Yamaha DT
Yamaha DT
Hallå!
Tänkte starta en liten tråd om min nya Yamaha DT50 som jag köpte av en vän.
Har lite frågor som jag kommer ställa, och uppdatera vad som händer med den Så min första fråga är: Hur fungerar tanklocket? Jag kan omöjligt öppna det hur jag än gör... Jag har aldrig haft en moped med lås i tanklocket förr så jag vet inte hur det fungerar.
Men jag fick igång den i kväll, med lite bensin i slangen gick den stabilt i drygt en minut, så hopp finns
Tänkte starta en liten tråd om min nya Yamaha DT50 som jag köpte av en vän.
Har lite frågor som jag kommer ställa, och uppdatera vad som händer med den Så min första fråga är: Hur fungerar tanklocket? Jag kan omöjligt öppna det hur jag än gör... Jag har aldrig haft en moped med lås i tanklocket förr så jag vet inte hur det fungerar.
Men jag fick igång den i kväll, med lite bensin i slangen gick den stabilt i drygt en minut, så hopp finns
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
Är där någon sorts batteri i en DT50? Hur funkar det isåfall?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
Skall vara ett 6v batteri i den och laddningen sköts via en regulator. Tanklocket har jag inte en susning om
Re: Yamaha DT
Tanklocket har jag för mig ska vara att bara vrida nyckeln ett kvarts varv och sen skruva av. Och ja, den har batteri som sades nyss
Ska bli kul att följa, håller själv på och renoverar en DT-motor som eventuellt ska få hamna i något kul sen!
Ska bli kul att följa, håller själv på och renoverar en DT-motor som eventuellt ska få hamna i något kul sen!
Re: Yamaha DT
Tack för svaren! Jag har provat det som du sade Bushido, men i ena läget snurrar locket fritt och i andra läget sitter det som sten...
Vad driver batteriet? Lamporna och signalhornet eller?
Vad driver batteriet? Lamporna och signalhornet eller?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
När nyckeln är i läget då locket snurrar fritt så är det så att säga låst, då kan du inte skruva av det och ingen kan sno din bensin. När du vrider nyckeln tills locket sitter fast så greppar låsmekanismen mellan ytterdelen av locket och den inre gängan, och du kan nu skruva ut locket Prova att ta i lite mer, men försiktigt så klart. Det borde lossna. bör rimligtvis vara åt vänster du ska vrida, som normaltHVA59 skrev:Tack för svaren! Jag har provat det som du sade Bushido, men i ena läget snurrar locket fritt och i andra läget sitter det som sten...
Vad driver batteriet? Lamporna och signalhornet eller?
Lampor, blinkers, signalhorn, indikatorlampor för blinkers, neutral och oljenivå om jag inte minns fel. Tändningen borde inte påverkas (lär visa sig när jag ska starta min motor utan resten av moppen).
Re: Yamaha DT
Nej tändningen har det nog inget att göra med då jag själv startade min utan att veta om att det fanns ett batteri, men det förklarar ju varför lamporna inte lyste
Jag provade att vrida allt vad jag kunde, ända tills den började "kugga över" då vågade jag inte dra mer...
Jag provade att vrida allt vad jag kunde, ända tills den började "kugga över" då vågade jag inte dra mer...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
Hmm, skumt... Och nyckeln var helt säkert i ändläget? Det går inte att vrida runt själva nyckeln mer så att det greppar bättre alltså?HVA59 skrev:Nej tändningen har det nog inget att göra med då jag själv startade min utan att veta om att det fanns ett batteri, men det förklarar ju varför lamporna inte lyste
Jag provade att vrida allt vad jag kunde, ända tills den började "kugga över" då vågade jag inte dra mer...
Låter som att locket fastnat i tanken... Är tanklockets luftning ok? Har för mig att det ska sitta en slang i mitten, ifall slangen eller dess anslutning blivit täppt kan det ha bildats vakuum i tanken vilket håller fast locket...
Re: Yamaha DT
Jag har tryckt med tryckluft baklänges och det verkade inte igentäppt...Bushido skrev:Hmm, skumt... Och nyckeln var helt säkert i ändläget? Det går inte att vrida runt själva nyckeln mer så att det greppar bättre alltså?HVA59 skrev:Nej tändningen har det nog inget att göra med då jag själv startade min utan att veta om att det fanns ett batteri, men det förklarar ju varför lamporna inte lyste
Jag provade att vrida allt vad jag kunde, ända tills den började "kugga över" då vågade jag inte dra mer...
Låter som att locket fastnat i tanken... Är tanklockets luftning ok? Har för mig att det ska sitta en slang i mitten, ifall slangen eller dess anslutning blivit täppt kan det ha bildats vakuum i tanken vilket håller fast locket...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
Hmm... Skulle antingen gissa på att det klibbat fast pga av gammal olja och bensin, eller om det helt enkelt drogs helt åt helvete hårt senast det skruvades på... Prova 5-56 runtom, låt det dra, knacka försiktigt med gummiklubba mitt på tanklocket så kanske gängorna släpper såpass att du kan dra av det senHVA59 skrev:Jag har tryckt med tryckluft baklänges och det verkade inte igentäppt...Bushido skrev:Hmm, skumt... Och nyckeln var helt säkert i ändläget? Det går inte att vrida runt själva nyckeln mer så att det greppar bättre alltså?HVA59 skrev:Nej tändningen har det nog inget att göra med då jag själv startade min utan att veta om att det fanns ett batteri, men det förklarar ju varför lamporna inte lyste
Jag provade att vrida allt vad jag kunde, ända tills den började "kugga över" då vågade jag inte dra mer...
Låter som att locket fastnat i tanken... Är tanklockets luftning ok? Har för mig att det ska sitta en slang i mitten, ifall slangen eller dess anslutning blivit täppt kan det ha bildats vakuum i tanken vilket håller fast locket...
Re: Yamaha DT
Den sortens tanklock är värdens lättaste att öppna, du bänder det bara uppåt när du vrider det så kommer det att släppa, om det inte är ett helrunt, då blir det jobbigare, borr är att föredra
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Yamaha DT
Ditt problem med lyset har inget med batteriet att göra.
Blinkers, ljus, tuta mm fungerar utan batteri.
Dock är parkeringsljus & bromsljus sammankopplat med batteriet men bromsljus fungerar även utan.
Kolla över jordpunkterna då dom brukar rosta & även i reglaget.
Blinkers, ljus, tuta mm fungerar utan batteri.
Dock är parkeringsljus & bromsljus sammankopplat med batteriet men bromsljus fungerar även utan.
Kolla över jordpunkterna då dom brukar rosta & även i reglaget.
Re: Yamaha DT
Tack för tipset! Jag ska kolla det
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Yamaha DT
En uppdatering på denna bortglömda mopeden.
Jag plockade ner cylinder och kolv mm och gjorde rent allt och bytte packningar mm. Där var någon mindre repa i cylindern men inget allvarligt. Gick även igenom förgasaren och rengjorde den. Monterade sedan ihop allt igen med opluggat insug som jag fick med när jag köpte min andra DT. Rengjorde tanken och friade upp bensinkranen, rullade den en bit och jodå, den startade
När jag köpte mopeden för 300 spänn fick jag ju veta av säljaren att den inte hade nån gnista och att växellådan inte gick att växla med, men gnista fanns där ju direkt, bara man vred runt nycklen Och till min förvåning så funkade alla växlarna + friläget perfekt utan att jag gjort något åt det alls
Så nu går mopeden faktiskt rätt bra, bra snurr i motorn, gör nog 45-50 i alla fall, men går lite snålt tror jag, kan kanske ha med att jag inte har nått nytt luftfilter till den än, det gamla var sönderfraglat...
Nu är där bara 2 problem kvar, dels att jag inte för mitt liv kan få avgasröret att spänna åt mot cylindern. jag har dragit åt muttern med all kraft jag kan förmå och är rädd att jag drar sönder gängorna om jag drar mer, har ny avgaspackning på den, så jag tycker det borde bli tätt, men icke...
Sen är det tyvärr så att gängorna i 2 av 4 fästen för drevkåpan på motorn är slut i själva motorblocket, vilket i sin tur gör att man inte kan frikoppla motorn... Kåpan böjs ut istället för att den frikopplar. Vet inte riktigt om det går att reparera de gängorna på något sätt, men nånting måste jag ju göra åt det...
Jag plockade ner cylinder och kolv mm och gjorde rent allt och bytte packningar mm. Där var någon mindre repa i cylindern men inget allvarligt. Gick även igenom förgasaren och rengjorde den. Monterade sedan ihop allt igen med opluggat insug som jag fick med när jag köpte min andra DT. Rengjorde tanken och friade upp bensinkranen, rullade den en bit och jodå, den startade
När jag köpte mopeden för 300 spänn fick jag ju veta av säljaren att den inte hade nån gnista och att växellådan inte gick att växla med, men gnista fanns där ju direkt, bara man vred runt nycklen Och till min förvåning så funkade alla växlarna + friläget perfekt utan att jag gjort något åt det alls
Så nu går mopeden faktiskt rätt bra, bra snurr i motorn, gör nog 45-50 i alla fall, men går lite snålt tror jag, kan kanske ha med att jag inte har nått nytt luftfilter till den än, det gamla var sönderfraglat...
Nu är där bara 2 problem kvar, dels att jag inte för mitt liv kan få avgasröret att spänna åt mot cylindern. jag har dragit åt muttern med all kraft jag kan förmå och är rädd att jag drar sönder gängorna om jag drar mer, har ny avgaspackning på den, så jag tycker det borde bli tätt, men icke...
Sen är det tyvärr så att gängorna i 2 av 4 fästen för drevkåpan på motorn är slut i själva motorblocket, vilket i sin tur gör att man inte kan frikoppla motorn... Kåpan böjs ut istället för att den frikopplar. Vet inte riktigt om det går att reparera de gängorna på något sätt, men nånting måste jag ju göra åt det...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik