Honda CB125 Twin -79, dags att ta lite tag i den!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Honda CB125 Twin -79, dags att ta lite tag i den!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en gammal CB125 Twin, småfräck liten ligisthoj

Bild

Det som är gjort på den hittils är att jag bytt styre till ett TT-styre då ett nytt original vart äckeldyrt och det som satt på var snett (Lekt motocross?).

Har renoverat bromsen fram (Skiva med mekaniskt ok) och bytt all estetik på den så den är svart och blank istället för ljusblå och risig.

Även bytt brytare och tändstift.

Men härom behöver jag lite tips, för hur jag än justerar och pillar och justerar så lyckas jag inte få dne att gå riktigt. Kompet är bra så motorn är okej. Den missar, går inte på bägge helt tiden och är grymt svårstartad. Går inte att starta med lyset på och inte att köra med lyset av.
De få gånger den har gått på bägge, så går den perfekt och helt vibrationsfritt.

Gnista finns när man provar.

HAr gjort en mopperengöring av förgasarna (blåst ur dom med tryckluft) men ska göra en riktig rengöring av dom som en punkt högt upp på listan.

Som det är nu ska hela maskinen rivas och elsystemet och bakbromen gås igenom, troligen ska den få nytt drivpaket, och nya däck är ett måste för att klara besiktning :)

Någon som vet om det kanske går att bygga om denna till 12-volt? Antar att bara tändspolarna behöver bytas, eller behöver man byta kondesatorer också?
Vissa härinne är ju riktigt äckligt duktiga på att nosa upp delar, så om jag tar mått på statorlidningen kanske det går att fixa en 12-voltslindning och montera en universal 12-volts regulator?
Största anledningen är att få bättre lyse, och att utbudet av 6-voltlampor är begränsat numer. Dessutom enklare att få till ett driftsäkert elsystem med 12 volt så det finns betydligt större utbud av delar.
Kanske även finns brytarlösa tändsystem?

Nu är priolistan dock:
1- Få den att starta lätt och gå bra.
2- bromsar
3- el (kan dock ha med 1:an att göra misstänker jag)
4- resten

Kom med input vad jag ska göra och kolla, finns inga gränser, alla förslag beaktas :) Lågbudget är dock ett krav :) <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har några såna, fast med de snyggare ekerfälgarna..
6V-systemet är en pest.
Jag har bl a lagt en extra jordkabel mellan motor och nollpunkt i strålkastaren. Blev mkt bättre.
Ännu bättre är att äga en bra multimeter, ha en hel del god el-kunskap och kunna leta borttappade millivolt. 50mV spgfall i ett kontaktdon är inte ovanligt.
Efter ett antal (många) timmars sökning efter dessa millivolt som försvinner i kontaktdon, kablar omkopplare går det att få ett rätt bra ljus.
6V är dock alltid 6V och kräver omvårdnad..
Fick bla byta en del skarvar.
Motron är mycket känslig för dåliga och fel stift..
Om jag nu minns rätt (inte pulat med dem på några år) så sitter kondingarna till brytarna en bit bort liksom.. :roll:
Kan var problem där.
Förutsätter att du ställt brytarna, avstånd och tändtidpunkt korrekt.. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin hoj Lason!

Kan ej hjälpa dig med 12 volts konverteringen, då detta ej är mitt
ämne..

Men jag blev lite konfunderad av årsmodellen?

Skulle vilja säga att det är en 81:a! (?)
Om jag inte minns helt galet kom de där snygga tankdekalerna då.
Polaren hade en 79:a då det begav sig och hans dekaler såg annorlunda ut. (fulare)

Men som sagt, jag har haft fel förrut och dekalerna kan ju vara utbytta
mot den snyggare varianten. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OutbackJack skrev:Har några såna, fast med de snyggare ekerfälgarna..
6V-systemet är en pest.
Jag har bl a lagt en extra jordkabel mellan motor och nollpunkt i strålkastaren. Blev mkt bättre.
Ännu bättre är att äga en bra multimeter, ha en hel del god el-kunskap och kunna leta borttappade millivolt. 50mV spgfall i ett kontaktdon är inte ovanligt.
Efter ett antal (många) timmars sökning efter dessa millivolt som försvinner i kontaktdon, kablar omkopplare går det att få ett rätt bra ljus.
6V är dock alltid 6V och kräver omvårdnad..
Fick bla byta en del skarvar.
Motron är mycket känslig för dåliga och fel stift..
Om jag nu minns rätt (inte pulat med dem på några år) så sitter kondingarna till brytarna en bit bort liksom.. :roll:
Kan var problem där.
Förutsätter att du ställt brytarna, avstånd och tändtidpunkt korrekt..
Ja kondingarna sitter ju uppe vid spolarna, som sitter under sadeln, medan brytarna sitter bakom inspektionsluckan på vevaxeln :)

Kondingar är omöjliga att få tag på idag... Har satt min polare som jobbar på honda att leta, och inte nånstans... Brytarna hade dom den ena på lager hemma i en gammal glassburk, den andra fick dom beställa från Thailand, så nu är dom snart slut där också :)

Dock okänt om jag fått tändningen korrekt, jag har inte ändrat förtändning, utan bara brytaravståndet tills den gick någolunda.
fatchance skrev:Skulle vilja säga att det är en 81:a! (?)
Om jag inte minns helt galet kom de där snygga tankdekalerna då.
Polaren hade en 79:a då det begav sig och hans dekaler såg annorlunda ut. (fulare)
Enligt Transportstyrelsen och regpappret är det en -79, men som sagt, antingen mitt i ett "facelift" eller bytta dekaler. Såhär såg den ut från början

Bild

Dock hade deb en jättebuckla i tanken, och ena sidokåpan sprucken, så jag fick tag på komplett kitt för att göra den svart billigt, som va som i nyskick :) Annars vart inte ljusblå fy skam heller :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en sådan när jag var 15, trevlig gång men ingen räcer precis, kompisen bytte till sig den och satte motorn på en Zündapp CS. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Hade en sådan när jag var 15, trevlig gång men ingen räcer precis, kompisen bytte till sig den och satte motorn på en Zündapp CS.
Haha mest därför jag har den, den låter rätt fränt :) Sen är det inte alla hojar som varvar 8000 rpm i 50 :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en lika men en CB 400 N 82 svart. Mina ljuddämpare var sönderråstade, så jag har bytt till 2-1 system. Övrigt helt orginal. Jo en störtbåge har jag monterat med extraljus på.
Trevlig tjejjmoppe. <!-- </EdIndex> --></div>
Kallemero
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 mar 2016, 14:33

Re: Honda CB125 Twin -79, dags att ta lite tag i den!

Inlägg av Kallemero »

Är det någon som sitter på en Honda 125 Twin som fungerar och vill sälja?
Hör av er. Mvh Kallemero.
Cyclemaster_51
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 feb 2016, 13:42

Re: Honda CB125 Twin -79, dags att ta lite tag i den!

Inlägg av Cyclemaster_51 »

Har just byggt en caferacer på en sådan... Komplett men med skjutna stift så det får bli att laga.
Skriv svar