Puch Maxi projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Tänkte delge lite från mitt Maxi projekt som jag precis startat. Hade tänkt göra en moderat viktkompensering.

Det blir ett 74cc Gilardoni bygge med en 24mm antik förgasare från 60-talet som jag hade på min DT50 när jag var 15.
Nu har jag skaffat ett 90 graders flottörhus och byggt om den till fallförgasare vilket kommer att passa ypperligt på en Maxi.
Fick även tag på ett orginal justerbart munstycke till den och en tratt så man får rätta rejsing känslan :)

Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 24 dec 2016, 01:02, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

En sån schysst förgasare, och tratt är ju bara så helrätt! Det kommer att bli hur rejsigt som helst! :thumb:

Har du stelben- eller fjädringsram?
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Fjädring. Jag ska montera en förstärkt sving också, det är nog säkrast.
Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 24 dec 2016, 00:42, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

Det har jag med, men fördelen är ju just att man kan montera fyrkantssving.
Senast redigerad av Lolalola den 24 dec 2016, 08:44, redigerad totalt 1 gånger.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Här är pipan, ska bygga om den för vänster montage och vinkla anslutningen. Den är egentligen en Stage6 R/T pipa till 70cc Minarelli horisontal motor för ATV quad
men jag tyckte den skulle passa bättre på en maxi :mrgreen: Bellyn är på massiva 105mm i diameter, anslutningen till headern är 29mm innerdiameter 8)
Bild
Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 22 nov 2017, 22:17, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av T M »

:twisted:
Scrolla ner :!:

https://tomahawktuning.wordpress.com/tag/minarelli/" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför bara använda pipan? :roll:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Jo jag har sett det där med vattenkylt i olika tappningar. Men jag hade tanken på att bygga något som ser "någorlunda" original ut och då ville jag ha luftkylt. Dessutom står det "moderat" viktkompensering i förklaringen till projektet ovan :roll: Vattenkylt skulle förta den äldre känslan, då kan man ju lika gärna köra AM6 plastpulka rätt av.

I o m att motorn snurrar åt fel håll så får det bli ett HPI 2-Ten så att man får bra lyse också, på köpet får man retarderande tändkurva.
Med en 29mm header anslutning så är arean på avgasporten för liten också så det måste åtgärdas. Det blir att höja cylindern och snygga till den fula skidbacken i porten.
Insuget är inte öppet ner till vevhuset tillräckligt många vevaxelgrader heller så det ska också åtgärdas. På låga varv vill man ha runt 120-60 och på höga bortåt 60-120.
Men lite JB weld, slipstift och ett U uttag i kolven bör åtgärda det.
För att få över kraften till bakdäcket så planerar jag att köra med en HK GP race koppling länk Ska vikta och justera fjädrarna så att den passar när pipan svarar.
Avgas duration är inte satt i sten än. Börjar med att höja cylindern 1.5mm och justera undertill så man hamnar runt 184 grader. Pipan är gjord för betydligt högre durationer. Men jag tänker offra lite toppeffekt för ett bredare register. Börjar där och testar för att mäta upp avgas temperaturer och se hur pipan lyckas tvångsmata en så snäll port. Räknar man på det ser det inte så illa ut. Men man kan ju alltid höja sedan om det blir för milt. Eller så justerar jag längden på anslutningsröret till pipan och/eller belly längden för att få pipan snällare.

Blocket är från en Korado. Det är bra för överströmnings delen är fetare. Tyvärr är utgående axel mitt emot framdrevet lagrad rätt av i blocket. Men materialet för ett lager finns kvar i gjutningen så det ska åtgärdas. Har också en extra kopplingskorg och har beställt ett rakskuret drev kit så får vi se om någon kan fräsa ur och tigga dit det lilla drevet, jag har mina förhoppningar...
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Sydstatare »

Kommer följas med stort intresse slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

Härifrån med! :thumb:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Det här är ett långtidsprojekt i mån av tid så ni får ha ett visst tålamod, men går det i hamn så avslutas det med ett par videos också.

Försökte publicera bilder och skriva men forumet kastar om allt så det blir en gegga, har någon tips hur man lägger upp foton ordnat med kommentarer?
-edit- Löste det med att länka bilderna från min egen server, då finns de kvar dessutom - slut edit -

Har beställt lite små delar. Släpat in mopeden i värmen och stötte på ett par problem sedan sist.

Det visade sig att man skulle mätt mer noggrant, jag tyckte förgasaren såg låg ut innan när jag höftade...
Möjligt att det skulle gå med en kolvstyrd cylinder och utan tratt.

Bild

Men nu är det tratt som gäller och cylindern är redan inhandlad, reeds är trevligt dessutom.
Med ett vridbart flottörhus skapas möjligheter, man borde kunna montera relativt kompakt så här:


Bild

Dvs jag behöver göra ett 45 graders insug åt sidan. Av en händelse ramlade jag över det här vilket ser väldigt bra ut:


Bild

Den uppmärksamme såg att det satt en svart ring utanför botten på tratten. Jag hittade en luftburk som passar bra och
har 4ggr filter arean mot den jag tänkte med den mer dolda monteringen.
Bild


Jag har också fixat till ett fäste för avgasstosen med hjälp av en sachs fläns:
Bild

Den är 29mm invändigt och ett rejält lyft jmf med det mer normala 24-?mm på Puch.
Det blir lite slip arbete senare för att få det bra:

Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 22 nov 2017, 22:21, redigerad totalt 4 gång.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

Ser tajt ut. Du har inte funderat på att modifiera ramen lite där det är trångt, den är väl inte nylackad eller så utan du skulle kunna öppna den där, svetsa in förstärkningar och en rundad bula med hål in där förgasaren kommer samt möjlighet att dölja luftfiltret. Spånar bara lite :wink:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Då har reedblocket/insuget landat. Jag blev glatt överraskad över hur fint strömlinjeformat de gjort det.
Utan mellanbryggor och krafs i vägen, två stora blad (två delade med två olika material med olika styvhet för olika varv) med en knivskarp kant i mellan. mistick_yes.gif

Blocket heter Boyesen RAD-40A och passar om man har en 5mm spacer platta mellan reedblock och cylindern. Jag ska för säkerhets skull också kolla att reedbladen kan öppna
tillräckligt mycket utan att slå i cylindern. Om de riskerar att slå i åker slipstiftet fram även där.
Som man sig bör ska reedblocket plockas isär, portas och skruvarna ska förses med stark röd 243 Locktite.
Om någon undrar varför blocket ska portas så är det därför att det verkar vara gjort för en rad olika diametrar på förgasare i o m att anslutningen in ifrån förgasaren är trattformad.
En bit in finns en midja som håller en diameter strax under 24mm.
Det ska byggas upp ytterst med JB så att man har en rak ingång ifrån förgasaren och midjan ska tas upp till 24mm. Reedblad delen i sig själv bedömer jag klarar större förgasare.
Övergångarna kommer att bli flödes anpassade.

Bild

Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 10 feb 2017, 23:24, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

Fantastiskt trevlig läsning det här. :)
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

HSE skrev:Ser tajt ut. Du har inte funderat på att modifiera ramen lite där det är trångt, den är väl inte nylackad eller så utan du skulle kunna öppna den där, svetsa in förstärkningar och en rundad bula med hål in där förgasaren kommer samt möjlighet att dölja luftfiltret. Spånar bara lite :wink:
Det hade varit snyggt. Tyvärr är jag elektroingenjör och ingen plåtslagare. Saknar tyvärr svets.
Man hade fått lov att klyva hela ramen i så fall och lägga in en centrum förstärkning hela vägen i form av en hål borrad plåt och möjligen om man inte tagit en tjock plåt styvat upp det hela i sida också
med något liknande i diagonal fackverkskonstruktion. Ramen är vek som den är.

Jag vill nog ha reeds ändå. Hade jag gått på Metrakit:s eller Parmakit:s kolvstyrda cylindrar så hade jag nog fått plats.
Men om jag tröttnar på utstickande luftburk kanske det blir att testa senare.

I sämsta fall kan jag ju köra bara med tratten så sticker nästan ingenting ut :twisted: Det gjorde jag i ett år med DT50 (öppen förgasare utan filter) och det verkade som det inte tog allt för mycket stryk :mrgreen:
Den drog mellan 9krpm och 14krpm och där låg man hela tiden. Konstigt att den höll i två år och sedan två år med brorsan utan ramlager och vev byte.
Cylindern på den var en Autisa 44,5mm med en massa special på boost sidan, en boost port igenom kolven via en brygga i cylindern och två bredvid in till reeds och vevhus
där det var fönster i kolven.
Dålig bild: Bild
Ganska likt en Puch Polini 43,5mm. Men den ger också bara varv och inget i botten sägs det.
Synd att Autisa inte går att få tag på till Puch längre, de var riktigt bra.
Järnfodrat verkade det vara också.

Ps
Till slut skar kolven och rev cylindern när brorsan tog över.
Man borde läst på och bytt kolv och ringar lite mer än noll gånger på den tiden..........
Sedan köpte han nått med något som hette Nicasil vilket jag var tveksam till kommer jag ihåg.... :)
Men Dellorton kände inte av att den var obsolet, den tvekade inte, startade från -25 till +30 utan knorr någon gång, vilket är tvärt emot en bing som alltid arbetsvägrar per se.

- edit -
Nu förstår jag layouten på den där, väldigt genomtänkt.
Kolven stänger så båda sido boost kanalerna funkar som boysen portning (hans orginal idé aka äldre boysen portning), de tillåter att suget från pipan suger igenom reedsen efter kolven stänger det utrymmet mot vevhuset.
Mitten porten på boost funkar som vanligt och ger dess önskade extra kylning till kolv toppen underifrån.
Man äter kakan och har den kvar.
På det här sättet breddar man momentkurvan antagligen, när man inte har sug från pipan som klarar det fixar mittporten boost strömning ändå och ofta kan de gå i tandem.
Enda nackdelen är för lite insugs area så där tappar man lite tillbaks och att man förlorar antagligen lite botten i o m att man måste begränsa insugs durationen.
- slut edit -
Senast redigerad av Jesse_James den 03 dec 2017, 01:54, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av erlan »

jag har ett minne av isbildning i tratten på dellorton vid vinterkörning.
trotteln frös fast på full gas :shock: som tur var så hade den redan börjat gå dåligt pga att luftkanalen in till munstyckena isat igen..

erlan
Skriv svar