Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
pelle-plåt pressade isär rito-veven och mätte,han kom fram till 7 hundradelars presspass,nån som har nåt hum om det är ok?
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
vid en snabb titt i Karlebo handbok kom jag fram till att presspassning är mellan 0,02-0,08 mm.
vit mer än 0,08 mm inträder plastisk deformation.
7 hundradelar är då ganska maxat.
då är det nog svetsloppa som gäller för att det ska sitta still.
men jag reserverar mig dock för att jag jobbat eftermiddagsskift och är trött.
erlan
vit mer än 0,08 mm inträder plastisk deformation.
7 hundradelar är då ganska maxat.
då är det nog svetsloppa som gäller för att det ska sitta still.
men jag reserverar mig dock för att jag jobbat eftermiddagsskift och är trött.
erlan
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Då vet man inte hur stor presspassningen var när den akuella veven pressades ihop. Sen har den också pressats isär, så plastisk deformation kan väl inte uteslutas ?
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
JoNo skrev:Tänkte klicka på köp, men låter andra utföra "Betatestet" först
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
jag tror inte att det berodde på dålig passning att veven vred sig.
hur var det med balans i motorn? jag misstänker att obalans kan ge rejäla vridpåkänningar på vevaxeln även i en mopedmotor.
om jag minns rätt anger ju Rito 18000 som max varv på sina vevar.
ska man då ha den i en motor som "bara" varvar säg 12000, då kanske man i alla fall ska kolla balansen? gärna med det svänghjul man tänker använda.
erlan
hur var det med balans i motorn? jag misstänker att obalans kan ge rejäla vridpåkänningar på vevaxeln även i en mopedmotor.
om jag minns rätt anger ju Rito 18000 som max varv på sina vevar.
ska man då ha den i en motor som "bara" varvar säg 12000, då kanske man i alla fall ska kolla balansen? gärna med det svänghjul man tänker använda.
erlan
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
En kompis till mig köpte en ny Rito till sin Ekf med Athena 80 på.
Han monterade den och kom knappt 2km innan den vred till sig så pass att t.o.m tändning rök.
Det var ingen våldsam gasning utan bara några normala urdragningar innan.
Conrad riktade upp den och jag tigsvetsade vevtappen mot skinkorna på båda sidor och riktade om den igen.
Efter det har den funkat bra (peppar, peppar)
Detta exemplar var iaf väldigt lös runt nolläget om man kan säga så, dålig presspassning på vevtappen.
Han monterade den och kom knappt 2km innan den vred till sig så pass att t.o.m tändning rök.
Det var ingen våldsam gasning utan bara några normala urdragningar innan.
Conrad riktade upp den och jag tigsvetsade vevtappen mot skinkorna på båda sidor och riktade om den igen.
Efter det har den funkat bra (peppar, peppar)
Detta exemplar var iaf väldigt lös runt nolläget om man kan säga så, dålig presspassning på vevtappen.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Jag gör iordning en original Zundappvev till 5 vx med en Top Racing vevstake. Presspassningen original är 3 hundradelar och blir 4 hundradelar med den nya vevstaken. Den nya vevstaken är lite kraftigare och bättre bearbetad. Själv har jag dock aldrig haft problem med Ritovevar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Det finns ju tre olika sorters vevpartier till Zündapp 5-växlad visade en jag känner mej, en för 2,9hkr, en för 5,3 hkr och en för 6,25 hkr, detta hade jag ingen aning om faktiskt, skälbyligans vevparti tex är en kopia av ett 2,9 hkr vevparti.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Då är det kanske en Top of the Line vev jag har eftersom den har setat i en 6,3 hp maskin som jag renoverade och har kvar.
Här är veven ihopsatt med en ny Top Racing vevstake.
Här är veven ihopsatt med en ny Top Racing vevstake.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
För mycket off-topic nu. Tråden handlar om Rito och EKF.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Undrar om nån kanske är intresserad? Tomt block + en flång ny vev...
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
zappafan skrev:Undrar om nån kanske är intresserad? Tomt block + en flång ny vev...
PM..
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Ingen fler som monterat/kört? verkar vara tveksam kvalite....
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
En fundering är om Rito's Sachsvevar har en konisk vevstakstapp som det är på originalvevar? Det är i så fall att be om problem. Det är skillnad med t.ex. koniska borrar eller svänghjul som arbetar med tryck på konan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Tyvärr rak har jag hört från Musköchrister