En gammal Amazon....

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

En gammal Amazon....

Inlägg av zappafan »

Ja nu är den väckt efter 7 års dvala i typ kallgarage.. :? :(
Bild
Bild
ja det blir nog lite jobb ändå, inget mår bra av att stå still, kopplingsvätska har runnit tomt i "tryckpumpen" som var ny innan jag ställde bort den :hmm: ser inte ut att läka runt "manövercylinder" vid kopplingsarmen heller...åsså har naturligtvis koppling torkat fast mot tryckplatta :x , & avgassystemet har rostat upp vid ljudämparn före bakaxeln (resten rostfritt..) men fy fan vilka motorer B18 starta inom 1 minut å gick såå fint på tomgången.. :worship: köpte den 1999 (4.000:-) för det satt overdrivelåda (norpad från en 123 GT likaså framstolar + baksäte )det var i stort sätt ingen rost ,en liten renovering blev det med bla. nya gummilister & en massa sånt + hellack på firma / planad topp omgjord för blyfritt å K-kam med ståldrev. flång ny zenithgasare m.m.. 8) körde den året runt från 2000-2006 vilket slet hårt (det förbannade saltet)det är Hakkapelitta-vinterdäcken sitter på nu, ska byta till antingen 5 1/2 eller minilight fälgarna jag körde med ,tur man har smörjgrop så går det lite lättare...
Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jäklar vad fin! :worship:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Det är amerika ljus på åxå, gul/gul blinkers fram & röd/röd/vit bakljus åsså har jag en Helleman/jakobsen ventilkåpa på åxå.... :nod:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

en jätterolig bil zappa...kul att du kör igång den igen...gammla fina bilar ska synas inte gömmas... :wink:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Fint garage har du också...
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Brukar skoja med en polare som har fint garage med två-pelarlyft & skruvar i gammbila ,ett alternativ är ju att köpa nyare bil eller leja bort allt skruvande, då brukar han tycka man är le... 8)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jädrans grann bil du har... :wink:

Krok där bak oxå :thumb:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Jättefin Amazon. Precis så såg min första Amazon också ut fast den var -64 och din kanske är ett år nyare?. Den hade nysprayade 5,5" fälgar och superbreda 185-däck av fabrikat Continental med med slityta ända ut till kanten som gjorde att de såg ändå bredare ut. Kompisarna vågade knappt testa den för att det ansågs riskfyllt om man skulle bli stoppad och kanske få en prick i körkortet:shock:

Idag tvingas man nästan skylla på något (fan vet vad) om man har smalare däck än 265 i 30-profil :D

Amazoner i så fint skick som din är fortfarande väldigt attraktiva.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

zappafan skrev:Det är amerika ljus på åxå, gul/gul blinkers fram & röd/röd/vit bakljus åsså har jag en Helleman/jakobsen ventilkåpa på åxå.... :nod:
Rätt ska va rätt staff_italiamac_fastidioso.gif
http://i175.photobucket.com/albums/w130 ... cover4.jpg

Det är han till vänster
http://www.ellemann-jakobsen.se/gallery ... -janne.jpg

Annars är det slider_score.gif

:D :wink:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Har sånna här sommarfälgar... 8) (195/70/15..) hårdare fjädrar sitter på åxå...
Bild


Du har helt rätt Pangerva, slant på tangent bordet... :oops:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Har sånna här sommarfälgar... 8) (195/70/15..) hårdare fjädrar sitter på åxå...
Bild


Du har helt rätt Pangerva, slant på tangent bordet... :oops:
Väldigt fin!

Har haft en liknande också. Det var en knallröd 66a med en B20 med dubbla SU från en några år nyare 140a. Från början satt det en vanlig B18 i bilen. Installerade även en låda med overdrive. Det gick att marscha i fantastiska ca 150-160 km/h. Idag finns väl knappt någon bil med så usla prestanda som den 115 SAE maskinen hade (om jag minns rätt).

Förstås naturligtvis att din banpreppade bil har betydligt bättre ryt och går att svänga med också.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Vad menar du med omgjord för blyfritt det går väl och köra som dom är?

Den gröna bensinen oroar mig inte så mycket för förbränningstemperaturen blir densamma som med den gamla röda bensinen. Men eftersom jag jobbat på truckverkstad vet jag att motorgasol fordrar kraftigare grunkor i cylinderhuvudet för då blir det betydligt hetare. Förenklat kan man säga att en dieselmotor har en kraftigare underdel, vevstakar vevaxel m.m. men gasolmotorn har kraftigare överdel, cylinderhuvud ventiler m.m. om man nu jämför dom båda med bensinmotorn. Kör man en B18 eller B20 på motorgasol kommer ventilerna försvinna upp i topplocket så småningom även om man tycker gamla Volvo är bastanta grejer :D
  • Bild
Ingen bilmotor :Stop_:
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

56:an skrev:Vad menar du med omgjord för blyfritt det går väl och köra som dom är?
Blyet "smörjer" ventilsätet på avgasventilen. Utan bly så fastnar succesivt bitar av ventilsätet på ventilen och det blir otätt vilket accelererar nedbrytningen av ventilsätet och när kompet försvinner så, ja resten är väl självklart.
Kanske att det kan gå om man bara kör väldigt lugnt med bilen?
Det är ventilsätet på avgassidan man byter när man konverterar till blyfritt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag har inte haft något problem med de bilar jag haft sen den blyfria bensinen kom i början av åttiotalet. Jag tankade den "nya" bensinen direkt utan att göra nånting eftersom den var billigare än den blyade då. Det var ingen skillnad allt höll perfekt. Då var jag yngre och kunde rejsa nångång ibland, 8000 varv på 128:an var inga problem men nån fortkörare har jag aldrig varit. Poängen kan vara att de bilar jag hade då, en Fiat 128 och en Volvo 343 samt en Daihatsu Charade (kortare tid) hade alla alutopp med stellitsäten. Även trädgårdsmaskiner, gräsklippare m.m. med Briggs & Stratton har motorer med stellitsäten.

Nu har jag återgått till stenåldern :mrgreen: gjutjärnstopp och Volvo Amazon men jag kör väldigt lugnt typ ägg under gaspedalen och har väl inte varit över 80 km/tim hittills. Det beror i första hand på att köra ekonomiskt men jag gillar och köra lugnt också.

Det har inte blivit så många mil med den än, 30 kanske, men jag har ändå fått för mig den är rätt törstig för sin storlek och att jag kör lugnt men jag ska kolla upp mera noga.

Annars har jag en lågmilad 1,4 liters motor med alutopp till Volvo 343, kan det vara nåt och lägga under huven på Amazonen så får B18 gjutjärnsnurran vila tills vidare? ;;)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Micke S skrev: Förstås naturligtvis att din banpreppade bil har betydligt bättre ryt och går att svänga med också.
Ta det lugnt nu det är bara hårdare karroserifjädrar/stötdämpare, motorn ger nog inte så mycket :lol: ,hade väl planer i början på en B20 med dubbla Webrar & hela kitet :twisted: ,men sen såg man den stabila bakvagnshupphängningen & tänkte : utan modifiering så gillar nog inte det här så stor effektökning :( ,sen har jag hört overdrivelådan lär va rätt klen åxå...

Skulle liks upp med toppen för planing så då var det ingen hemmansaffär att fixa till för Blyfritt... :wink:
Skriv svar