Sida 6 av 7

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 12 dec 2017, 12:57
av McbMannen
JoNo skrev:Största problemet som hörts är att vevpartiet vrider sig när man kör med typ Athena/Polini 80cc. Jag har en Rito 44slag hemma men det ska i ett strokerbygge på en NTS cylinder eller liknande :oops:.
Kommer försöka säkra upp med svets på tapp mot halva...
Ja din vev såg inge vidare ut. Alltid lika tråkigt när man inte kan göra saker ordentligt. ”Gör om gör rätt”... ja svets har jag sett att folk har gjort på veven. Jag orkar inte mixtra o gillar orginal, så ett självklart val o göra iordning orginal istället.

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 18 dec 2017, 10:38
av Baronen
JoNo skrev:Största problemet som hörts är att vevpartiet vrider sig när man kör med typ Athena/Polini 80cc. Jag har en Rito 44slag hemma men det ska i ett strokerbygge på en NTS cylinder eller liknande :oops:.
Kommer försöka säkra upp med svets på tapp mot halva...
Vad jag hört så ska det vara det största problemet med ekf riton. Ett par säkringar med TIGen ska tydligen vara receptet för att få det att hålla. Men jag har hört om obalans också men det kan ju bero på att veven inte är hundra linjerad också.

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 18 dec 2017, 15:47
av McbMannen
Baronen skrev:
JoNo skrev:Största problemet som hörts är att vevpartiet vrider sig när man kör med typ Athena/Polini 80cc. Jag har en Rito 44slag hemma men det ska i ett strokerbygge på en NTS cylinder eller liknande :oops:.
Kommer försöka säkra upp med svets på tapp mot halva...
Vad jag hört så ska det vara det största problemet med ekf riton. Ett par säkringar med TIGen ska tydligen vara receptet för att få det att hålla. Men jag har hört om obalans också men det kan ju bero på att veven inte är hundra linjerad också.
2000:- + svets+balansering/riktning. istället för och köra orginal med ny stake eller köpa en vrm vev om man nu ska ha de värsta. Jag väljer inte rito iaf :wink:

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 28 dec 2017, 21:08
av McbMannen
Lite småpyssel i mellandagarna. Orginal lager och packboxar fick tacka för sig och i med bla NOS SKF kopplingslager, SKF nedslipade ”fasta” vevlager. Känns skönt med riktiga grejer och veta att det inte sitter kina skit i.. :o Inväntar kickstoppgummi, svensktillverkade packningar o ”gröna” lameller.. kommer nog imorgon. Så snart är motorn ihop. :P gott nytt år allihopa. Hoppas det blir ett bra moppeår 2018 mistick_yes.gif
214247B1-3E84-4EF5-A030-6CB4F4E8AD58.jpeg
2B5645ED-6572-4E9C-BAF0-64631AD4425E.jpeg

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 29 dec 2017, 20:39
av JoNo
Schysst med skf, men varför odelbara lager? Är det inte svårare å montera så inte lagren ligger i spänn?

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 29 dec 2017, 21:59
av McbMannen
JoNo skrev:Schysst med skf, men varför odelbara lager? Är det inte svårare å montera så inte lagren ligger i spänn?
Jo helt klart lite krångligare men ingen större fara. Har tyvärr inga NOS kvar. Tänkte prova o köra med dessa ersättningslager som är av bra kvalité istället. Mäta upp det ordentligt så bör det inte vara några problem. Vet om en som kör med samma lager o de funkar för hans maskin. :P

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 30 dec 2017, 11:57
av JoNo
ok

Ja jag har några FAG som ska i nån "finmotor" tillsammans med skf lager till kopplingen :D

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 30 dec 2017, 13:43
av McbMannen
JoNo skrev:ok

Ja jag har några FAG som ska i nån "finmotor" tillsammans med skf lager till kopplingen :D
Gott gott. Schimsade klart motorn idag och monterade även i NOS mätardrivningsats när jag ändå var igång. Då EKF och Golden champ bkfs motorn inte har det orginal monterat. Så kan man montera en VDO 100km/h mätare, prylfantast som man är :mrgreen:

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 10 jan 2018, 20:44
av McbMannen
Blev lite kvällspyssel efter jobbet, motoplatet sjunger tyvärr på sin sista vers så det får ligga i skamvrån sålänge. Fick bli ett NOS standard tändsystem sålänge, får se om jag byter längre fram. Duger nog för stunden :) Slutmonteringen och pyssel med ombyggnation av förgasaradapter samt byte av krök till 32mm och 70mm ljuddämpare sen blir det provstart. :mrgreen:
E24ACE1D-6982-4A9A-94F2-A32A78816E94.jpeg
2822A652-95A7-4A70-A89C-A36DC9DBA21F.jpeg
God fortsättning på er!

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 10 jan 2018, 21:30
av Johan70
Riktigt coolt bygge.
Och väldigt snygg dessutom
En fråga. När den var 2 växlad. Vad det en vanlig handväxlad motor med växelspak på fotpinnen.
Eller har jag fattat fel??

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 11 jan 2018, 06:38
av McbMannen
Johan70 skrev:Riktigt coolt bygge.
Och väldigt snygg dessutom
En fråga. När den var 2 växlad. Vad det en vanlig handväxlad motor med växelspak på fotpinnen.
Eller har jag fattat fel??
Stämmer bra, vajerstyrd. Satt orginal på 1 Stockholmsmodell och raketare bla.

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 11 jan 2018, 21:42
av McbMannen
Sådär ja blev en del jobb idag. Motorn åkte i ramen, nya vajrar/höljen till gas och choke, hastighetsmätarvajer, byggde ihop adapter till förgasare. Så flottören ligger rakt. Får se om det funkar med bensinen och gå ända upp och ge soppa, blir en zundapp 19bing (rak modell) annars så man kan ha den nere på motorn istället. Byggde ut bakdrevet 3mm så kedjan linjerar, vilket den gjorde utan problem, framdrevet är ett ”halvkupat” 13T nos sachs drev, vänt det åt andra hållet för o linjera också. Småpill kvar sen uppstart o provkörning..Farsan hade 32mm nos krök och nos 32/70mm monark Cross ljuddämpare för överliggande krök. MCB hela vägen.. mistick_yes.gif ljuddämparklamman blir svart senare.

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 13 jan 2018, 15:12
av billykid
Super snyggt och bra jobbat..... slider_score.gif

Men gud så fullt med din förgasare som hänger ut som en APA.....köp den här av mig för 1000kr.
Passar perfekt på din cylinder och får plast under ramen.....

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 13 jan 2018, 15:34
av McbMannen
billykid skrev:Super snyggt och bra jobbat..... slider_score.gif

Men gud så fullt med din förgasare som hänger ut som en APA.....köp den här av mig för 1000kr.
Passar perfekt på din cylinder och får plast under ramen.....
Tackar! Jo jag vet. Som jag skrivit blir de nog en förgasare som sitter nere på motorn så nära insuget som möjligt, MEN nu hade jag denna liggandes o tänkte prova först. Provstart och snabb provkörning idag. Jävla drag i grejerna, svårigheter och få den till och få soppa under körning så det får jag kika på. :mrgreen: har sneglat lite på liggande förgasare med men inte inhandlat något ännu. Skickar PM!

Re: MCB 1239 Stummis EKF "Prototypen"

Postat: 25 jan 2018, 07:47
av McbMannen
Lite förbättring.. fick tag i en äkta dellorto 20mm med tillbehören jag sökt för och få plats under ramen och det var på millimetern.. blir o kapa insuget 5mm när jag har av cylindern nästa gång.. men det får duga tillsvidare, blir liiiite diskretare och ska väl bli lite rappare nu med :roll: dock får inte hastighetsmätarvajern plats just nu, lite synd när man lagt ner energi på och montera drivning i motorn. hate-wall.gif nåväl man kan inte få allt. Provkörning mär vädret tillåter :wink:
E844AAF3-90E4-4F73-B13D-7A4CFAA038D7.jpeg
0383B3D5-0977-4635-8B4F-B1F1F36204BA.jpeg
03B40069-FD1C-4717-856D-3354A0BB9DFF.jpeg