Cross.B type
Re: Cross.B type
Vet hur du känner det, ekra hjul kan drive en till vansinne och ekersatserna är inte billiga heller...
Re: Cross.B type
Riktigt snyggt så visst lyfter det hela mopeden ordentligt.
Re: Cross.B type
Super snyggt Hynboholm....sån fälg vill jag. Var hittar man såna..
Sån vill jag HAaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nuuu..!
Det är som ni/många säger, riktigt snyggt fälgar så lyfter det hela mopeden ordentligt. Blir nog ny fälg bak iaf...
Sån vill jag HAaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nuuu..!
Det är som ni/många säger, riktigt snyggt fälgar så lyfter det hela mopeden ordentligt. Blir nog ny fälg bak iaf...
Re: Cross.B type
Jag har köpt av både Veterancross på Tradera och VRM-Roffe.
Re: Cross.B type
Super tack för upplysningar alla tipps och om köpa fälgar Hynboholm...
Har ringt, fick ej svar av WRM och Veterancross hadde inga just nu..
Så det fick bli en vanlig ny Crom/stål 17" x 1,50 för ca. 500kr..
Typ nåt sånt här skulle vara nice ALU 17" den här är 3,50...kanske lite bred....
priset är iaf från 2495 kr på dessa, även med smalare fälg..
Har ringt, fick ej svar av WRM och Veterancross hadde inga just nu..
Så det fick bli en vanlig ny Crom/stål 17" x 1,50 för ca. 500kr..
Typ nåt sånt här skulle vara nice ALU 17" den här är 3,50...kanske lite bred....
priset är iaf från 2495 kr på dessa, även med smalare fälg..
Re: Cross.B type
Annars har ju veterancross akront 18+ 21" ute nu på Tradera 699 st!
Re: Cross.B type
.Mcb80ts skrev:Annars har ju veterancross akront 18+ 21" ute nu på Tradera 699 st!
.
Bra tipps Mcb80ts. Hmm det var bra pris på dessa, hadde det varit 17" så hadde jag budat...
Re: Cross.B type
Hur går det här, några framsteg?
Re: Cross.B type
Inga större framsteg här tyvärr... ... Gjorde en miss vid beställning av delar bland annat fälgen...
skrev: hotamail.com istället för hotmail.com på min mail adress.
Inte konstigt att jag inte fick nåt svar...hmmm.. .. fälgen fanns redan att hämta..
skrev: hotamail.com istället för hotmail.com på min mail adress.
Inte konstigt att jag inte fick nåt svar...hmmm.. .. fälgen fanns redan att hämta..
Re: Cross.B type
Jäkla hjulen spökar ännu...grrr...
Skulle börja sätta ihop bakhjul och ekera upp detta....först skulle jag bara byta lager i Navet då dess ej var bytta.
Upptäcker då att ett lagedr har nån/dom skimsat in med tunn bladstål. Provar lagret. Som jag trodde det ramlar
i och glappar, kollar på lagerbanan ser inte bra ut....mäter är ovalt. Va fasiken...ut i snicke boa med navet ja ide.
Kan jag sätta upp det i svarven, jodå det går att svarva ur hålet så det blir rakt å bra. Men kan man svarva en så
tunn distans som jag ville ha...svarvar litet prov...funkar ut märkt...sagt och gjort...nu sitter lagret på plats.. Prov svarvad distans....ville ha en så tunn distans som mögligt då godset är klent och svagt i centrumet där lagret
skall sitta. Tunn distans på 0,20 mm(godstjocklek) svarvades, fick då en presspassning på 0,04 mm för lagret. Jahupp...kollar eker längden. Hmm Får inte att stämma enligt den Calkulator ja hittade på nätet, köpte jag fel
eker längd tro.. ..Kollade ju att Leleunav 120mm(har Grimeca 120) a 17" fälg skulle ha 160mm ekrar...
http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det nån som kan räkna tipsa eller vet helt 100% vilken eker längd jag kan använda. TILLÄGER att jag har räknat
med alla KRYS och KYSS kombinationer som finns, bästa jag är Radial 0=KYSSAR se bilden längd = 158,7 hmm nog
har jag räknat med min 2 stora kyssar mitt på truten med en j*kla smäll..***ler**..
Måtterna är: Fälg = Dia. 455___Navet = Dia. 141___Hål för Eker = Dia. 4___offset syns på bilden....alla mått i mm.
Skulle börja sätta ihop bakhjul och ekera upp detta....först skulle jag bara byta lager i Navet då dess ej var bytta.
Upptäcker då att ett lagedr har nån/dom skimsat in med tunn bladstål. Provar lagret. Som jag trodde det ramlar
i och glappar, kollar på lagerbanan ser inte bra ut....mäter är ovalt. Va fasiken...ut i snicke boa med navet ja ide.
Kan jag sätta upp det i svarven, jodå det går att svarva ur hålet så det blir rakt å bra. Men kan man svarva en så
tunn distans som jag ville ha...svarvar litet prov...funkar ut märkt...sagt och gjort...nu sitter lagret på plats.. Prov svarvad distans....ville ha en så tunn distans som mögligt då godset är klent och svagt i centrumet där lagret
skall sitta. Tunn distans på 0,20 mm(godstjocklek) svarvades, fick då en presspassning på 0,04 mm för lagret. Jahupp...kollar eker längden. Hmm Får inte att stämma enligt den Calkulator ja hittade på nätet, köpte jag fel
eker längd tro.. ..Kollade ju att Leleunav 120mm(har Grimeca 120) a 17" fälg skulle ha 160mm ekrar...
http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det nån som kan räkna tipsa eller vet helt 100% vilken eker längd jag kan använda. TILLÄGER att jag har räknat
med alla KRYS och KYSS kombinationer som finns, bästa jag är Radial 0=KYSSAR se bilden längd = 158,7 hmm nog
har jag räknat med min 2 stora kyssar mitt på truten med en j*kla smäll..***ler**..
Måtterna är: Fälg = Dia. 455___Navet = Dia. 141___Hål för Eker = Dia. 4___offset syns på bilden....alla mått i mm.
Re: Cross.B type
dina ekrar ska funka. enligt reservdelskatalogen ska 50ss med det navet du har, ha 160mm ekrar.
och av någon anledning så ska topper med grimeca 118 i flinta-bredd ha 158mm ekrar.
båda med samma reservdelsnr på fälgen.
bra gjort att svarva en så tunn distanshylsa.
erlan
och av någon anledning så ska topper med grimeca 118 i flinta-bredd ha 158mm ekrar.
båda med samma reservdelsnr på fälgen.
bra gjort att svarva en så tunn distanshylsa.
erlan
Re: Cross.B type
.erlan skrev:dina ekrar ska funka. enligt reservdelskatalogen ska 50ss med det navet du har, ha 160mm ekrar.
och av någon anledning så ska topper med grimeca 118 i flinta-bredd ha 158mm ekrar.
båda med samma reservdelsnr på fälgen.
bra gjort att svarva en så tunn distanshylsa.
erlan
.
Tack..Tackar Erland....
Har troligen ett Topper nav från 50SS 1969, bromstrumma har en diameter på 118mm, Vad jag hittat är då ett av
få som har 15mm tappar, de som går in i ryckutjämnar gummit är 15mm på drevet. Då skall jag ha 160mm ekrar.
Hur mäter man för att få fram rätt nav. Då de mäter olika har jag sett.....Vissa mäter ytter diametern på hela navet,
vissa mäter bromstrummas diameter. Har 118 bromstrumma och många kallar då detta nav för 120mm nav.
Riktigt klok blir jag inte iallafall, blir så svårt då att veta vilken blir den eker längd man skall ha...
Senast redigerad av billykid den 17 apr 2017, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Cross.B type
do the math
https://www.sheldonbrown.com/spoke-length.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cross.B type
nja, det navet du har är ett 50ss nav. totalbredd med bromssköld är ca 15 cm.
topperns nav är cirka 13,5 cm brett.
erlan
topperns nav är cirka 13,5 cm brett.
erlan