Mickes tjockzundapp (529)
Mickes tjockzundapp (529)
Jag har känt till att Zundapp 529 ska vara sköna att åka på och efter köp av en sådan i mycket fint skick kan jag intyga att det stämmer. Jag har visat den förut här på Raketsport men gör en projekttråd för moppen kommer säkert att utvecklas i steg även om den inte byggs om utan ska vara enkel att återställa. Den känns ungefär som en Yamaha FS1 att köra, bekväm och följsam utan rangel och vingel. Den här moppen har renoverats av en kille som har velat fått den 100% original och han har gjort ett mycket fint jobb. Det sitter en 3-växlad motor i med originalcylinder. Men jäklars vilket litet hål det är i insuget Prestanda är också därefter, slöare än slött, eller rättare sagt långsamt för den drar bra innan den går i taket.
Så jag tog en gammal 6,25 hp cylinder som svarvades rund och rak och satte i en ny kolv från VRM med ett Samarin nållager. Jag fräste även upp Athenakanaler ovan insuget i cylinderväggen och tog upp ett par hål en bit under kolvringen mot insuget. Kolvens spel mot förbränningsrummets avsats i toppen sattes till 0,6 mm. Avgasstosen var avslagen så jag gjorde en ny som skruvas fast. Motorn uppges vara helt renoverad och det stämmer säkert för den låter som den vore helt ny.
Annat som är gjort nu är att byta originalförgasaren mot en Delloroto PHBG 20 mm och att använda ett lackat RP2-system som jag hade över. Den här setupen ska kanske göra runt 80 km/h men det har jag inte testat än. Jag har även bytt brytarsystemet till ett Kokusan. Med retarderande tändkurva.
En sak som jag kom på i samband med felsökning är att den här typen av Delloroförgasare inte alls gillar att ha en slang mellan luftintaget och luftfiltret. Det gick inte att få till en fungerande bestyckning med det. Så jag har monterat ett skumfilter direkt mot förgasaren så att den kan dra luft från sidorna också och med det går motorn bra över hela registret.
Bensinkranen saknade filter i tanken så jag passade på att montera en ny kran med filter och bättre flöde. Kranen har från början en 16 mm mutter som byttes till en 12 mm.
Så jag tog en gammal 6,25 hp cylinder som svarvades rund och rak och satte i en ny kolv från VRM med ett Samarin nållager. Jag fräste även upp Athenakanaler ovan insuget i cylinderväggen och tog upp ett par hål en bit under kolvringen mot insuget. Kolvens spel mot förbränningsrummets avsats i toppen sattes till 0,6 mm. Avgasstosen var avslagen så jag gjorde en ny som skruvas fast. Motorn uppges vara helt renoverad och det stämmer säkert för den låter som den vore helt ny.
Annat som är gjort nu är att byta originalförgasaren mot en Delloroto PHBG 20 mm och att använda ett lackat RP2-system som jag hade över. Den här setupen ska kanske göra runt 80 km/h men det har jag inte testat än. Jag har även bytt brytarsystemet till ett Kokusan. Med retarderande tändkurva.
En sak som jag kom på i samband med felsökning är att den här typen av Delloroförgasare inte alls gillar att ha en slang mellan luftintaget och luftfiltret. Det gick inte att få till en fungerande bestyckning med det. Så jag har monterat ett skumfilter direkt mot förgasaren så att den kan dra luft från sidorna också och med det går motorn bra över hela registret.
Bensinkranen saknade filter i tanken så jag passade på att montera en ny kran med filter och bättre flöde. Kranen har från början en 16 mm mutter som byttes till en 12 mm.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Dom där verkar riktigt sköna att åka på. Brorsan håller på med en CS och den känns riktigt stadig Kul med 50cc också!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Precis en sån som jag förstörde genom att ändra lite.
Min var inte lika fin som din.
Min var inte lika fin som din.
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Den ser fin ut din med både innan och efter make-up. Vet du vad det är för årsmodell?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Stod inget på brickan men jag gissar på 1982
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Tjusigt. Vad är det för soppa kran?
Re: Mickes tjockzundapp (529)
**Jesse_James skrev:Tjusigt. Vad är det för soppa kran?
Jag köpte den på http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Originaltoppen till 6,25 cylindern var lite för tajt mot rambågarna så att det kunde skallra till på vissa varv. Så jag bytte den till en Superthermtopp som anpassades till 40 mm borr. Det gör också att jag fick ett modernare förbränningsrum med klämspalt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Avgasstosen var avslagen så jag gjorde en ny som skruvas fast.
Ser snyggt ut! men undrar ändå hur du skruvade fast den.
Gängad i änden som nu inte syns?
Hänger inte med riktigt.. svarvade du cylinderloppet?Så jag tog en gammal 6,25 hp cylinder som svarvades rund och rak
Är mig veterligen kromat så..
Blå/vit Monark 1209
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Du ser sista gängvarven på stosen i bilden.TolvNollNio skrev:Avgasstosen var avslagen så jag gjorde en ny som skruvas fast.
Ser snyggt ut! men undrar ändå hur du skruvade fast den.
Gängad i änden som nu inte syns?
Hänger inte med riktigt.. svarvade du cylinderloppet?Så jag tog en gammal 6,25 hp cylinder som svarvades rund och rak
Är mig veterligen kromat så..
Det sitter ett stålfoder i den här cylinder och det är bra gjort. Det gjordes så förr när Zundappcylindrar var slut.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Fin den där jäveln.Hasse skrev:Stod inget på brickan men jag gissar på 1982
Hur många växlar är det i snurran?
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Om du menar min är det bra tre växlar. Hasses är nog minst 5 vx
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Jo det är 5
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Jag tar och ordnar till en 5 vx också på en gång. Det eller åtminstone 4 vx är ett måste för att få bra prestanda. Så blir det lite kul pyssel med det också på senhösten
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes tjockzundapp (529)
Rep av skadad blockgänga för oljeplugg till den 5 vx motorn med en insats som är gängad för M8 skruv.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018