Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

En buss i kombination med en lastbil kallas allmänt Skvader, ordet Skvader i sin ursprungliga form är äldre än bilsorten skvader det är ett hittepå ord som kom till vid ett konstnärsjippo i Sundsvall en person sa sig ha skjutit ett djur som var en korsning mellan en fågel och en hare, det uppstoppade djuret var ju varken eller och ett namn tycktes vara av nöden, så ett förslag att kalla den skvader anammades av alla och en var.
Nu när transporter med kombinations fordon var vanliga i norrland blev det ett lämpligt namn.
Är ägare till ett sånt fordon av 1954 årsmodell och de har varit bekymmer med att få lamellerna att hålla de har velat spricka sönder bara efter några hundra tals mil det är stål cetrumet som fått sprickor och till slut har lamellen fallit sönder.
Felet är nu inringat och det är kåpan som varit lös så styrstiften mellan motorn och kåpan har bänt upp ovala hål
alltså ja behöver en ersättnings kåpa till en Volvo buss med motor D67 men kåpor till både äldre och nyare än 1954 går bra.
Tackar på förhand

IMG_20170727_163240.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av HSE »

Är det inte enklare att fräsa upp hålen så de blir runda igen och använda större styrstift? Alternativt svetsa igen hålen och fräsa nya, hålen i motorblocket bör ju också glappat upp så bara byta kåpan lär väl inte räcka.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Patrik »

K11 växellåda?

Här kan det kanske gå att få napp:

https://www.maskinisten.net/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; finns en avdelning för äldre Volvolastbilar iaf.

De här kanske kan ha något också: http://www.rbgbilar.se" onclick="window.open(this.href);return false; 0534-120 00

En bild på skvadern vore intressant.

Finns den med här kanske http://www.svenskbusshistoria.se/asp/" onclick="window.open(this.href);return false; ?

/ Patrik
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

HSE stiften i motorblocket har klarat sig bra Gjutjärn typ, men kåpan av aluminium gav ju vika. Jo det är klart att det går att mäta upp och åtgärda men om man inte gör det själv, då vill man helst hitta en och det är precis vad som hänt också, i Ö- vik hos Kebbe fanns det en som satt på en slutkörd motor och som nu degraderats till reservdelsdonator, Heja heja för de som spar,och som dessutom delar med sig. Den har varit i ett tredelägarskap ( jag och två andra stollar) och den tjänat som vår marknadsbil de senaste 22 åren. Men har inte visat sig på go-sidan och det tror jag det ingen har lagt märke till att kåpan var loss ,så lamell efter lamell ersattes, men nu vid sista bytet var huven avtagen inne i bussen och när jag startade hade jag av en tillfällighet blicken riktad mod skarven mellan kåpan och motorn. det kändes bra att få förklaringen till detta ständiga krångel. Har precis köpt ut mina vänner som valt att kliva av och en av anledningarna är nog detta med det ständiga lamell haverierna Det som normalt bör hålla 25 tusen mil har vi fått åtgärda nu för sjätte gången på mindre total körsträcka än två tusen mil. Hade ingen bild till hands , endast på växellådan Ska ordna en till ett annat tillfälle. Men der är den Gröna som stått på Falumarknaden i 20 års tid

IMG_20170707_161314.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av HSE »

Minns de där bussarna med motorkåpan jämte föraren från när jag var liten grabb, var toppmodernt då :D Älskade att sitta nära och se hur föraren jobbade. Kört en del bussar själv sedan dess men ingen äldre än sextiotalet. De där bussarna med lastutrymme var väl en norrländsk specialitet, här körde bussarna med en liten släpvagn efter för bussgodset när det behövdes.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av erlan »

kan den här passa?
raketsportrelaterat 023.jpg
kommer från en TGLB 938 -56a

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av erlan »

missade att du hittat en kåpa.

erlan
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

Ser man på vad du hittat. Tackar för att du bryr dig, det gör alltid skillnad. Kåpan på bilden är av en annan sort än den jag behöver. Den som jag sökte ska vara av aluminium ,den här verkar vara av Gjutjärn ? Hålet för startmotorn ska ligga mitt för den plana ytan som utgör höger motorfäste. På lastbils motorn sitter det en liknande kåpa som din. Det fordon som haft den låda du visar, har haft föraren vid sin sida, och de gamla frontmotorbussarna hade lådan ganska långt bakom föraren, växelspaken var därför försedd med en fjärrmanöver bakåt, och av den anledningen är det olika kåpor på bussar och lastbilar.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

HSE Frontmotorbussarna av den sorten med D67 motorer Chassie mod 615, hade sin storhetstid på 50- talet. De med möjligheten att ta både gods och resande var väl för att det var för att om bilen skulle kunna utnyttjas maximalt skulle den vara fullastad. 1965 var sista året den serien gjordes.
Denna gick med mjölk och skolungar på en trad som började 7 mil väster om Sundsvall och kallades allmänt för Huljenskvadern Där gjorde den tjänst från 1954 till 12 månader efter högertrafikens införande.
Sista tiden med dispens för vänsterdörren. Bussens dåvarande ägare STAB ansåg det inte som lönande att bygga om den till högertrafikutförande, Den hade ju också varit i hård tjänst på den tidens gropiga grusvägar, så den kördes upp till Jämtland och blev förvandlad fritidshus med en liten extra tillbyggnad på flaket.
Vi, Kurt Gunnar och jag fick ta han om den Våren 94 och och 95 blev den besiktad och har varit vår marknadsbil. Den blev mer och mer kinkig med kopplingen och har stått stilla de senaste två åren.
Ägarskapet har ändrats helt nyligen och nu är jag ensam ägare, Men vi fortsätter och bryr oss tillsammans, så det finns hopp om att sen ska ut på vägen igen.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

Har nu ett par bilder som de önskades


GetFileAttachment.jpg
GetFileAttachment.jpg (30.88 KiB) Visad 7891 gånger


Bilden är från1994 och jag minns att det var ganska mycket jobb  Ramrn var av så den fick vi byta ut vid kickapen
Bilden är från1994 och jag minns att det var ganska mycket jobb Ramrn var av så den fick vi byta ut vid kickapen

GetFileAttachment.jpg
GetFileAttachment.jpg (30.88 KiB) Visad 7891 gånger
Bilagor
GetFileAttachment.jpg
GetFileAttachment.jpg (21.22 KiB) Visad 7891 gånger
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av HSE »

Inte det vackraste ombygget direkt. Men säkert praktiskt för sitt ändamål på den tiden. Roligt att några bevaras till eftervården. Känns som det inte var länge sedan alls som högertrafiken kom och massor av bussar slogs ut för att de plötsligt hade dörrarna på fel sida :shock: Volvo och Scania måste tjänat en slant på bussbehovet som uppstod...
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

Ja skönheten kan man väl ha vissa synpunkter på, men det var ett nyttofordon . Det är ju inget ombygge utan Volvo gjorde Chassit med Hjul och motor sedan tog karossören Katrineholm karosserifabrik hand om detta och byggde efter kund önskemål.

Om de var få passagerare kunde de ta mer last men under 9 passagerare sträckte man sig aldrig, för då blev de lastbil denna var ursprungligen för 14 passagerare jämte 2810 kilo Gods max last 4530 Kg Det finne ju några kvar men många är det inte.

Nån gång har den varit fylld med mopeder och i hytten ivrigt diskuterande gubbar som passagerare. Har man kanske 15 -18 mil till ett mopperally vilket inte är ovanligt i dessa trakter, så är det ganska praktiskt, för är rallyt en tre fyra mil så räcker det ändå. Militärtältet finns alltid med, så det är inga bekymmer med boendet och att laga mat till hela gänget har för det mesta fallit på min lott.

Nu är det 23 år sedan något gjordes åt karoserirt lacken är urblekt, och vissa delar lite murkna , Den är som en gammal Båt det går att skjuta upp åtgärder en tid men inte i evigheter.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av HSE »

Jag jobbade på Volvo lastvagnar som justerare ( det är killarna som fixar alla fel som kontrollanterna hittar på de färdiga lastbilarna, en diger lista på sextiotalet) 1963 och kommer ihåg busschassina som kördes öppna genom Göteborg av en på vintern väl påpälsad förare som satt på en trälåda bakom ratten utan ens en vindruta som skydd :D Men det var ju en senare bussgeneration med pannkaksmotor liggande mitt i ramen under bussen.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av HSE »

Lite mer att läsa för den som gillar Volvos bussar. http://www.kwmosgaard.dk/volvobus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Sväghjulskåpa till Volvo D67A

Inlägg av Gösta »

IMG_20171015_152254.jpg
Tänkte bara berätta att det gick att få fatt i en sprängkåpa men den satt lite långt inne och när den hittades var det lite pyssel att få loss den. Besiktningen var det inga problem med och nu är den undanställd för vintern. Om det besked man kan läsa sig till på transportstyrelsen hemsida är det slutgiltiga är den besiktningsbefriad hädanefter. Men den som vill kan ju givet vis göra frivillig kontroll av bromsar och det är lätt att krypa under och själv göra sig underrättad om bromsslangarnas skick, bromsrören är av koppar så de hållet nog 65 år till.
Söker en högerstyrd styrservo. Underlag av lite mjukare beskaffenhet medger inte att ratten kan rubbas vid stillastående.
Bilden blev tagen vi hemkomst efter besiktningen.
Skriv svar