Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Gott handvärk är väl att ta i men tackar i alla fall
Nu har jag fått upp lite bilder till datorn så nu kommer en uppdatering
Det första som hände förra helgen är att avgassystemet fick känna på autosol men jag behöver en lite snyggare dämpare. Sen tog jag in sadeln och tog bort skumgummit, frågan är bara vad man ska göra med den nu? Den hade lite fel form för att bara blästra och lackera. Sen skruvades motorn, avgasrör och insug på plats samt att förgasaren skruvades ihop och monterades. En ny cykelkedja monterades. Nu var det rätt tydligt att alla vajrar var dåliga och sämst var gasvajern så den togs bort och en ny uppsättning ska letas fram. Gasrullen var lite lustig med, undrar om det är original eller nån special. Sen har jag fått en tändkabel fastlödd idag så det närmar sig uppstart
Nu har jag fått upp lite bilder till datorn så nu kommer en uppdatering
Det första som hände förra helgen är att avgassystemet fick känna på autosol men jag behöver en lite snyggare dämpare. Sen tog jag in sadeln och tog bort skumgummit, frågan är bara vad man ska göra med den nu? Den hade lite fel form för att bara blästra och lackera. Sen skruvades motorn, avgasrör och insug på plats samt att förgasaren skruvades ihop och monterades. En ny cykelkedja monterades. Nu var det rätt tydligt att alla vajrar var dåliga och sämst var gasvajern så den togs bort och en ny uppsättning ska letas fram. Gasrullen var lite lustig med, undrar om det är original eller nån special. Sen har jag fått en tändkabel fastlödd idag så det närmar sig uppstart
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Varför lustig?
För att det är glidnippel, eller för att den ska ha en reglagearm på undersidan för pysen?
Den är nog original.
För att det är glidnippel, eller för att den ska ha en reglagearm på undersidan för pysen?
Den är nog original.
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Glidnippel delen, det är nått jag inte har sett förut bara
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
satt original på många 50talsmoppar, på sachs brukar dom ofta vara utbytta, för dom räcker inte till i slaglängd för en 17mm förgasare.
erlan
erlan
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Det räcker till kyrkport men inte ubåt.erlan skrev:satt original på många 50talsmoppar, på sachs brukar dom ofta vara utbytta, för dom räcker inte till i slaglängd för en 17mm förgasare.
erlan
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
det som satt orginal på min cr2000 på 70-talet räckte inte till kyrkporten,
men det kanske finns varianter. cr2000 hade ju varianten med separat bromshandtag.
erlan
men det kanske finns varianter. cr2000 hade ju varianten med separat bromshandtag.
erlan
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Är inte bara kolvjack som går att ordna med en fil Går att förfina glidnippelns spår en smula också
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Eller fixa längre lyfthöjd med ett hävstångsreglage ovanför förgasaren,alltså en arm rörligt infäst i ena änden och med vajern från gashandtaget infäst lite längre in på armen än vajern till förgasaren. Blir lite trögare att vrida på gasen men inte så det stör.SS440-80 skrev:Är inte bara kolvjack som går att ordna med en fil Går att förfina glidnippelns spår en smula också
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Det där med att gasrullen inte är riktigt bra stämmer nog för den öppnar inte chocken fullt med full gas.
Här kommer en redogörelse för helgens mekande då.
Jag fick en tändkabel fastlödd på tändspolen under veckan och i lördags åkte jag ett par vändor för att försöka få det rätt med vajrarna.
Mekandet började på fredag kväll med att montera kabelgenomföringarna och börja få dit tändplatan. Tandkablen gick igenom fint, kabeln för belysningen gick bra men sen fick inte den sista kabeln plats nån stans Efter lite FB frågor var det kabeln för dödar knappen så den så den fick flytta ut. Sen var det vajrarnas tur. Inget speciellt här förutom att gasvajern skall dras om och höljet kortas bara jag får en böj på förgasaren Där kablarna klipptes satte jag en krympslang med lim i så kanske dem håller sig snygga. Sen var det dags för uppstart, tänkte jag
Slår i en liter soppa och förgasaren läcker som ett såll. Sätter en o-ring på locket till flottören och den läckte mindre
Sen var det till att trampa, det går en stund sen slutar kolven att gå, det visade sig att muttern som håller kopplingen på plats hade släppt men hela kopplingen togs itu och monterades.
Efter liet mer trampande så började nått låta illa. Lös med kopplings kåpan, inget fel. lös med svänghjulskåpan. Svänghjulet stod still. Muttern var lös och det visade sig att krysskilen var av så där är jag nu.
Här kommer en redogörelse för helgens mekande då.
Jag fick en tändkabel fastlödd på tändspolen under veckan och i lördags åkte jag ett par vändor för att försöka få det rätt med vajrarna.
Mekandet började på fredag kväll med att montera kabelgenomföringarna och börja få dit tändplatan. Tandkablen gick igenom fint, kabeln för belysningen gick bra men sen fick inte den sista kabeln plats nån stans Efter lite FB frågor var det kabeln för dödar knappen så den så den fick flytta ut. Sen var det vajrarnas tur. Inget speciellt här förutom att gasvajern skall dras om och höljet kortas bara jag får en böj på förgasaren Där kablarna klipptes satte jag en krympslang med lim i så kanske dem håller sig snygga. Sen var det dags för uppstart, tänkte jag
Slår i en liter soppa och förgasaren läcker som ett såll. Sätter en o-ring på locket till flottören och den läckte mindre
Sen var det till att trampa, det går en stund sen slutar kolven att gå, det visade sig att muttern som håller kopplingen på plats hade släppt men hela kopplingen togs itu och monterades.
Efter liet mer trampande så började nått låta illa. Lös med kopplings kåpan, inget fel. lös med svänghjulskåpan. Svänghjulet stod still. Muttern var lös och det visade sig att krysskilen var av så där är jag nu.
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Jag har ett originalgashandtag med separat broms handtag på 1134an. Det räcker till. Men jag provad just med ubåt på eget insug på den motorn och då blev det bara 3/4 öppet som max. Men det kan ju finnas fler varianter av Magura med glidnippel.erlan skrev:det som satt orginal på min cr2000 på 70-talet räckte inte till kyrkporten,
men det kanske finns varianter. cr2000 hade ju varianten med separat bromshandtag.
erlan
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Det har hänt lite i garaget igen Framför allt så har den startats och provkörts lite.
Under lördagen var jag och lyckades köpa en krysskil. Den hittades i verkstaden blandat låda så då gick det att montera svänghjulet sen var det uppstartförsök. Vred på bränslekranen och förväntade mig ett läckage men icke, föggen var tät
Efter lite trampande och fipplande med förgasaren så gick den, typ. Efter lite mer fipplande så gick den så pass att den gick att köra men behövde hjälptramp i minsta motlut men den gick.
https://www.youtube.com/watch?v=i15Q1UORN0I
filmbevis
Sen ställdes tändningen med hjälp av biltemas 23 kr plast skjutmått till ca 2,5mm förtändning sen ville mopeden inge mer och jag skyller det på förgasaren. Så frågan är om det är värt att renovera en bing 9mm eller som man ska leta ny och lite större? 9mm förgasaren behöver det mesta.
Sen lackerade jag sadeln blå Sen togs frambromsen itu för kontroll och jag behöver nya backar, det finns en firma i gävle som kan renovera eller går det att köpa nya nån stans?
Under lördagen var jag och lyckades köpa en krysskil. Den hittades i verkstaden blandat låda så då gick det att montera svänghjulet sen var det uppstartförsök. Vred på bränslekranen och förväntade mig ett läckage men icke, föggen var tät
Efter lite trampande och fipplande med förgasaren så gick den, typ. Efter lite mer fipplande så gick den så pass att den gick att köra men behövde hjälptramp i minsta motlut men den gick.
https://www.youtube.com/watch?v=i15Q1UORN0I
filmbevis
Sen ställdes tändningen med hjälp av biltemas 23 kr plast skjutmått till ca 2,5mm förtändning sen ville mopeden inge mer och jag skyller det på förgasaren. Så frågan är om det är värt att renovera en bing 9mm eller som man ska leta ny och lite större? 9mm förgasaren behöver det mesta.
Sen lackerade jag sadeln blå Sen togs frambromsen itu för kontroll och jag behöver nya backar, det finns en firma i gävle som kan renovera eller går det att köpa nya nån stans?
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Det blev lite mopedpill idag och jag tror fan att det är nått i tändningen som spökar, när motorn är kall är gnistan fin men när den blir varm så blir gnistan röd och svag.
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Kanske är kondensatorn som bråkar?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Kan även vara tändspolen som spökar.HVA59 skrev:Kanske är kondensatorn som bråkar?
Men hur ser brytarspetsarna ut? Är de urgamla och slitna så får du problem med Abriss. För när du ställer brytaröppningen på utslitna brytare så blir de så fel "vridna" att tiden för svänghjulet att bygga upp ett magnetfält blir för kort.
Lite dåligt förklarat i all hast, men ge tändningen nya brytarspetsar, det är aldrig fel.
Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette
Kolla hur långt tändspolen orkar kasta gnistan. Spik i tändhatten och håll ca 3-5mm från jord. Orkar den inte det så börjar spolen bli trött.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE