Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Dubbelbajaj!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, det blev inte bara en utan två röda "bajjor", Bonnie Bajaj idag!
Hade väl egentligen tänkt mig något äldre, men föll för dessa charmiga röda tvillingar till bra pris. De ser ju faktiskt riktigt Vespalika ut, till skillnad från alla Kinascootrar. För de är väl indiska, om jag fattat rätt?
Ja, så var det ju den där lilla detaljen med att de inte går... Säljaren hade fått igång den ena efter vintervilan, men den går bara på choke. Den andra gick inte alls men efter att jag upptäckt att choken inte gick i ordentligt hoppade den också igång, men också bara på choke. Det var dock tillräckligt för lite provkörning på gatan, till döttrarnas förtjusning. De adopterade raskt var sin, "Moppis 1" och "Moppis 2"! Nu hoppas jag få mekhjälp och börja med att rengöra bränslesystemen, som jag tror ligger bakom problemen. Det var inte helt smutsfritt i tankarna, om man sägeor så...
Mopparna funkade inte så länge att jag hann få fram kameran, så här praktiseras det torrkörning!
På väg till sitt nya hem. <!-- </EdIndex> --></div>
Hade väl egentligen tänkt mig något äldre, men föll för dessa charmiga röda tvillingar till bra pris. De ser ju faktiskt riktigt Vespalika ut, till skillnad från alla Kinascootrar. För de är väl indiska, om jag fattat rätt?
Ja, så var det ju den där lilla detaljen med att de inte går... Säljaren hade fått igång den ena efter vintervilan, men den går bara på choke. Den andra gick inte alls men efter att jag upptäckt att choken inte gick i ordentligt hoppade den också igång, men också bara på choke. Det var dock tillräckligt för lite provkörning på gatan, till döttrarnas förtjusning. De adopterade raskt var sin, "Moppis 1" och "Moppis 2"! Nu hoppas jag få mekhjälp och börja med att rengöra bränslesystemen, som jag tror ligger bakom problemen. Det var inte helt smutsfritt i tankarna, om man sägeor så...
Mopparna funkade inte så länge att jag hann få fram kameran, så här praktiseras det torrkörning!
På väg till sitt nya hem. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, att det är strul med förgasaren eller bränsletillförseln låter troligt. Skumt att det inte blev bättre med en annan förgasare, dock. Strypbricka i avgassystemet låter ju som att be om att eländet sotar igen?!
Någon som vet var man kan hitta reservdelar? Såg tips om en firma i Tyskland (MZ) men de verkar inte ha något längre.
Hur pass gamla kan de tänkas vara? <!-- </EdIndex> --></div>
Någon som vet var man kan hitta reservdelar? Såg tips om en firma i Tyskland (MZ) men de verkar inte ha något längre.
Hur pass gamla kan de tänkas vara? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat runt på internet men det kryllar inte av delar, precis. Alvars och Mohlins har lite, samt en tysk firma som heter Vespa-scooterparts. Hade hoppats att någon skulle ha lagt upp instruktionsbok, sprängskisser och liknande på nätet, men där verkar jag få fikon. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, så vart tillfixningen av Bajjorna igång! Jag och yngsta dottern började med den hon adopterat och döpt till Moppis 1 (den har bara en backspegel, men det är nog bara ett kännetecken, inte orsaken till namnet).
Kåporna satt med ett fåtal skruvar och med dessa borta kunde vi konstatera:
- Ingen luftrenare.
- Chokens skumma hävarm böjd så choken knappt går att få i.
- Tändstiftet dåligt.
- Tändkabeln ännu sämre: Tändhatten sprucken och kabeln stel.
Så det blir en sväng till den lokala bil- och mc-affären. Sedan ska gasaren loss och rengöras, liksom alla slangar. Chokearmen fixade jag direkt i skruvstycket, men det blir nog en annan lösning på sikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Kåporna satt med ett fåtal skruvar och med dessa borta kunde vi konstatera:
- Ingen luftrenare.
- Chokens skumma hävarm böjd så choken knappt går att få i.
- Tändstiftet dåligt.
- Tändkabeln ännu sämre: Tändhatten sprucken och kabeln stel.
Så det blir en sväng till den lokala bil- och mc-affären. Sedan ska gasaren loss och rengöras, liksom alla slangar. Chokearmen fixade jag direkt i skruvstycket, men det blir nog en annan lösning på sikt. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev det äntligen en ny sejour för mig, dottern och Moppis1.
Som jag misstänkt så hittade jag en hel del skit i bensinkranen:
Detta var för övrigt en rejäl historia med löstagbart filter. Jag slås av att denna budgetmoppe från Indien överhuvudtaget känns väldigt gedigen.
Förgasaren hittade vi inte lika mycket skit i men även här fanns ett bränslefilter som rengjordes. Blev lite konfunderad av den övre kanalen, ovanför förgasarhalsen (halsen här täckt av choken, den kvadratiska kanalen delvis täckt).
Här inne finns bara överdelen av trotteln samt något som ser ut som en tomgångsskruv. Vad kan detta utrymme ha för funktion?
En annan sak jag inte förstår är att förgasaren inte går in i cyllen som jag är van utan i vevhuset:
Dessutom via en konstig platta; är detta en sk Reedventil?
Dottern upptäckte kopparpastan och smorde plikttroget in såväl skruvar och muttrar som brickor... Sedan upptäckte hon tryckluften och när det inte fanns mer i bränslesystemet att blåsa började hon resolut tvätta chassi och motor med avfettning och blåsa bort skiten!
<!-- </EdIndex> --></div>
Som jag misstänkt så hittade jag en hel del skit i bensinkranen:
Detta var för övrigt en rejäl historia med löstagbart filter. Jag slås av att denna budgetmoppe från Indien överhuvudtaget känns väldigt gedigen.
Förgasaren hittade vi inte lika mycket skit i men även här fanns ett bränslefilter som rengjordes. Blev lite konfunderad av den övre kanalen, ovanför förgasarhalsen (halsen här täckt av choken, den kvadratiska kanalen delvis täckt).
Här inne finns bara överdelen av trotteln samt något som ser ut som en tomgångsskruv. Vad kan detta utrymme ha för funktion?
En annan sak jag inte förstår är att förgasaren inte går in i cyllen som jag är van utan i vevhuset:
Dessutom via en konstig platta; är detta en sk Reedventil?
Dottern upptäckte kopparpastan och smorde plikttroget in såväl skruvar och muttrar som brickor... Sedan upptäckte hon tryckluften och när det inte fanns mer i bränslesystemet att blåsa började hon resolut tvätta chassi och motor med avfettning och blåsa bort skiten!
<!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, det är kul, så länge det nu varar. Dotter nummer två (eller kanske snarare ett) är elva år och betydligt mindre intresserad. Men Bajja nummer två är tänkt att hon ska meka med lika för ! <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:Duktig dotter du har, min fnyser åt mina moppar o säger pappa lilla jaja.
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu är inte jag någon expert, men färskgaserna som kommer från förgasaren går igenom reedventilen in i cylinder eller direkt in i vevhuset. Läpparna öppnar för att släppa in färskgas, och stänger när det blir fullt i cylinder / vevhus <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Hur funkar den? Varför går insuget in i vevhuset o ej i cyllen?SachsMekarn skrev:Korrekt, den konstiga plattan kallas även reedventil / membran