Jo jag vet, glömmer aldrig den natten 1963 när jag fick punktering på min Volvo PV 1955 års modell och inte fick loss hjulskruvarna Före mobilens tidevarv så det var bara och knalla och gå i mörkret genom skogen i Svartedalen Kom tillbaka dagen efter med en kompis och bättre verktyg men vi fick fortfarande inte loss någon skruv... Tills kompisen sade "vi testar åt andra hållet" bingo, tidiga Volvo PV hade skruvarna gängade åt olika håll på höger och väster sida så de inte skulle kunna gänga upp sig under färd, det ställde till för mycket problem så de skiftade till vanliga skruv gängnnigar runt om på senare modeller. Iden var väl rätt men bara att hålla isär skruvarna mellan hjulen på V och H sida ställer till det för reservdels säljarna för att inte tala om sådana spm jag som får punktering på en öde grusväg i nattsvarta skogen...SS440-80 skrev:vänstergäng är luriga saker för en del....
Viktoria motor.
Re: Viktoria motor.
Re: Viktoria motor.
Satt ihop kopplingen, pressade ihop fjädrarna på det enklaste sättet.
. Fattas ju fortfarande biten som sitter på tryckplattan och verkar mot kopplingsarmens förlängning på kopplingskåpans insida så jag har mätt upp måtten för att tillverka en sådan.Re: Viktoria motor.
Tryckstift är den rätta beteckningen på min saknade bit. http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/_vicMS51.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: Viktoria motor.
Tillverkade ett nytt tryckstift och så var det dags att skruva dit kåpan. Rutinjobb som säkert är ointressant för de flesta av er men för nybörjare så... Viktigt att packningen inte kommer på sned om motorn skall bli oljetät, jag limmar dit packningen mot ena sidan med packnings cement men för att säkra packningen mot att glida kan man använda pinnskruv som man byter mot de rätta skruvarna när kåpan är på plast. Jag gjorde det lätt för mig och använde plast pinnar som styrning.
. . . Nästa jobb blir att felsöka tändsystemet, lite dåligt med gnista. Tändspolarna till denna motor är rätt dyra så jag byter inte utan att kollat upp den först. Återkommer med det om någon tycker det är intressant Re: Viktoria motor.
Körde runt svänghjulet med mutterdragare för att kolla gnistan, klarade 10mm men kändes ändå inte riktigt tillfredsställande Riggade upp vevstaken med gummiband så den inte slog emot vevhuset.
. . Tog av svänghjulet, ny överraskning, vevaxeln saknade kilspår Vet att de senare EM 50 motorerna saknar det men här såg jag kilspåret i sväghjulet och antog att det fans kil så jag märkte inte upp läget innan jag demonterade. Inget större jobb att märka ut i efterhand och så ingen ko på isen direkt. .Re: Viktoria motor.
Nej Victoria MS50 och MS51 hade ingen krysskil har jag för mig...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Viktoria motor.
Men svänghjul med kilspår har de...HVA59 skrev:Nej Victoria MS50 och MS51 hade ingen krysskil har jag för mig...
Re: Viktoria motor.
Nja, jag tror de köpte standard tändsystem från underleverantörer och struntade i att svänghjulen hade kilspår. Jag mins/har inte tänkt på om mina EM 50 motorer har kilspår i sina svänghjul men det skulle inte förvåna mig.HVA59 skrev:Kanske annat svänghjul?
Re: Viktoria motor.
Intressant det här... Jag kan kolla på min egen MS51a också, det var ju faktiskt ganska spännande att luska i
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Viktoria motor.
Ja, jag kollade på min EM 50 (DKW) reservmotor från hyllan. Blev inte klokare av det, svänghjulet hade både kilspår och kil Så den tillhör de ZU byggda motorerna med kilspår på vevaxeln. Eller var det bara Viktoria märkta ZU motorer som saknar kilspår i vevaxeln? Mysteriet tätnar . .HVA59 skrev:Intressant det här... Jag kan kolla på min egen MS51a också, det var ju faktiskt ganska spännande att luska i
Re: Viktoria motor.
Om jag mins rätt så var det BARA Victorias egna motorer, MS50, och MS51 som saknade kil, hur det var med FM38:an vet jag inte...
Men det är konstigt, för båda mina två MS51:or har gängor och ingen kil, den ena saknar svänghjul, men den andra har inget kilspår i svänghjulet... Lustigt!
Men det är konstigt, för båda mina två MS51:or har gängor och ingen kil, den ena saknar svänghjul, men den andra har inget kilspår i svänghjulet... Lustigt!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Viktoria motor.
Zweirad Union motorn (EM 50) saknar ju kilspår på vevaxeln på de flesta motorerna, vissa har det men min som sitter på en moped saknar det. Mer om detta : http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ria-em-50/" onclick="window.open(this.href);return false;.HVA59 skrev:Om jag mins rätt så var det BARA Victorias egna motorer, MS50, och MS51 som saknade kil, hur det var med FM38:an vet jag inte...
Men det är konstigt, för båda mina två MS51:or har gängor och ingen kil, den ena saknar svänghjul, men den andra har inget kilspår i svänghjulet... Lustigt!
Re: Viktoria motor.
Ser ut att vara en rätt fin motor du fått fatt i men som dom flesta gamla så är dom sönder meckade. Den jag håller på med har nog gått utan olja för alla lager är helt slut.
Jag saknar kåpan på drevsidan så får du någon över är jag intresserad.
Vad ska du ha motorn till eller är det bara för att det är kul att renovera?
Bert
Jag saknar kåpan på drevsidan så får du någon över är jag intresserad.
Vad ska du ha motorn till eller är det bara för att det är kul att renovera?
Bert
Re: Viktoria motor.
Snubblade över den på en loppis och köpte den billigt med en låda andra delar. Var ju lite grisen i säcken och det visade sig ju att det saknades kopplingsdelar när jag öppnade den men annars var den hyfsad. Har ingen användning för den för tillfället utan tänkte plocka ihop den och ställa på hyllan till vidare. Är lite däckad av en förkylning just nu så den har blivit stående men tänkte fortsätta snart, har ju en HMW motor på kö närmast