Moped - Sidovagn ?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
behedwin
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jul 2014, 13:09

Moped - Sidovagn ?

Inlägg av behedwin »

Hej

Är i behov av att få till en sidovagn till en Creascent Compact.

Funderat en del och har lite idéer på hur den kan byggas. Men om någon annan redan har gjort ett bygge och kanske kan rekommendera och kanske dela med sig lite av bilder/ritningar eller bara erfarenheter så hade det varit guld.


-----

Ja det var väldigt trevligt. Många besök på intressanta och fina platser, bra körning och camping.

Vi började med att åka mot klintehamn och vidare till hemse, sedan fide och hoburgsgubben. Sedan uppåt till rone, när och vange för att sedan bege sig uppåt till hemse stånga och mästerby och sist visby igen.


Perfekt avslutning med Smaklösa som spelade live i Mästerby.

Många trevliga gotlänningar som visade stor gästfrihet!

Här är lite bilder från resan och bygget av fästanordningen till sidovagnen.
Länk till album; https://photos.app.goo.gl/ml9fSK8ZNfi1owTj1" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av behedwin den 25 jul 2017, 09:48, redigerad totalt 1 gånger.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Baronen »

Tala med Peter Holbrant här på forumet. I övrigt så skulle jag säga att tråden hör hemma under "Mopeder". :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
behedwin
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jul 2014, 13:09

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av behedwin »

Ja den kanske hör hemma i den sektionen. Det jag tänker på dock är ju lite ett projekt och jag hoppades hitta andra "projekt-människor" i denna del.

Men en admin får gärna flytta tråden om de finner det lämpligt.


Tack för tipset, väntar lite och ser om han och andra hittar denna tråd. Annars kanske jag skickar ett PM (om det är möjligt).
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Raketsport »

Tjena! Skicka pm till Peter om denna tråd så fpr vi se om har några råd att ge
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja vad vill du veta??

Som sagt har byggt mig en sådan!!
fa14.jpg
Men som jag gjorde vart byggde mig en ram som jag genom skruvförband monterade mot ramen där jag svetsat motsvarande fläns(platta)
Sedan fick det göras ett främre fäste och ett bakre fäste! Då jag ville ha lite fjädring kvar i mopeden som sidovagnen fick jag bygga ett specialfäste som rör sig med ramen ej svingen bak.
Lämpligt nog behövdes dessa stagen även till fotpinnearrangemang för min extra sadel!!

Osäker om sidovagn är lagligt på moped efter "Vov" nummer!! Därför byggde jag min på en äldre moped! Du behöver för tro mig man vill inte börja rulla baklänges med barnen i vagn och baktill
antingen dreva rejält eller trimma så de blir lagom!!
En Compact vet i tusan om jag valt bygga till hade nog satsat på en "längre" moped men allt möjligt bara att bygga!! Man får prova sig fram!! Min har viss fjädring med hjälp av en sving och stötdämpare byggd på en
växellådskudde sedan har jag byggt en lätt justering för det gäller välja rätt spårval när man kör!! annars lutar de rejält!!
fa5.jpg
fa5.jpg (23.27 KiB) Visad 7249 gånger
Egentligen vore det typ en massa lättare o stabilare bygga på en stummis för att få fjädring att lira ihop det är tufft!! (alltså jösses vad tid och tester jag fått lägga på det ett tag var jag inne på ta bort fjädringen bak bara ett försök till o då klaffade det haha)
Men då vägar lutar olika är jag tvungen rekomendera dig någon form av snabb justeringsmöjlighet på lutningen!! (själv funderar jag på montera någon form av automatisk justering kanske luftdämpare?? eller någon justering kopplad till elmotor)
fa6.jpg
Min sidovagn just nu nerplockad och för förlängning!! O motorgenomgång!! Ska jag vara riktigt ärlig hade de inte varit för barnen gillar åka hade den inte rullat mycket för skittråkig köra men riktig äkta kvalitetstid med barnen blir det så värt puttra lite långsammare än vanligt!! Perfekt till fiske badresor och soliga glassresor och picknick utflykter.. Ja o tror mig väcker stor uppmärksamhet hämta i skola eller dagis..
f13.jpg
fa14.jpg
Har inte så mycket bilder slängde ihop mitt bygge på 2månader under viss tidspress som så ofta.. Finns väl en projekt sida på den under typ familjemoped??
Bilagor
fa2.jpg
fa2.jpg (33.29 KiB) Visad 7249 gånger
behedwin
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jul 2014, 13:09

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av behedwin »

Tack för ditt svar.

Kul att se bilderna.

Vi har nu investerat i en större sidovagn som egentligen kommer från någon Rysk motorcykel.
Den är tänkt att anpassas till en Creascent Compact.

Blir väldigt intressant att se om det blir bra med fästen och om vikten blir rimlig till mopeden.
Den är lite stor och grov, men vi får se vad som kan göras för att den ska passa.

Först ut blir att jobba med fästen. Har inte ännu bestämt mig för om det behövs förstärkas i ramen något eller om man ska utgå från att den klarar sig.

Här är en första bild på dem uppställda bredvid varandra.

Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Peter Holbrant »

Ok hmm vridkraften blir rejäl i ramen blir nog intressant!! sen till ämnet hejdare!! jag kan tandembromsa sidovagnens hjul med mopedens bakhjul injusterade så de bromsar jämt med varandra!! annars lär de definitivt gå åt helsike med en så stor vagn vid inbromsning!! För känns rejält i min lilla vagn!! Å andra sidan med så stor vagn kan knappast högre farter vara tanken min gör i alla fall 50 med barn o 60 utan...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av erlan »

compacterna sprack ju i ramen redan på -70talet, om dom pressades lite hårt,
med 4,3a och bara 60-70 kg förare.
så sidovagn på en compact utan att förstärka den, är nog dömt att misslyckas.
compacten alltså, den ryska sidovagnen är nog stark så det räcker och blir över.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Peter Holbrant »

Men håller med fullständigt!! Utgick ifrån att detta bygget ska ha drivning och broms på vagnen!! Alltså utan drivning på vagnen så skriker all matematik och materiallära i världen "DANGER DANGER"!! Dess utom rekommenderar jag synkroniserade bromsar!!
Om inte lär vrida ramen i bitar.. Men bara mina tankar, har haft fel många gånger vem vet detta kan vara en av dem...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 20 mar 2017, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
behedwin
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jul 2014, 13:09

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av behedwin »

spännande, återstår att se helt klart.

vi som än så länge börjat med detta är lite oense gällande behvoen.
jag är en skeptiker och är osäker på om den kommer hålla ihop med den tunga sidovagen medans andra (betydligt mer erfarna och kunniga i området) hävdar tvärtom...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av HSE »

När jag ser den där sidovagnen får jag lust att ta en flakmoped och ersätta flaket med sidovagnskorgen, bara en ide men skulle ge bättre kör och bromsegenskaper än det tänkta bygget :wink: Köra med sidovagn är svårt nog med en kraftig BMW cykel som grund så jag vill nog inte ens testa med det förslagna alternativet...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev:När jag ser den där sidovagnen får jag lust att ta en flakmoped och ersätta flaket med sidovagnskorgen, bara en ide men skulle ge bättre kör och bromsegenskaper än det tänkta bygget :wink: Köra med sidovagn är svårt nog med en kraftig BMW cykel som grund så jag vill nog inte ens testa med det förslagna alternativet...
Du är absolut något på spåret!! Min "lilla" kräver verkligen att man är med och planerar körningen spårval och fartanpassning! Visst värt det med tanke på att barnen har kul men själv väljer jag hellre 2hjuligt att åka..
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av T M »

:twisted:
Djepnr vagnen är nog en aning stor och tung för compacten att släpa runt på.

Denna är mycket nättare, ritningen borde gå att ändra för dina behov

http://www.instructables.com/id/Build-a ... /?ALLSTEPS" onclick="window.open(this.href);return false;
behedwin
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jul 2014, 13:09

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av behedwin »

Nu har Ledsyn MK avverkat 45 mil från Stockholm till gotland och tillbaka (utan följebilar som folk verkar ha) under en vecka.

En crescent compact 1252 med sidovagn. Gjorde stadiga 40km/h på lagom varv, lite tung i uppförsbacke.
En tandem crescent compact som också tuffade på bra.

Ingen ram gick av eller sprack.......

Utvecklingsmöjligheter finns det såklart. Men bra gick det ändå.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Moped - Sidovagn ?

Inlägg av Raketsport »

Hade ni trevligt och har du bilder att visa?
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar