Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Hej på er allihop!

Anton heter jag och är hyfsat ny på forumet. Jag startade en tråd i forumets motordel för att be om hjälp med min moped som hade ett underligt läte för sig, men det är nu avhjälpt och mopeden fungerar som den ska. Därför tänkte jag att det är bättre om jag startar en ny lite mer generell projekttråd ifall någon är intresserad av att läsa om vad jag gör med min monarped, istället för att kidnappa min egen tråd och ta den ifrån det ursprungliga ämnet :)

Lite kort om min moppe då: Det hela började med att en kompis väckte liv i en gammal mopedtråd på ett annat forum där jag är medlem. Tog mig ca 0,3 sekunder från det att jag såg tråden tills jag kom att tänka på den där skruttiga gamla monarpeden som jag hittade på en loppis när jag var 12 men som jag aldrig fick köpa för päronen... Jag tyckte att den vore klockren för mig att lära mig meka på, så kunde jag köra på den när jag fyllde 15. Men föräldrarna tyckte den såg lite väl skruttig ut och att jag kanske aldrig skulle lyckas få liv i den, så de satte P för det projektet. Men jag har alltid velat ha en sån sen dess, monarpeden har bland det vackraste formspelet som finns på någon moped enligt mig... Så jag började googla bilder: "åh, vad fina... undrar vad de ligger på idag?" Ut på blocket: "nämen, det var ju inte så farligt. Där är en alldeles i närheten... jubileumsmodell, renoverad motor, fint patinerat skick... Hmm..." Sen var det kört :roll: :lol:

Såhär såg hon ut när jag köpte henne:
20841090_877025269112007_4713545108970492677_n.jpg
20841798_877025289112005_8913011293020664804_n.jpg
20953332_877025312445336_859355064487606714_n.jpg
20914288_877025342445333_5594135266532213144_n.jpg

Tyvärr så skar ett ramlager på första provturen (nyrenoverad motor var det ja), så det blev att riva och renovera mer eller mindre direkt. Så beslutade jag mig för att göra jobbet ordentligt den här gången, byta ut alla lager, packboxar och packningar så jag vet att det säkert blir rätt och ordentligt gjort, och samtidigt passa på att trimma lite. Det tog bara en provtur att hinna tröttna på att puttra fram på ettans växel vid minsta lilla uppförslut :lol:
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Jag hade siktet inställt på en Puchlo-konvertering redan från början, så huruvida cylindern och kolven hade klarat sig vid raset spelade mindre roll. Reservdelar beställdes från Ettans och Norscands, och när jag väl fått hem allting så satte jag igång att riva.

Lite skitigt och smårepigt men tyckte inte det såg så farligt ut iallafall:
originalcylinderns skick.jpg
Det trasiga lagret:
lagerras1.jpg
lagerras2.jpg
lagerras3.jpg
Man kunde se att ringarna som håller kulorna på plats hade delat sig, och flera av kulorna i det berörda lagret såg nästan ut att ha splittrats och saknade delar. Så jag rev isär allting i molekyler och blåste rent ordentligt för att slippa framtida problem.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Vevhuset.jpg
Växellådan.jpg
Växellådan såg fräsch ut, kugghjulens tänder såg fina ut och allting snurrade på bra. Så här kunde jag låta det mesta vara.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

På andra sidan såg det fräscht ut, remmen var fin och tandhjulen hade klarat sig bra. Dock såg det lilla ganska skrovligt och illa gjutet ut, men det kanske ska vara så?
Kopplingssidan.jpg
Jag bytte därefter alla lager, packboxar och packningar mot nya fräscha SKF lager, C3 lager åt veven. Sen var det dags att Påbörja Puchlo-konverteringen! :D

Följde det klassiska receptet: En styck fläktkyld puch 60cc cylinder tillsammans med andra överdimensionens flintakolv (40mm). Ilon har lite tightare mellan cylinderbultarna än vad Puch har, så hålen y cylindrarna fick borras upp en mm innan det passade. För att portarna ska hamna på rätt höjd måste cylindern höjas upp ovanifrån, och eftersom cylindern är något högre än Ilons redan från början så måste den tas ner ganska rejält för att bibehålla kompressionen. Jämför Puchcyllen original och min nedan:
puch-cilinder-60cc-40mm-zuiger-blokveren-2-900x672.jpg
Puchlo kolv överst.jpg
Puchlo.jpg
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Motorn monterades ihop med dubbla 0.8mm cylinderfotspackningar för att få upp portarna och för att tillse ordentlig frigång mellan kolven och toppen. Toppen fick sig för övrigt en liten, väldigt diskret, omgång den också.
planad topp.jpg
Motorn ihop.jpg
motorn monterad.jpg
Motorn monterad 2.jpg
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

För tillfället kör jag med både originalförgasare och avgasrör, men nytt är beställt.

När allting var ihop och det var dags för provstart så hade jag mina tvivel. Vedbodmek gjort på en höft är nog en bra beskrivning av det här bygget rent generellt, planslipningen av cylindern och toppen gjordes medelst bandslip och finjusterades mot diskbänken, originalkrök och fögge, tändplattan monterad med "typ som den satt när jag tog isär"-mentaliteten... Det hade inte förvånat mig om det ville bråka helt enkelt. Till min stora förvåning startade moppen på andra kicken, och den går otroligt mycket bättre än original. Numera behöver jag inte växla ner till ettan i uppförsbackarna, den går så bra att både bibehålla hastigheten och rentav accelerera även uppför även på tvåan. och då har jag förhoppningsvis ännu lite mer att hämta när jag får hem mitt nya avgasrör och min nya förgasare :D

Dock så hörs det ett litet skramlande missljud som jag inte riktigt blir klok på, någon annan här inne kanske vet mer om det? Man hör det när man varvar motorn, precis när varvet går upp, eller när man ligger på motorbroms. Kör man och belastar motorn konstant så hörs det ingenting. Det där skorrande skramlande ljudet som hörs i klippen nedan:





Jag tycker nästan att det låter som att något sitter löst inne i själva motorn och att det helt enkelt är vibrationsinducerat skrammel man hör, men jag vet inte vad det skulle kunna vara ifrån... En kompis hade en teori om att gjutjärnskolvringar gärna skramlar när gastrycket slutar pressa ner dom, kan det vara så tro? ÄR det något som är farligt eller som man behöver bry sig om? :shock:

Det är väl ungefär så långt jag kommit i projektet hittills. Kvarstår såklart att montera nya kröken och föggen när jag väl får hem dem, Sen ska jag börja experimentera med drevningen så att jag får en bra kompromiss mellan bekvämt vrid, toppfart och körbarhet rent varvmässigt. Grejerna ska ju hålla också :) men sen är jag lite kluven till hur jag ska göra med moppen i övrigt... Många skulle nog beskriva skicket så som det är nu som "härlig patina", men själv är jag en sån där som oftast anser att patina är kod för "jag är för lat eller okunnig för att originalrenovera ordentligt"... Och att jag är för lat och okunnig för att driva igenom en riktigt fin originalrenovering råder det inga tvivel om. Så då är frågan: Lämna orört, eller göra något helvilt customprojekt med en ny och fin lack som inte över huvud taget har med originalutseendet att göra... Jag suger lite på den karamellen tror jag :roll: :lol:
Senast redigerad av Bushido den 06 sep 2017, 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av HSE »

Ditt tandhjul såg definitivt inte så ut från fabriken, något måste hänt där :shock:
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Ditt tandhjul såg definitivt inte så ut från fabriken, något måste hänt där :shock:
Frågan är bara vad... Tanke som slog mig: Kan det vara en hemmagjuten kopia kanske? Själva anliggningsytan är inte alls så porös, det är bara yttre gaveln som ser ut som skit rent ut sagt.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av HSE »

Kanske det, hade det varit frätskador för att det kommit in vatten eller tandhjulet lagrats fel skulle kuggarna också drabbats.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Kanske det, hade det varit frätskador för att det kommit in vatten eller tandhjulet lagrats fel skulle kuggarna också drabbats.
Ja, ingenting annat i motorn uppvisar några liknande skador så det skulle ju vara om det hänt innan hjulet hamnade i min motor... Nåja, än så länge fungerar det ju bra. Remmen verkar inte ha tagit skada av det heller, den såg fräsch och hel ut.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Idag gav jag mig på att fila lite i cylindern! Målbilden var att bredda avgasporten invändigt till 26mm samt att höja den 3mm, dock var det lite svårare än jag tänkt mig att få till något riktigt exakt så det kan diffa något. Men på det hela taget tyckte jag att det blev ganska bra! :)
Före portning1.jpg
efter portning1.jpg
före portning2.jpg
efter portning2.jpg
utblådetföre.jpg
utblåset.jpg
Jag passade även på att montera min mya bing15mm och mitt nya jamarcol fuego avgasrör!
helhet.jpg
En liten provstart blev det, men då jag inte skaffat något luftfilter ännu så får provtur och finjusteringar vänta lite.

Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Hynboholm »

Kul att läsa om fler projekt! thumb_up
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Hynboholm skrev:Kul att läsa om fler projekt! thumb_up
Tack, kul att det uppskattas! :D


Fixade ett provisoriskt filter och gav mig ut och körde en vända! Körde rätt lugnt till en början med munstycket inställt åt det feta hållet, men när jag kände mig trygg med att moppen var varm och fungerade bra så gjorde jag ett litet test för att se vad hon går för mistick_yes.gif



Detta på originaldrevning med förgasaren grovinställd, finns lite att jobba med med andra ord! Ska börja med att försöka få till någon slags tomgång/lågfart, sen kanske experimentera med drevningen lite. Borde finnas mer att ta av :)
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Har fipplat vidare med moppen och pillat lite på luftskruven och lyckats hitta en tomgång, men har ingen riktig kraft på Låg- och mellanregistret... Vid uppförslut så dalar hastigheten stadigt, lutar det för mycket får jag växla ner till ettan. Kan helt enkelt vara så att jag höjde avgasporten något lite för mycket, har hört att vad man vinner i varv förlorar man i vrid... Och varv finns det ju gott om... om det inte är förgasaren som behöver ställas in bättre... Får experimentera vidare lite tror jag, är skapligt nöjd med hur hon går på plan mark men det vore ju kul med lite mer vrid i uppförsbackarna... :/
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av HSE »

Dåligt vrid i uppförsbackarna får man om porttiderna blir för vassa. Men har motorn fyra-fem växlar kan man offra lågvarvs egenskaper för varvvillighet men med två-tre växlar håller åtminstone jag nere porttiderna och tar lägre toppfart istället för högsta toppfart. Men jag kör mycket på backiga småvägar :wink: Gäller att prova fram bästa avgassystem om man skall locka fram det bästa ur motorn i vilket fall.
Skriv svar