Gabbes KS50/80
Re: Gabbes KS50/80
Då var moppen ihopskruvad igen, upptankad med 98 oktan, 4% olja och premiärturen avklarad. De första intrycken är att den är stark, speciellt på lågfart. Mer komp, mer kraft för att kicka, går att åka på låga varv utan att den protesterar. Tomgången blev även väldigt jämn och stabil. Dock tvekar den lite på gaspådrag vid hård acceleration, när den väl kommer upp i riktigt höga varv drar den bra, men det känns precis som en svacka i vridmoment i området mellan det starka mellanregistret och den sista urvarvningen. Detta resulterar tex att den går lika fort på fyran och femman. Jag är nästan helt säker på att den behöver större huvudmunstycke. Det står även i manualen till cylindern att större huvudmunstycke rekommenderas, men eftersom jag sen tidigare med originalcylindern åkte med 120 i huvudmunstycke (95 är original) så tänkte jag att det kanske kunde gå. Som synes kör jag fortfarande med det nytillverkade originalavgassystemet, jag vill få den att gå riktigt bra med detta system innan jag byter till expansionspipan och ev får justera bestyckningen igen.
En tysk motor ska såklart ha tysk öl....jag menar olja.
En tysk motor ska såklart ha tysk öl....jag menar olja.
Re: Gabbes KS50/80
Det skulle jag också gissa på, att den vill ha mer soppa. Hur blir det om du chokar lite samtidigt?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gabbes KS50/80
"innan jag byter till expansionspipan och ev får justera bestyckningen igen."
du får justera bestyckningen igen, så det är inget att hålla på.
även tändläget brukar behöva ändras.
erlan
du får justera bestyckningen igen, så det är inget att hålla på.
även tändläget brukar behöva ändras.
erlan
Re: Gabbes KS50/80
Jag vill veta vad nya cylindern ger och vad pipan sen ev tillför, det är därför jag lägger extra energi på att bestycka den med det avgassystem som jag alltid kört med.
Re: Gabbes KS50/80
Går du på upplevd känsla och toppfart eller kommer du att bänka också?Gabbe skrev:Jag vill veta vad nya cylindern ger och vad pipan sen ev tillför, det är därför jag lägger extra energi på att bestycka den med det avgassystem som jag alltid kört med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gabbes KS50/80
Nej, vi snackar helt om upplevd känsla, kanske kan det bli tal om gps-fart också, men jag vågar sällan köra så fort
Jag har även planer på att testa retarderande krets till tändningen i ett senare skede.
Jag har även planer på att testa retarderande krets till tändningen i ett senare skede.
Re: Gabbes KS50/80
Ikväll tillverkade jag en konstig liten sak, vad kan det tänkas vara?
Kanske blir det lättare att gissa om man ser den på avsedd plats.
Kanske blir det lättare att gissa om man ser den på avsedd plats.
Re: Gabbes KS50/80
Har gör mig att jag har sett något liknande till KS125 som HSE hade och undrade vart den skulle sitta. Är det en sak du gör som ska skydda kablaget och även kunna användas för gradering av tändläge?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gabbes KS50/80
Japp, den ersätter ju även kabelklammret som sitter original, men främsta uppgiften är ju att jag ska slipa in graderingar för 0-4mm tändläge.
Jag hoppas att jag snart får den mikrometer jag beställt så att jag kan påbörja detta arbete., sen blir det en smal sak att kontrollera tändningen med stroboskoplampa.
Jag hoppas att jag snart får den mikrometer jag beställt så att jag kan påbörja detta arbete., sen blir det en smal sak att kontrollera tändningen med stroboskoplampa.
Re: Gabbes KS50/80
Jättebra idé och snygg lösning
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gabbes KS50/80
En ide värd att kopiera
Re: Gabbes KS50/80
Be my guest!HSE skrev:En ide värd att kopiera
För övrigt fick jag mikrometern idag så jag har märkt upp svänghjul och "gradskivan".
Jag sågade små hack med en dremel, översta hacket är övre dödläget, sen är det 1,2,3,4 och 5mm före öd.
Re: Gabbes KS50/80
Pga av missförstånd eller slarv att läsa beställningen så blev mitt handbyggda rostfria avgassystem från Portugal försett med Ø40mm cylinderanslutning istället för Ø41 som KS80 cylindrarna har. Tillverkaren erbjöd sig att åtgärda misstaget men det kändes både kostsamt och tidsödande att skicka tillbaka systemet.
Istället fick jag åter igen lite kvalitetstid i verkstan
Istället fick jag åter igen lite kvalitetstid i verkstan
Re: Gabbes KS50/80
Vilken tur du har som fick lite svarvjobb
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gabbes KS50/80
Ett par bilder efter helgens justerande och körande.
Tändningen är ställd med stroboskop till 1.5mm f.ö.d.
Jag fick gå upp från 120 till 132 på huvudmunstycke innan den gick som den skulle, jag kunde inte märka någon skillnad mellan 132 och 136 så därför kör jag med det större, fick även sänka nålen ett hack för att motverka lite onödigt bluddrande på mellanregistret. Motorn går mycket fint, Stabil och låg tomgång, svarar direkt på gas och drar villigt genom hela registret. Jag var uppe i 96km/h gps-fart på en av turerna, men det finns nog mer att hämta om man vågar, jag tycker den är trevligast runt 60
Den nya handbyggda pipan däremot har jag inte blivit kompis med, jag tycker den förstör för mycket av det fina mellanregistret, även om man kan få den att dra hysteriskt på höga varv så föredrar jag en jämn vridomomentkurva. Sen knattrar den lite väl högt för min smak också, men ack så vacker den är.
Tändningen är ställd med stroboskop till 1.5mm f.ö.d.
Jag fick gå upp från 120 till 132 på huvudmunstycke innan den gick som den skulle, jag kunde inte märka någon skillnad mellan 132 och 136 så därför kör jag med det större, fick även sänka nålen ett hack för att motverka lite onödigt bluddrande på mellanregistret. Motorn går mycket fint, Stabil och låg tomgång, svarar direkt på gas och drar villigt genom hela registret. Jag var uppe i 96km/h gps-fart på en av turerna, men det finns nog mer att hämta om man vågar, jag tycker den är trevligast runt 60
Den nya handbyggda pipan däremot har jag inte blivit kompis med, jag tycker den förstör för mycket av det fina mellanregistret, även om man kan få den att dra hysteriskt på höga varv så föredrar jag en jämn vridomomentkurva. Sen knattrar den lite väl högt för min smak också, men ack så vacker den är.