, mellan alla upp och ner för trappan efter obligatoriska "Paaappaaa" men då paket kommit från både ettan och trimbutiken finns det lite man kan pyssla med!! Ett nytt gashandtag men med detta så innebär det knappast att det är något annat än en st råsats till att bygga ett gashandtag av..

Lustigt nog kommer grepp monterat med vanliga bult och glappar rejält.
218.jpg
Visst riktiga bult passar bara en tia men känns som något som borde följa med när man köper komplett.. Naturligt vis passar inte originalbulten heller utan här blir man tvungen borra greppet till rätt storlek. Men när man ändå håller på med bultar lika bra byta samtliga sådana till högre kvalite och lite alu-pasta kan vara det som ger även pirathandtag ett långt liv.
pirat grepp vs original bult här behövs bearbetning..
pirat grepp vs original bult här behövs bearbetning..
Lägger man då till att min moped ska ha bromsljuskontakt så inser man ytterligare merjobb fixa dona till gjutskägg och både borra och gänga två M3 gängor för fastsättning av kontakten.
220.jpg
Dessutom änner jag mig rätt säker på att kablaget behöver fixas lite med i handtaget blir nog lite filande innan man är nöjd med kabelns dragning..

Så köpa billigt är mer billigt än bra! Eller rättare sagt vill man ha det bra då får man jobba lite själv.... Men som sagt skadar inte med lite småpyssel kvällstid på barnveckor heller..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Lolalola »

Fan vad snyggt allting blir! slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tackar jo för ett hpd börjar den bli som planerat... Försöker hålla mig till grundplanen inte original men heller inte ett renodlat custombygge... Vet inte vad man kan kalla byggstilen?? Försökte beskriva byggstilen för Janne!! Sa jag bygger den i stilen ""Skrikande diskret"" Men egentligen bara så enkelt som en "Comet i min version..."
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Sitter och klurar vad som finns kvar att göra på bygget inser barnvecka nu vilket minimerar byggandet egentligen inte så mycket kvar, men osäker på om jag hinner till 1a maj ändå. Tror det står och faller med ett kedjeskydd eller någon form av misstag...

Motormässigt kvar montera förgasare, tändhatt, vaiers, hitta och montera tryckstång. Justera lameller, byta främre drev en kugge har jag för mig. Juster växlar montera kick och växelpedal.

Rammässigt höja och distansera sadeln i framkant 7mm fel linje nu.. Justera hemmagjort tankgummi drar tanken 3mm åt vänster nu, Byta tanklock montera bensinkranar, samt gashandtag. återmontera baklampa och fixa med sadelväskeblinkers hållare samt fixa till sadelväskor så de passar mitt bygge. Ja och låta få tillverkat ett råämne till kedjeskydd samt fixa till och lackera ämnet till ett kedjeskydd åxå.. Till sist montera dekal under baklampa samt en dekal över elschemat invändigt i kåpor.. Säkert ytterligare något jag missat..
tror inte 3mm skevhet syns på bilden men finns där..
tror inte 3mm skevhet syns på bilden men finns där..
Kanske inte 7mm heller??
Kanske inte 7mm heller??
205.jpg (41.57 KiB) Visad 4011 gånger
Visst kan fixa en hel del kvällstid när barnen sover men ändå en del kvar och allt tar längre än man tror och många saker får säkert fixas en hel del fram och tillbaka innan jag blir nöjd... Dessutom garanterat inte råd med misstag och orkar inte stressa så hinner jag till 1a maj bara bra annars inte...

Ändå fått gjort en kulig liten pryttel idag en nyckelring totalt meningslös men kul ändå hade några dekaler över och låg en gummispackel på hallbordet lika bra vara lite kreativ.. I morgon efter limning fäst ordentligt bara putsa kanter med ett sandpapper sedan färdigt...
lite kulig i alla fall..
lite kulig i alla fall..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nöjd idag!! Vart uppe hos Janne konstaterat att mina väskor kommer passa perfekt.... Och fastsättningen blir lättare än lätt och bra.. Vart riktigt oroad att inte väskan skulle gå fritt från blinkers men var lite miljöpartist i frågan och hade jättefel!!! Säkert 2cm säkerhetsmarginal...

Men nu sover sötnosarna så det var dags ta tag i kvällens pysseltråd!! "bågen" där ett par småfästen ska bort sen lite ny färg och anpassning av väskorna måste bara klura ut en låsning som fungerar och blir diskret!! Blir heller inte sysslolös under torktider då jag har ett nytt gashandtag att få bättre än Kina-import funktion på.. Då kom det första lilla bakslaget!!
Ja bakslag och bakslag!! Mer irritation handlat fel kapskivor!! Ett 10pack skivor med tjocklek 2,5mm vad fasiken som att utföra hjärnkirurgi med en slö morakniv!! Hxxes jxxa sxxxt åxå
Ja bakslag och bakslag!! Mer irritation handlat fel kapskivor!! Ett 10pack skivor med tjocklek 2,5mm vad fasiken som att utföra hjärnkirurgi med en slö morakniv!! Hxxes jxxa sxxxt åxå
Haddoc förbannad.jpg (12.69 KiB) Visad 3975 gånger
Jaja de kan bli hyllvärmare fungerar i nödfall och denna gång bara ett par fästen som skulle bort!! Nu testade jag och visst remmen passar bra mycket bra i bågen.. Var bara tvungen klura ut någon form av enkel smidig lösning på nedre fäste!! Vill inte riskera att sidoväskor flyger ut som ett par vingar bakom mopeden heller..
en knapp och en st hålat resårband allt som behövdes enkelt o bra..
en knapp och en st hålat resårband allt som behövdes enkelt o bra..
Sedan bara fästa upp hela bandet original är det ett kardborreband i änden som håller ihop väskorna med varandra men tycker min lösning fungerar fint några rostfria bult brickor och saken var klar..

Lösningen närmare än tänkt på köksfläkten blir en enkel lösning enkel är bra och oftast bäst!!
Såg en påse som jag vet inte varför jag sparar men ligger extraknappar till barnens byxor i driver på fläkten!! Vet inte om det bara är mina änglar men nog tusan håller knappen längre än knän på byxor så har fått en bra samling!! Så ett par nitade byxknappar är min enkla lösning!! Ja ett par snitt i lädret och ett st resårband ifrån ett av barnens nyligen urvuxna byxor... Enkelt smidigt bra...
voila som jag ville enkelt smidigt..
voila som jag ville enkelt smidigt..
Bågen och väskan samspelar bra nu..
Bågen och väskan samspelar bra nu..
Smidig snabb lossning av väskan en enkel dragkedja klart nöjd..
Smidig snabb lossning av väskan en enkel dragkedja klart nöjd..
Såja väskan nästan färdig eller kanske inte!! Blir ta den till skomakare få bättre och snabbare remmar någon typ av klickfunktion. Hmm hmm hmm något som barnens termobyxors låsning?? Får klura lite till.. men sådana låsningar bör finnas att köpa.. Ja sen ska väskan även få lite annan anpassning till mopeden men där får jag förhoppningsvis hjälp av "sadelmakaren"...
226.jpg
Men nu en väska kvar sedan färg och ett gashandtag fixa innan dusch å säng för denna gubben
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo ibland lider man av stålplattan i vänsterhanden efter förra årets krossning!! Att få ihop bromsljuskontakten var ett jäklans pilljobb!! Att då få göra om det ett 10tal gånger innan man lyckas få bra funktion på den gjorde att man mer än en gång fick avbryta för kramp i fingar och handen. Men nu sitter den där och tänker inte röra på den i första taget..
pilligt men nu färdigt...
pilligt men nu färdigt...
Fått fatt i låsning till sidoväskor tror inte jag hinner både få hem dem och få dit dem före 1a maj men en liten detalj i det hela man kan ju hoppas det går fort och skomakaren hinner sy dit dem...
Räknar med svart plast ger rätt utseende så väskorna matchar mopeden bra..
Räknar med svart plast ger rätt utseende så väskorna matchar mopeden bra..
232.jpg (37.28 KiB) Visad 3891 gånger
I övrigt lämnar jag ritning på råämne till nytt kedjeskydd till kompis hoppas han kan lämna till plåtverkstad och få tillverkad till senast fredag för den vill jag helst hinna bygga nytt..
i värsta fall kan jag överleva ett rally med det gamla kedjeskyddet ändå riktat det värsta och fått på lite färg..
i värsta fall kan jag överleva ett rally med det gamla kedjeskyddet ändå riktat det värsta och fått på lite färg..
Men det viktigaste av allt lär inte bli kaffelös för nu fått investerat i en lagom stor thermos väl värt 10kr och troligen mopedens viktigaste attribut..
Nästan viktigare än hjälmen bra nära i alla fall..
Nästan viktigare än hjälmen bra nära i alla fall..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

I morgon ny vecka en mycket viktig vecka hoppas bli näst in till färdig!! Med lite tur att det blir paketleveranser med prylar helst redan i morgon. Ska till Varberg i morgon tur det är nära så räknar inte med allt för sen hemgång... För nu behöver jag få så mycket garagetid som möjligt i veckan. Fick hört lite kritik om mitt bygge idag också eller kritik och kritik vet egentligen inte riktigt vad han kritiserade eller om han egentligen bara dissade sin egen slutlednings förmåga!!

Skrivit en text på tankluckan behövdes något som lättade upp det svarta tyckte i alla fall jag!! Men då jag ändå inte vill ha ett plottrigt intryck ville jag inte ha något hacke-märke eller liknade utan bestämde mig för en enkel text självklart med färganpassning!!
Tycker helhetsintrycket behövde lätta upp det svarta med lite grönt extra nu när tanklocket även blir i Svart plast.
Tycker helhetsintrycket behövde lätta upp det svarta med lite grönt extra nu när tanklocket även blir i Svart plast.
Textens innehåll då?? "Varning!! Denna maskin har ingen hjärna Använd din egen!" Nu till kritiken kritiken gick inte ut på att han inte kunde förstå budskapet!! Hehe tja möjligt min humor är dålig men att budskapet skulle vara så svårtolkat det trodde jag aldrig..
91.jpg
91.jpg (22.37 KiB) Visad 3850 gånger
Jaja jag förstår i alla fall vad jag menar och det är huvudsaken en tok som jag kan knappast roa alla..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja just det om det behövs... Så menar jag med texten bara så enkelt som kör försiktigt tänk före..
Skriv svar