KTM Ponny
KTM Ponny
Jag saknade min Skoterett och fick inte tag på någon Zündapp Roller eller Puch R50 så jag vidgade vyerna lite. KTM Ponny är ju inte helt vanlig.
Som tur var fanns det en här i stan som hade fått tag på ett par stycken från Ungern. Kanske berodde den plötsligt ökande saknaden efter Skoteretten på att det just FANNS en sån här till salu, för jag hade då aldrig sett en KTM Ponny förut, men nu gick det inte att stå emot. Jag var bara tvungen att ha den för att fylla tomrummet efter Monarken.
Men det var en hemskt slö sak men otroligt tyst och fin i motorn och alla fyra växlarna fanns där. Dessvärre var åket av lite för ny årsmodell och en gång snabbt överdragen med röd industrifärg.
Men sånt går ju att fixa. Plus att om alla hjulen nästan sitter fast efter åratal i dvala så blir ju det mesta ganska långsamt och svagt. Efter lite pill så gick den faktiskt riktigt bra.
Vid hemkomst:
Jag började med att byta handtag... fastän jag snart skulle ta isär alltsammans igen.
Ljuddämparen kastade jag bort. Catalytic Converter, stod det på den. En alltigenom ruggig sak.
Ett steg mot en äldre look. Glaset visade sig vara tillverkat av en PET-flaska. Väldigt bra gjort faktiskt.
Under skalet satt en ganska vanlig motor. Kickaxeln lär ju få utstå en del extra påfrestning.
Den läckande koppförgasaren utan choke tänkte jag ersätta med den här gamla hyllvärmaren. (fast just nu funderar jag på om inte den heller ha nån choke. Jag får kolla det.)
Edit: Jo men visst fanns det en choke. En för ändamålet lämplig wiremanövrerad.
Nakenbild.
Här kommer det att gå åt färg. Jag bestämde mig för en blekgrön äldre Saab-kulör.
Slotmags!
Som tur var fanns det en här i stan som hade fått tag på ett par stycken från Ungern. Kanske berodde den plötsligt ökande saknaden efter Skoteretten på att det just FANNS en sån här till salu, för jag hade då aldrig sett en KTM Ponny förut, men nu gick det inte att stå emot. Jag var bara tvungen att ha den för att fylla tomrummet efter Monarken.
Men det var en hemskt slö sak men otroligt tyst och fin i motorn och alla fyra växlarna fanns där. Dessvärre var åket av lite för ny årsmodell och en gång snabbt överdragen med röd industrifärg.
Men sånt går ju att fixa. Plus att om alla hjulen nästan sitter fast efter åratal i dvala så blir ju det mesta ganska långsamt och svagt. Efter lite pill så gick den faktiskt riktigt bra.
Vid hemkomst:
Jag började med att byta handtag... fastän jag snart skulle ta isär alltsammans igen.
Ljuddämparen kastade jag bort. Catalytic Converter, stod det på den. En alltigenom ruggig sak.
Ett steg mot en äldre look. Glaset visade sig vara tillverkat av en PET-flaska. Väldigt bra gjort faktiskt.
Under skalet satt en ganska vanlig motor. Kickaxeln lär ju få utstå en del extra påfrestning.
Den läckande koppförgasaren utan choke tänkte jag ersätta med den här gamla hyllvärmaren. (fast just nu funderar jag på om inte den heller ha nån choke. Jag får kolla det.)
Edit: Jo men visst fanns det en choke. En för ändamålet lämplig wiremanövrerad.
Nakenbild.
Här kommer det att gå åt färg. Jag bestämde mig för en blekgrön äldre Saab-kulör.
Slotmags!
Senast redigerad av Lolalola den 29 okt 2017, 16:54, redigerad totalt 1 gånger.
Re: KTM Ponny
Vilken udda farkost!
Fin fjäder till kopplingen!
Fin fjäder till kopplingen!
Re: KTM Ponny
Nu så! Mycket bättre, och genast tjugo år äldre. Den skall ju egentligen vara blå metallic och ha stora svarta racerdekaler.
Re: KTM Ponny
Här inne får det plats en halv brödlimpa med pålägg och en inte jätteliten termos. Plus verktyg.
Åh så gott jag kommer att kunna forcera fram på den här!
Åh så gott jag kommer att kunna forcera fram på den här!
Re: KTM Ponny
Roligt att få följa renovering av en udda modell.
Du gör ett strålande jobb med den.
Vart ett stort lyft med den nya färgen .
Du gör ett strålande jobb med den.
Vart ett stort lyft med den nya färgen .
Re: KTM Ponny
Tack tack!
Nu har jag en choke som går att manövrera utan att öppna en av sidokåporna. Amal funkar till allt.
Andra änden och den konstiga förgasaren.
Nu har jag en choke som går att manövrera utan att öppna en av sidokåporna. Amal funkar till allt.
Andra änden och den konstiga förgasaren.
Re: KTM Ponny
Hmm... Det kan kanske diskuterasLolalola skrev:Amal funkar till allt.
Men vad fin den blir! Gillar färgen skarpt, retro-grön
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: KTM Ponny
Bakdelen sitter på igen. Åtkomsten är god.
Re: KTM Ponny
Det blir Verry Nice.....
Re: KTM Ponny
Gillar Fulda dekalen
Re: KTM Ponny
Den är magnetisk och brukar sitta på elementet i garaget.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: KTM Ponny
Ponny är riktigt najs. Skulle inte tacka nej till en själv faktiskt.
Snyggt jobbat, gillar färgen
Snyggt jobbat, gillar färgen
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: KTM Ponny
Tack tack!
Jag gjorde mig ett stag till bensinkranen idag. Det verkar som att det är tänkt att man skall öppna kåpan och stoppa in handen varje gång man skall stänga av eller på den. Tyvärr hamnade den mitt i böjen, om man inte var väldigt avancerad med såna där böjliga fjädergrejor som t.ex slangmejslar är gjorda av, men dekalen var snygg. Puch...
Jag gjorde mig ett stag till bensinkranen idag. Det verkar som att det är tänkt att man skall öppna kåpan och stoppa in handen varje gång man skall stänga av eller på den. Tyvärr hamnade den mitt i böjen, om man inte var väldigt avancerad med såna där böjliga fjädergrejor som t.ex slangmejslar är gjorda av, men dekalen var snygg. Puch...
Re: KTM Ponny
Vilken bedårande skapelse!
Ser ut som Skoterettens några år äldre/tyngre halvbror.
Ser ut som Skoterettens några år äldre/tyngre halvbror.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!